تخت‌روانچی: آمریکا نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را همچنان ادامه می‌دهد

مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در توئیتی تاکید کرد که آمریکا نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را همچنان ادامه می دهد.

تخت‌روانچی: آمریکا نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را همچنان ادامه می‌دهد

به گزارش مملکت‌آنلاین، مجید تخت روانچی در توئیتی نوشت: امروز پنجمین سالگرد تصویب به اتفاق آرا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در تایید برجام است.

وی ادامه داد: دو سال پیش، آمریکا به قول خودش از «مشارکت» در برجام دست کشید و تمام حقوقش به عنوان یک عضو را از دست داد.  

تخت روانچی افزود: آمریکا که موظف به پیروی از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است، همچنان به نقض (قطعنامه) ۲۲۳۱ ادامه می دهد.

برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)،  پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در ۲۳ تیر ۱۳۹۴  (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) بین ایران و گروه ۱+۵ مورد توافق قرار گرفت و یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و به عنوان ضمیمه اول به قطعنامه پیوست.

پس از ورود ترامپ به کاخ سفیددر سال ۲۰۱۶(۱۳۹۵)در نهایت رئیس جمهور آمریکا به صورت یکجانبه و غیرقانونی در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (هشتم می ۲۰۱۸) از برجام خارج و در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن مجددا علیه ایران به طور کامل اجرایی شد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پنجمین سالگرد حصول برجام در بیانیه‌ای اعلام کرد: جامعیت و نهایی بودن این توافق که به سختی و پس از دو سال مذاکره فشرده در بالاترین سطوح، با ترسیم تمامی جزییات و با جدول زمانبندی دقیق به دست آمده است، نباید به هیچ وجه مخدوش شود. هیچ جایگزینی برای این توافق وجود ندارد، پس اگر اراده سیاسی جامعه بین‌المللی به ویژه اعضای باقیمانده برجام بر حفظ این توافق مهم است، بسیار مهم است که بر تضمین اجرای متوازن و با حسن نیت توافق تمرکز کنیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر