امکان ترخیص ۵۰ درصدکالا‌های دپو شده با مصوبات جدید دولت

به گفته معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران بیش از ۵۰ درصد کالا‌های دپو شده در گمرک‌های کشور با مصوبات اخیر قابلیت اتمام تشریفات گمرکی و ترخیص را دارند.

امکان ترخیص ۵۰ درصدکالا‌های دپو شده با مصوبات جدید دولت

به گزارش مملکت‌آنلاین، مهرداد جمال ارونقی با حضور در برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در همین هفته، اولویت‌های ترخیص کالا‌های دپو شده در گمرکات، مشخص و به بانک مرکزی اعلام می‌شود و این بانک در اسرع وقت برای تأمین ارز اقدام می‌کند.

معاون گمرک کشور درباره رسوب کالا‌ها در گمرک گفت: حدود سه و نیم میلیون تن کالا‌های اساسی در گمرک‌ها، یک میلیون تن کالا‌های اساسی روی شناور‌ها و ۴ میلیون تن کالا‌های غیر اساسی و غیر کانتینری در بنادر و گمرکات کشور دپو شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ۳۰ هزار دستگاه کانتینر حاوی کالا‌های اساسی و غیر اساسی در گمرکات کشور موجود است.


معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: پس از مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و مصوباتی که از طرف شورای عالی امنیت ملی، صادر و به گمرک ابلاغ شده بود و در پی تصمیم گیری جلسه صبح امروز ستاد اقتصادی، جلسه‌ای به ریاست وزیر صمت تشکیل و درباره کالا‌های موجود در بنادر و گمرکات تصمیم‌های ویژه‌ای اتخاذ شد.

وی اضافه کرد: درباره کالا‌های اساسی که هنوز تأمین ارز نشده است مقرر شد بانک مرکزی همکاری لازم را برای تأمین ارز این کالا‌ها داشته باشد.

معاون گمرک ایران گفت: برخی کالا‌ها، اعتباری خریداری شده است که مقرر شد بانک مرکزی، اعلامیه تأمین ارز به صورت اعتباری را برای این کالا‌ها صادر کند و در مدت ۳ ماه از تاریخ ترخیص کالا نسبت به تأمین ارز آن‌ها با نرخ ارز ترجیحی اقدام شود.

وی اضافه کرد: درباره کالا‌های غیر اساسی مانند مواد اولیه و واسطه‌ای وارد شده، تصمیم‌های بسیار خوبی گرفته شده است و در باره کالا‌ها مقرر شد با ارز اشخاص، اجازه ترخیص کالا بدون کد رهگیری بانک داده شود و رویه واردات در مقابل صادرات هم احیاء می‌شود.

جمال ارونقی گفت: با اجرای این مصوبات توسط گمرک، تحول شگرفی در ترخیص کالا اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه برخی کالا‌های فاسد شدنی هم در گمرکات وجود دارد، افزود: نسبت به تأمین ارز و ترخیص این اقلام اقدام شده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در بخش کالا‌های اساسی فسادپذیر هم، گمرک با همکاری بانک مرکزی, ۲ بار فراخوان صادر کرد که صاحبان کالا بدون کد رهگیری بانک می‌توانند کالا‌های خود را ترخیص کنند، اما استقبال چندانی از این تسهیلات نشد.

جمال ارونقی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ میلیون تن کالا از بنادر و گمرک‌های کشور ترخیص شده است بنابراین دپوی کالا‌ها در گمرک، طبیعی است و اگر مشکل قانونی نداشته باشند در اسرع وقت ترخیص می‌شوند و بیش از ۵۰ درصد کالا‌های دپو شده در گمرک‌ها با مصوبات اخیر قابلیت اتمام تشریفات گمرکی و ترخیص را دارند.

منبع: میزان

ارسال نظر