سالانه در ایران، به اندازه غذای ۹ میلیون نفر، محصول کشاورزی هدر می‌رود

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: بنابر آمار فائو سالانه ۳۰ تا ۳۵ درصد از محصولات تولیدی در بخش کشاورزی هدر می‌رود که این‌میزان غذای ۹ میلیون نفر است.

سالانه در ایران، به اندازه غذای ۹ میلیون نفر، محصول کشاورزی هدر می‌رود

به گزارش مملکت آنلاین، رضا نورانی گفت: وزارت جهاد با اصلاح الگوی کشت باید بدنبال تنظیم بازار محصولات کشاورزی باشد که متاسفانه به رغم شعار اجرای این مصوبه و مطرح شدن آن، در عمل چیزی دیده نشده است.

به گفته او، اتخاذ تصمیمات خلق الساعه منجر به تعطیلی صادرات می شود، از این رو باید به گونه ای برنامه تنظیم شود که صادرات دچار وقفه نشود.

نورانی با بیان اینکه اخذ تعرفه و ممنوعیت یک شبه راهکار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی نیست، افزود: اتخاذ این سیاست ها موجب شد تا سیب زمینی روی دست تولیدکننده بماند به طوریکه قیمت فروش از نرخ تمام شده تولید کمتر است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: ممنوعیت های گاه و بیگاه صادرات و اتخاذ سیاست های تعرفه ای موجب شده تا تجار خارجی از دیگر کشورها خرید کنند که براین اساس صادرات پایداری نخواهیم داشت.

به گفته او، اتخاذ سیاست و تصمیم گیری در حوزه تولید و صادرات با مشورت تشکل ها باید انجام شود که متاسفانه مسئولان وزارت جهاد به این موضوع توجهی ندارند.

نورانی با بیان اینکه سالانه بخش اعظم محصولات تولیدی هدر می رود، افزود: بنابر اعلام آخرین آمار فائو، سالانه ۳۰ تا ۳۵ درصد  محصولات تولیدی در بخش کشاورزی به هدر می رود که این میزان غذای ۹ میلیون نفر است که اگر بتوانیم حداقل ۱۰ درصد از میزان ضایعات کم کنیم، جهش چشمگیری در صادرات خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: با رفع موانع صادراتی، پتانسیل صادرات محصولات کشاورزی تا ۱۰ میلیارد دلار وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر