دفاتر اسناد رسمی مجازی راه‌اندازی می‌شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت : دفاتر اسناد رسمی مجازی بزودی راه‌اندازی می‌شود.

دفاتر اسناد رسمی مجازی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش مملکت آنلاین، علی خندانی در نشست خبری امروز درباره دفاتر اسناد رسمی مجازی گفت: متاسفانه دفاتر اسناد رسمی از جنگ ۱۲ روزه اخیر تاثیر پذیرفتند، به‌گونه‌ای که پنج دفتر ما مورد اصابت واقع و یکی از سردفتران ما مجروح شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت:  یک سال از اجرای این قانون گذشته است و این قانون بسیار مهم و مورد نظر رهبری است که به بهترین نحو اجرا شود. نظر قانونگذار در این قانون تامین شده و اجرا می شود. این قانون متکی بر علوم روز و فنی است.

وی افزود: کارنامه خوبی از اجرای این قانون داشتیم ولی ماده ۱۰ آن نیاز به ابلاغ رسمی دارد و تعیین تکلیف اسناد عادی هم به‌زودی مشخص می شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره راه اندازی دفاتر اسناد مجازی گفت: این دفاتر را به‌زودی راه اندازی می‌کنیم. این دفاتر، جدید و نو نیست؛ همین دفاتر اسناد است ولی بصورت غیرحضوری ارایه خدمت می‌کنند.  سامانه بسیار خوبی برای این کار طراحی شده است.

خندانی در ادامه گفت: سامانه جامع اجرای اسناد به‌طور کامل طراحی و آزمایش شده و قرار است از سه‌شنبه به‌صورت پایلوت آغاز به کار کند و در صورت موفقیت، از نیمه شهریور به‌طور سراسری در کشور اجرا شود.

وی افزود: کار ثبت شرکت‌ها به‌صورت غیرحضوری آغاز شده است و در آینده نزدیک، خدمات اجرای اسناد نیز به شکل الکترونیک ارائه خواهد شد؛ به‌طوری‌که مردم بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات مختلف و تحمل صف‌های طولانی، از هر نقطه کشور بتوانند امور خود را پیگیری کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره برگزاری آزمون سردفتری گفت: ما هنوز بر این موضع هستیم که  قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید اصلاح شود ولی چون این  قانون هنوز اجرا می شود ان شاءالله در زمان خودش برای برگزاری آزمون تصمیم گیری و آزمون در آینده برگزار می شود.

خندانی در خصوص اصلاحات قانونی و چالش‌های موجود قانون تسهیل صدور مجوزهای  کسب و کار اظهارکرد: به رغم دو سال از تصویب قانون، هنوز مشکلات و چالش‌هایی در اجرای آن مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت رعایت الزامات فنی و قانونی در اصلاحات یادآور شد:  جلسات تخصصی زیادی با حضور کانون‌های وکلا و کارشناسان در کمیسیون‌های مختلف برگزار شده و جمع‌بندی‌ها در حال انجام است. ان‌شاءالله اصلاحات قانونی قبل از پایان سال جاری به نتیجه برسد و مشکلاتی که برای فعالان حوزه ثبت اسناد و دفاتر رسمی به وجود آمده، برطرف شود. با وجود اینکه اجرای این قانون طی دو سال اخیر شروع شده است، هنوز برخی مشکلات برای فعالان به وجود آمده که باید با اصلاحات مورد نظر، این مسائل حل شود.

خندانی همچنین در پاسخ به انتقاداتی که در خصوص سامانه‌های ثبت اسناد و متصل نبودن آن ها به سایر سیستم‌ها مطرح شده است، گفت: هر سامانه‌ای که بخواهد به سامانه سازمان ثبت متصل شود، باید الزامات فنی، حقوقی و امنیتی را رعایت کند. در غیر این صورت سازمان ثبت هیچ مانعی برای فعالیت آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.

وی درباره رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی گفت:  معیارهای اصلی در این رتبه‌بندی شامل رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان و عملکرد دفاتر است. توجه به رعایت حقوق مردم و دقت در رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی از اهمیت بالایی برخوردار است.

خندانی در پاسخ به سوالی درباره افزایش تعداد سردفتران و تفاوت آمارهای اعلام شده گفت: تعداد سردفتران پس از اجرای قانون تسهیل به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به موضوع که پیش از اجرای این قانون، تعداد سردفتران حدود ۸۵۰۰ نفر بود و در سال اول پس از تصویب، حدود ۸۰۰۰ نفر پذیرفته شدند اما طبق آمارهای جدید اعلام شده، تعداد سردفتران به حدود ۱۲ هزار نفر رسیده است، تصریح کرد: افزایش آمار به دلیل پذیرش افراد در آزمون‌های کتبی و مراحل مختلف است اما این روند همچنان ادامه دارد. برخی از افرادی که در آزمون پذیرفته شده‌اند، پس از دریافت ابلاغ، مراحل بعدی را پیگیری نکرده یا کار خود را متوقف کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر برخی از استان‌ها مانند فارس و آذربایجان غربی در حال برگزاری مراحل تایید و صدور ابلاغ برای سردفتران جدید هستند و در آینده نزدیک، استان‌های دیگر از جمله تهران نیز به این روند اضافه خواهند شد بنابراین هیچ کاهش چشمگیری در تعداد سردفتران مشاهده نمی‌شود و این افزایش به تدریج در حال پیشرفت است.

خندانی در پاسخ به سوالی در خصوص بیشترین تخلف سردفتران گفت: با وجود ظرفیت‌های گسترده و اختیارات قانونی دفاتر اسناد رسمی، میزان تخلفات در این حوزه نسبتاً پایین است. اگر تخلفی هم باشد عمدتا ناشی از اختلافات بین افراد در زمان تنظیم اسناد و طولانی شدن برخی فرآیندها به‌ویژه در سامانه‌های سنتی است.

وی افزود: امید است با گسترش استفاده از سامانه‌های الکترونیک، زمان انجام معاملات کاهش یابد و مشکلات کمتری برای مردم ایجاد شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه گفت: تمامی شکایت‌ها و درخواست‌های مربوط به تخلفات باید به صورت الکترونیک ثبت و پیگیری شوند، تا روند رسیدگی سریع‌تر و شفاف‌تر انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تنظیم اسناد خودرو تأکید کرد: دفاتر اسناد رسمی در این زمینه همچنان به عنوان مرجع معتبر شناخته می‌شوند همچنین وضعیت صدور برگه سبز مالکیت خودرو به گونه‌ای است که به عنوان سند رسمی انتقال مالکیت خودرو محسوب نمی‌شود و این موضوع به صورت قضائی قابل تشخیص است.

 خندانی در پاسخ سوالی درباره اینکه چند درصد از  مشاوران املاک به سامانه کاتب متصل شدند؟ گفت:  تقریباً ۸۰ درصد از مشاوران املاکی که مجوز دارند، به سامانه کاتب متصل هستند و فعالیت خود را از طریق این سامانه‌ها انجام می‌دهند. در برخی استان‌ها این میزان به ۱۰۰ درصد رسیده است و این سامانه‌ها باعث کاهش مراجعه حضوری مردم به سازمان‌های مختلف مانند مالیات و تأمین اجتماعی شده است.

وی اضافه کرد: اکنون بسیاری از استعلامات و خدمات بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می‌شود. این روند موجب تسهیل فرآیندهای قانونی و کاهش زمان انتظار برای خدمات مختلف خواهد شد.

خندانی به فرهنگ‌سازی در حوزه خدمات الکترونیک و تغییرات موجود در سیستم‌های سنتی اشاره کرد و گفت: دفاتر اسناد رسمی باید بیشتر به سمت ارائه خدمات الکترونیکی پیش بروند و از این تغییرات استقبال کنند تا هم درآمد خود را افزایش دهند و هم کیفیت خدمات را ارتقا دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر