پمپئو : با نخست وزیر انگلیس درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رایزنی کردم

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا که به لندن سفر کرده روز سه شنبه در جریان نشست خبری مشترک با همتای انگلیسی اش اظهار داشت که در گفت وگو با نخست وزیر انگلیس درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تبادل نظر کرده است.

پمپئو : با نخست وزیر انگلیس درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رایزنی کردم

به گزارش مملکت‌آنلاین، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای انگلیسی خود در لندن مدعی شد که آمریکا از بیانیه اخیر سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در این باره استقبال می‌کند.

دولت دونالد ترامپ دو سال پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام و بازگرداندن تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق، سعی دارد تا به نحوی تحریم‌های تسلیحاتی ایران را ادامه دهد.

مقامات آمریکایی در حالی که بحران شیوع کرونا دنیا را به خود مشغول کرده است، همچنان سیاست فشار حداکثری علیه تهران را ادامه می‌دهند و از هر ابزاری که به ذهنشان می‌رسد، در این زمینه بهره‌برداری می‌کنند.  

آمریکا قصد دارد از ظرفیت قطعنامه۲۲۳۱ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کند. بر اساس این قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر (مهر) پایان خواهد یافت.

کشورهای اروپایی عضو برجام ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای تصریح کردند که به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند هستند. آن‌ها باب اشتراک نظر با آمریکا درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بازگذاشته اما بر لزوم حفظ برجام و پرهیز از اقدامی که این توافق را به مخاطره بیندازد تاکید کردند.  

در این بیانیه که متعاقب دیدار وزرای خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در برلین منتشر شد، آمده است که آنها از هر تصمیمی که می تواند «با تلاش های کنونی ما برای حفظ برجام ناسازگار باشد، حمایت نخواهیم کرد.»

«مایک پمپئو» در ادامه این نشست خبری به دیدار و گفت‌وگو با مقام های انگلیسی درباره طیف مختلفی از مسائل روابط دو جانبه در حوزه تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی اشاره کرد. او همچنین از تصمیم اخیر لندن برای توقف همکاری با غول فناوری هواوی در پروژه راه اندازی اینترنت نسل پنجم و واکنش به تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط کنگره چین استقبال کرد و افزود: جا دارد از نحوه پاسخ دولت بریتانیا به این چالش‌ها تشکر کنم.

پمپئو در سخنان خود بار دیگر ادعای انتشار ویروس کرونا توسط چین را تکرار کرد و بابت تلف شدن هزاران انگلیسی بر اثر آنچه او بیماری قابل پیش گیری نامید تسلیت گفت.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس هم در این نشست خبری عنوان کرد که در ملاقات با همتای آمریکایی‌اش مجموعه‌ای از مسائل مورد علاقه دو طرف را بررسی و بر لزوم تقویت همکاری دو کشور برای پرداختن به چالش های بین‌المللی تاکید کردند.

پمپئو دیشب در رای هیاتی تجاری برای دیدار با مقام‌های انگلیسی وارد لندن شد. وی امروز علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه و نخست وزیر انگلیس با تعدادی از نمایندگان مجلس عوام در اندیشکده هنری جکسون ملاقات و درباره راهبرد واشنگتن در قبال چین سخنرانی کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر