کنعانی مقدم: اصلاح‌طلبان و رئیس جمهور می‌خواهند انتخابات را تبدیل به رفراندوم کنند

کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا گفت :اگر مشارکت پایین باشد، انتخابات در شهرهای بزرگ به دور دوم می‌کشد و این امر که اصولگرایان برنده انتخابات هستند به چالش کشیده می‌شود.

کنعانی مقدم: اصلاح‌طلبان و رئیس جمهور می‌خواهند انتخابات را تبدیل به رفراندوم کنند

به گزارش مملکت‌آنلاین، هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم تحولات در جریان اصولگرا پیچیده تر می‌شود. مباحثه بر سر ترکیب لیست بالا گرفته و به نظر نمی‌رسد به این سادگی‌ها با هم کنار بیایند. خاصه آنکه طیف پایداری هم راه خود را جدا کرده است و لیست ۶۰ نفره مستقل داده است. لیستی که به اعتقاد تحلیل‌گران این جریان عامل شکست آن‌ها خواهد بود. حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا یکی از این افراد است و اعتقاد دارد که ارائه این لیست به پیروزی رقیب منجر می‌شود.

وی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: « من در جلسه آخر که روحانیت مبارز حضور داشت هم گفتم که اکنون ارائه لیست برای ما اولویت نیست. بحث ما این است که باید رفتار رقیب را تجزیه و تحلیل کرد و متناسب با آن رفتار کنیم. البته آقای موحدی کرمانی تاکید داشتند که اصولگرایان باید یک لیست دهند و ما اعلام کردیم که اگر یک لیست داده نشود، قطعا اصولگرایان شکست می خورند و این مشخص است. با این حال من تاکید دارم که اصل مشارکت مردم است».

وی افزود: « این را می‌توان از صحبت های آقای تاجزاده فهمید. صحبت های او پشت پرده اصلاحات را مشخص کرد و معلوم شد که آن‌ها می‌خواهند مشارکت را کم کنند و انتخابات را تبدیل به یک رفراندوم کنند. این رفراندوم به این معنی است که هر کس را ندهد یا رای سفید دهد یعنی به اصلاحات رای داده است. در این شرایط اصولگرایان باید حتما یک لیست ارائه کرده و مشارکت حداکثری ایجاد کنند.»

دبیر کمیته سیاسی جبهه ایستادگی تاکید کرد: « اکنون وقت توجه به رقابت های درونی اصولگرایان نیست و باید به رقابت بیرونی بپردازیم».

وی در واکنش به اینکه حتی اگر قصد اصلاح طلبان کاهش مشارکت باشد، نتیجه انتخابات به نفع اصولگرایان خواهد بود، گفت: « توجه داشته باشید که اگر مشارکت پایین باشد، انتخابات در شهرهای بزرگ به دور دوم می‌کشد و ممکن است تغییراتی حاصل شود و این امر که اصولگرایان برنده انتخابات هستند به چالش کشیده شود.»

کنعانی مقدم ادامه داد:« آقای تاجزاده و حتی رئیس جمهور مرتب مطلب می‌نویسند و علیه شورای نگهبان حرف می زنند و تاکید می کنند که این انتخابات نیست بلکه انتصابات است. در واقع پیامشان این است که مردم در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنند و کسانی که رای می‌آورند در حقیقت انتصاب شده‌اند. به این ترتیب مجلس آینده مجلس سنا خواهد بود و این برای اصلاح‌طلبان بزرگترین پیروزی است.»

وی همچنین گفت: « این رویکرد اصلاح طلبان البته می‌تواند در رای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ اثرگذار باشد. در واقع ممکن است که مجلس را واگذار کنند تا با این روش انتخابات ریاست جمهوری آینده را از آن شوند».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که با توجه به رویکرد جبهه پایداری، اصولگرایان چقدر امکان وحدت و تلاش برای افزایش مشارکت را دارند؟ گفت: « ما در شهرستان‌ها تقریبا به تفاهم و وحدت نسبی رسیده‌ایم و مشکل چندانی از جهت مراقبت‌های درون گروهی نداریم. اما در تهران بحث لیستی بودن مطرح است و با توجه به تاکید آیت الله موحدی کرمانی در نماز جمعه مبنی بر اینکه مردم لیستی رای ندهند، قاعدتا ما بایدیک لیست اقناع کننده برای همه گروه‌ها ارائه کنیم.»

کنعانی مقدم در پاسخ به اینکه سرلیست این لیست اقناع‌کننده چه کسی می‌تواند باشد؟ گفت: « من بارها گفته‌ام که ما نباید دنبال سرلیست باشیم، باید دنبال این باشیم که لیست ما سر باشد. مردم وقتی به لیست ما نگاه می‌کنند باید یک مجلس کارآمد و عصاره فضائل ملت باشد. لیستی که خودمان باید بتوانیم از آن دفاع کنیم».

وی در واکنش به اینکه این حرف‌ها در آستانه همه انتخابات‌ها مطرح می‌شود اما مساله اصلی رقابت‌های درون‌جریانی است که به این سادگی‌ها نمی‌توان از آن گذشت، گفت: « درست است، الان حرف من این است که ما حاضریم مجلس یازدهم را از دست بدهیم اما مشارکت حداکثری مردم به عنوان پشتوانه نظام باقی بماند. برخلاف اصلاح طلبان که فکر می‌کنند اگر مشارکت پایین باشد اصولگرایان برنده می‌شوند، ما می‌گوییم که دنبال پیروزی نیستیم، ما دنبال مشارکت حداکثری مردم هستیم چون به عنوان پشتوانه مردمی بیشترین اثر را در اقتدار نظام دارد».

وی در پاسخ به اینکه اصولگرایان چقدر در افزایش مشارکت می‌توانند موفق باشند؟ گفت: « اگر ما جناح‌گرایی و مطالبات جنایی کنار بگذاریم و مطالبات مردم را مطرح کنیم حتما گفتمان ما غالب خواهد شد. ما هم دنبال این نیستیم که بحث اصولگرایی را در این انتخابات تثبیت کنیم باید تدوام انقلاب را مد نظر قرار دهیم و وارد میدان شویم.»

کنعانی مقدم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براین که جریان اصولگرا با این رویکرد چطور با پایداری کنار خواهد آمد؟ گفت: «حرف ما به آن‌ها همین است. ایرادی که ما به این دوستان می گیریم این است که اگر لیست جداگانه بدهید نه شما پیروز می‌شوید و نه ما. در واقع پیروز اصلی اصلاح طلبان خواهد بود که از این رقابت درونی ما استفاده خواهند کرد.

منبع: نامه نیوز

ارسال نظر

  • محمدرضا کیانفر ارسالی در

    حسین کنعانی‌مقدم فعال اصولگرا گفت: مشارکت پایین انتخابات را به دور دوم می‌کشاند.

    آقای کنعانی،
    دور دوم مربوط به میزان مشارکت نیست بلکه به اکثریت مطلق آرا به دلیل عدم رقابت چشم‌گیر بین کاندیداها بستگی دارد.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،