طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران در چهار سال شدنی نیست

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: همه جا گفته شده طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران چهار ساله است اما این طرح از نظر ما بلند مدت است و بیش از چهار سال طول خواهد کشید. به هیچ وجه ما به عنوان کمیته علمی اعتقاد به چهار ساله بودن آن نداریم چون در چهار سال کاشت این تعداد درخت شدنی نیست پس باید تدریجی باشد.

طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران در چهار سال شدنی نیست

به گزارش مملکت آنلاین، علی علیزاده علی آبادی روز دوشنبه چهارم دی ماه در مراسم بزرگداشت استاد کریم ساعی که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد؛ در خصوص طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته کشور ما برای کاشت یک میلیارد درخت از ظرفیت کافی برخوردار است.

وی افزود:  روال مد نظر برای کاشت این تعداد درخت در کشور به صورت نیازسنجی، تعیین نوع نهال مورد نیاز، تکثیر نهال‌ها و انتقال نهال به عرصه کاشت است که بخشی از این روال انجام شده و بخشی آن طور که مورد انتظار بوده پیش نرفته است که البته اجتناب ناپذیر بوده و باید در روند کار اصلاح شود.

این مسئول ادامه داد: به عنوان نمونه در سال اول شروع طرح تولید نهال به خوبی صورت گرفت اما تولید گونه‌های مد نظر آن طور که باید نبوده است مثلا برخی گونه‌ها بیش از اندازه تولید شده و برخی در حداقل نیاز هم تولید نشده است.

وی خاطرنشان کرد: همه جا گفته شده این طرح مردمی چهار ساله است اما این طرح از نظر ما بلند مدت است و بیش از چهار سال طول خواهد کشید و روند کاشت یک میلیارد درخت تدریجی خواهد بود و به هیچ وجه ما به عنوان کمیته علمی اعتقاد به چهار ساله بودن آن نداریم چون در چهار سال کاشت این تعداد درخت شدنی نیست پس باید تدریجی باشد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت ۱۸ هزار میلیارد تومان هزینه دارد؛ افزود: اگر قرار باشد این طرح با اعتبارات دولتی انجام شود در اولویت قرار نمی‌گیرد. به بیان دیگر اگر قرار است پول این طرح را دولت بپردازد تا یک میلیارد نهال تولید و به عرصه برود از نظر ما کارهای واجب تری در منابع طبیعی وجود دارد که این پول در آنجا باید هزینه شود. این طرح مردمی است و باید عمده اعتبارات آن از بخش های فراسازمانی منابع طبیعی تامین شود بنابراین باید حمایت بخش های غیر دولتی، صنعت، نهادهای مردمی و ... جلب شود؛ اگرچه برای شروع کار باید اعتباراتی در نظر گرفته شود که ۲۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر