صالحی: طراحی جدید راکتور اراک هم نگرانی خارجی‌ها را رفع می‌کند هم منافع ایران تامین می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کالندریا جدید راکتور اراک طراحی شده و اقدامات لازم با چینی‌ها انجام شده و در آخرین جلسه‌ای که انجام شده توافقاتی در این رابطه حاصل شده است.

صالحی: طراحی جدید راکتور اراک هم نگرانی خارجی‌ها را رفع می‌کند هم منافع ایران تامین می‌شود

به گزارش مملکت‌آنلاین، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در نشستی خبری در مجتمع راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (خنداب) اظهار کرد: راکتور اراک از حدود 20 سال پیش فعالیتش شروع شد. طرحی که بر اساس آن ساخته شد قدیمی و روسی بود که بازبینی کردیم و کار آغاز شد. اما کارهای بعدی به عهده کارشناسان و متخصصان ما بوده است. طراحی قبلی نمی توانست تولیدات لازم را به ما بدهد از این رو نمی توانستیم خیلی از رادیوایزوتوپ ها را تولید کنیم.

وی افزود: در فرایند مذاکرات هسته ای قرار شد طراحی راکتور خنداب اراک را بازنگری کنیم. آنها می گفتند این رآکتور سالانه 8 کیلو پلوتونیوم تولید می کند که می تواند در ساخت سلاح استفاده شود و می خواستند مطمئن شوند برای مقاصد غیر صلح آمیز به کار گرفته نشود از این رو باید با بالا بردن غنای اورانیوم این نگرانی را حل می کردیم و این باعث می شد میزان پلوتونیوم سالانه کمتر از 1 کیلو شود.

صالحی با اشاره به فتوای رهبری درباره ممنوعیت ساخت و استفاده از سلاح هسته ای تصریح کرد: اساسا چنین چیزی در اهداف و برنامه های ما نبوده از این رو تلاش کردیم تا ضمن رفع نگرانی برخی کشورها راکتور اراک را حفظ کنیم. سوختی که بیش از یک سال بماند پلوتونیوم اش مناسب ساخت سلاح نیست.

وی افزود: با طراحی جدید می توانیم کبالت 60 تولید کنیم که می تواند در آینده منبع درآمد خوبی برای ما باشد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت برای بازطراحی یا مدرن سازی باید طراحی قلب راکتور را بازنگری می کردیم و این بار خودمان این کار را انجام دادیم با مشورت و تایید طراحی ها توسط یک گروه کاری. قبلا این گروه چین ایران و آمریکا بود و چند سال طراحی های مختلف انجام شد اما با خروج آمریکا، انگلیس جایگزین شد.

صالحی تاکید کرد: مستندات ایجاد شده مورد تایید کشورهایی است که در این زمینه پیشرفته محسوب می شوند. در آینده اگر بخواهیم رآکتوری مشابه برای کشور دیگری بسازیم این اطمینان برا آن کشور است که ما تاییدیه های لازم را داریم.

وی افزود با طراحی جدید برخی تجهیزات عوض می شود. یکی از این تجهیزات کالندریا است که آخرین بخش تجهیزاتی است که داخل قلب می رود و الان حجم اش کوچک تر می شود. کالندریا مجموعه ای لوله است حدود 100 لوله که سوخت در آنها قرار می گیرد. این کالندریا جدید طراحی شده و اقدامات لازم با چینی ها انجام شده و آخرین جلسه ای که انجام شده توافقاتی در این رابطه داشته اند.

ارسال نظر