سخنگوی وزارت بهداشت: دستیابی به واکسن کرونا زودتر از یکسال میسر نیست

معاون وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: تیم‌های تحقیقاتی ما به سرعت در حال کار بر روی واکسن کرونا هستند ولی زودتر از یکسال دستیابی به واکسن این بیماری میسر نخواهد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت: دستیابی به واکسن کرونا زودتر از یکسال میسر نیست

به گزارش مملکت‌آنلاین، سمیه سادات لاری روز چهارشنبه در نشست خبری در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، افزود: هم اینک برخی از کشورها و مراکز تحقیقاتی جهان از چین، روسیه، انگلستان و هند ادعای ساخت واکسن کرونا را دارند و ما هم پا به پای دنیا پیش می‌رویم.

وی اضافه کرد:ساخت واکسن کرونا نیازمند طی مراحل آزمایشگاهی، تست حیوانی و انسانی و بعد کارآزمایی است و باید بر روی ۱۰۰ تا سه هزار نفر آزمایش شود تا اثربخشی و کم خطری آن مشخص گردد.

لاری گفت: با توجه به این موضوع، ما از واکسنی می‌توانیم استفاده کنیم که سازمان بهداشت جهانی آن را تایید کرده باشد چون طبق مقالات و تحقیقات انجام شده خیلی از افراد بعد از چند ماه استفاده از این واکسن‌های تولید شده، ایمنی خود را نسبت به بیماری از دست داده اند.

وی اضافه کرد: ما به دستور رییس جمهوری پیش بینی‌های لازم را در این زمینه انجام داده و با کشورهای پیشرفت کرده در حوزه واکسن مکاتبه نموده و سبد خود را در نوبت واکسن گذاشته ایم.

این مسوول در خصوص صحت موضوع تغییر ژنتیک در بیماری کرونا افزود: چون زمان زیادی از شیوع بیماری کرونا نگذشته مقالات زیادی چاپ شده و در مقالات معتبر این موضوع آمده که سرعت انتقال این ویروس به ۹ یا ۱۰ برابر رسیده است ولی هنوز هیچ اثباتی در مورد خطر بیماری و تغییر ژنتیک بیماری نداریم و در بررسی‌های ما هم چیزی عملا مشاهده نشده است.

وی در خصوص افزایش سفرهای استانی و ارتباط آن با افزایش بستری‌ها، افزود: ۲ هفته بعد از پایان تعطیلات در آمار بستری‌ها و چهار هفته بعد در آمار فوتی‌ها افزایش داریم و در مازندران، گیلان و مشهد که با افزایش سفرها مواجه بودند نگران افزایش بستری‌ها بودیم.

این مسوول در خصوص تصمیم گیری برای اعمال محدودیت‌ها افزود: همه این موارد در ستاد ملی کرونا با دید کلان و ملاحظات خاص، تصمیم گیری شده و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در خصوص بازگشایی مدارس گفت: در حوزه آموزش و پرورش هربار در خصوص کنکور و بازگشایی مدارس و ... بحرانی به وجود می آید ولی تصمیم گیری نهایی در خصوص آنها متناسب با شرایط از سوی ستاد کرونا صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: کل سیاست جهانی بر روی بازگشایی مدارس است چون با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی به هر حال کرونا ادامه دار است و نمی توان همه دستگاه‌ها و نهادها را بست و تعطیل کرد.

این مسوول گفت: وزات بهداشت موظف است پروتکل‌هایی سختگیرانه را تدوین کند چون برای ما سلامت دانش آموزان، اولیا و معلمان بسیار مهم است.

وی افزود: طبق آخرین جلسه‌ای که با حضور وزیر آموزش و پرورش و بهداشت برگزار شد تقریبا کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری و نیمه حضوری برگزار خواهد شد.

این مسوول اضافه کرد: برگزاری حضوری کلاس‌های مدارس بسیار مهم است چون سلامت جسم و روان دانش آموزان به حضور در مدارس وابسته است و باید پروتکل‌های سختگیرانه تدوین کرده و دانش آموز از فضای آموزش دور نمانده و در عین حال سلامت نیز باشند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر