نشست انجمن تجاری ایران و تاجیکستان؛

فعالان اقتصادی ایران و تاجیکستان برای تحقق توافقات تلاش کنند

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت نقش تجار و بازرگانان ایران و تاجیکستان در عملیاتی کردن توافقات تهران و دوشنبه در بخش تجاری و اقتصادی، بر ضرورت شناخت کامل توانمندی‌ها و تولیدات ایران و تاجیکستان در این زمینه با استفاده از ظرفیت دفاتر بازرگانی در دو کشور تاکید کرد و گفت: یکی از جلوه‌های آشنایی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل برپایی نمایشگاه تولیدات دو کشور است.

فعالان اقتصادی ایران و تاجیکستان برای تحقق توافقات تلاش کنند

به گزارش مملکت آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به تاجیکستان، در نشست انجمن تجاری ایران و تاجیکستان، سابقه روابط تاریخی، تمدنی و فرهنگی و پیوند عمیق و ناگسستنی عقاید و باورهای دو کشور را زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط فیمابین دانست و با اشاره به اراده مسئولان عالی ایران و تاجیکستان برای گسترش روابط به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بسیار خوب متقابل در این زمینه تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری و پزشکی به رغم تهدیدها تحریم‌ها، بر آمادگی برای انتقال و اشتراک این تجربیات و پیشرفت‌ها با کشور تاجیکستان تاکید کرد.

رئیسی تبادل ظرفیت‌ها و تجربیات ایران و تاجیکستان را در جهت منافع دو ملت و دو کشور بسیار سودمند دانست و گفت: علاوه بر روابط دوجانبه، هر دو کشور عضو سازمان همکاری‌های شانگهای هستند و زیرساخت‌های اقتصادی قاره آسیا زمینه بسیار مناسبی برای رشد اقتصادی است که می‌تواند دو کشور را به هم مرتبط کند.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت نقش تجار و بازرگانان دو کشور در عملیاتی کردن توافقات و تفاهمات تهران و دوشنبه در بخش تجاری و اقتصادی، بر ضرورت شناخت کامل توانمندی‌ها و تولیدات ایران و تاجیکستان در این زمینه با استفاده از ظرفیت دفاتر بازرگانی در دو کشور تاکید کرد و گفت: یکی از جلوه‌های آشنایی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل برپایی نمایشگاه تولیدات دو کشور است که مورد استقبال و تاکید ماست.

رئیسی همچنین موفقیت در توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی را مستلزم تسهیل فعالیت تجار و بازرگان، تسهیل قوانین و مقررات گمرکی و ترانزیتی و رفع مسائل و مشکلات پیش‌روی تبادلات پولی و بانکی دانست و گفت: اینکه دیگران توسعه روابط ایران و تاجیکستان را نپسندد اهمیتی ندارد، برای ما مهم منافع دو کشور و دو ملت است، ما پیشرفت تاجیکستان را پیشرفت خود و امنیت این کشور را امنیت ایران می‌دانیم؛ حتما در نیل به این اهداف از هیچ همکاری فرو گذار نخواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سیاست آمریکا و کشورهای غربی برای جلوگیری از استقلال و پیشرفت دیگر کشورها، وقایع تلخ و تاسف‌بار غزه و کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه در این منطقه و همچنین ظلم تاریخی به ملت ایران را جلوه‌ای از خواست آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان او برای ملت‌های منطقه دانست و تصریح کرد: ما با توکل به خدا و اتکا به ظرفیت‌ها و اراده پولادین ملت‌های‌مان اجازه نخواهیم داد خدشه‌ای در استقلال و پیشرفت‌هایمان ایجاد شود.

رئیسی در پایان خطاب به تجار و بازرگانان ایران و تاجیکستان گفت: ما با امضای اسناد همکاری مشترک، زمینه را برای فعالیت فراهم کردیم و شما با تلاش و عمل خود این اسناد را به مرحله اجرا برسانید.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این نشست در سخنانی پیشبرد همکاری‌های دوجانبه با ترسیم نقشه راه توسعه روابط اقتصادی و تجاری بلندمدت میان ایران و تاجیکستان را در جهت تامین منافع دو ملت و دو کشور سودمند دانست.

رئیس جمهور تاجیکستان، جمهوری اسلامی ایران را یکی از اولویت‌های اصلی این کشور برای توسعه و تعمیق همکاری و تبادلات تجاری و اقتصادی عنوان کرد و با اشاره به عزم جدی مسئولان دو کشور در این زمینه، تقویت همکاری در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری با مشارکت بخش خصوصی را ضروری دانست.

انتهای پیام/

ارسال نظر