تابستان سختی در پیش است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: کمبود جدی بارش برف باعث شده، تابستان سختی در پیش باشد.

به گزارش مملکت آنلاین، احد وظیفه با اشاره به کمبود جدی بارش برف در کشور، بیان کرد: ارتفاعات کشور تقریباً عاری از برف است؛ این در حالی است که عامل جوشش چشمه‌ها برف است و اگر برف نباشد، سطح آب رودخانه‌ها به سرعت فروکش خواهد کرد. امسال علاوه بر کم‌بارشی و خشکسالی، با کم‌برفی نیز مواجهیم که دلیل آن وجود هوای گرم است.

وی اضافه کرد: امسال ناهنجاری و دمای شدید را شاهد بودیم و به خصوص در آبان، آذر و حتی دی‌ماه چنین گرمایی بی‌سابقه بود؛ همچنین عمده بارش‌ها به صورت باران بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: کمبود برف بر جریان آب رودخانه‌ها تأثیر منفی خواهد گذاشت و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تابستان سختی در پیش داشته باشیم.

وظیفه با اشاره به بارش‌های اخیر به‌ویژه بارش برف در ارتفاعات تهران، اظهار کرد: این بارش‌ها هرچند غنیمت بود، اما میزان برف موجود بسیار کمتر از حد نرمال و آنچه باید باشد، است.

وی بیان کرد: تهران بین ۳۸ تا ۴۰ درصد بارندگی نرمال خود را تا این موقع سال باید دریافت می‌کرد، اما فقط ۲۰ درصد را دریافت کرده است و به‌هیچ عنوان وضعیت مناسبی ندارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: وقتی مقدار آب‌های سطحی اندک و ضعیف باشد، فشار بر منابع آب زیرزمینی افزایش خواهد یافت.

وی یادآوری کرد: اکنون بسیاری از دشت‌های کشور ممنوعه است، یعنی آب‌های زیرزمینی به اندازه‌ای رسیده که حفر چاه جدید در آنها ممنوع است و این دشت‌ها با کاهش پیوسته دبی آب از چاه‌های موجود مواجهند؛ بر این اساس هم کیفیت کاهش یافته و شور می‌شود و هم میزان آب‌دهی چاه‌ها کاهش می‌یابد.

وظیفه تصریح کرد: تهران، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان به دلیل بارندگی‌های کمتر از نرمال، سال آینده شرایط سختی در پیش خواهند داشت و فقط امیدواریم که در بهمن‌ماه وضعیت بهتری را شاهد باشیم. حتی اگر در ادامه سال آبی وضعیت بارش‌ها نرمال شود، باز هم کفاف نیازها را نخواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر