افزایش ۲۵ درصدی واردات پنبه / کاهش تامین ارز واحدهای نساجی

مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت از کاهش تامین ارز در نیمه نخست امسال نسبت به سال قبل و صادرات ۳۶۸ میلیون دلاری در این مدت در سه حوزه نساجی، پوشاک و چرم و کفش خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری بانک مرکزی، تامین ارز مدیریت شود.

افزایش ۲۵ درصدی واردات پنبه / کاهش تامین ارز واحدهای نساجی

به گزارش مملکت آنلاین، محسن گرجی در نشست خبری اظهار کرد: در شش ماهه امسال ۱۸۸ هزار تن کالا در حوزه نساجی، پوشاک و چرم و کفش به ارزش ۳۶۸ میلیون دلار صادر شده که به لحاظ وزنی و ارزش به ترتیب هشت و شش درصد رشد داشته است.

وی افزود: صادرات در این سه حوزه در سال قبل ۱۷۴ هزار تن به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه در شش ماهه امسال رشد وزنی و ارزشی واردات در این حوزه به ترتیب ۱۵ و ۵ درصد بوده، اظهار کرد: با توجه به اینکه محصولات نهایی محدودیت واردات دارند، افزایش واردات به معنی واردات مواد اولیه و واسطه‌ای بیشتر و در نتیجه رشد صنعت است. همچنین اختلاف رشد واردات وزنی و ارزشی نشان می‌دهد که واردات بیشتر مربوط به اول زنجیره است که قیمت کمتری دارند.

وی از افزایش ۲۵ درصدی واردات پنبه در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: واردات پنبه از ۳۰ هزار تن در نیمه اول سال قبل به ۴۰ هزار تن در مدت مشابه امسال رسیده است. در مجموع پیش‌بینی می‌شود متوسط رشد رشته فعالیت‌های صنعتی در سال جاری به هشت درصد برسد.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه تامین ارزی بنگاه‌ها در نیمه اول امسال ۸۶۲ میلیون دلار و در سال گذشته ۹۳۸ میلیون دلار بوده، ابراز امیدواری کرد که با همکاری بانک مرکزی این تامین ارز واحدهای تولیدی مدیریت شود.

به گفته وی حداقل ۱۲۰ هزار واحد صنفی تولیدی در سه حوزه نساجی، پوشاک و چرم و کفش ثبت شده، یعنی حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند. البته در این آمار تولیدی‌های بدون پروانه و مشاغل خانگی ثبت نشده است. همچنین ۲۷۵ هزار واحد صنفی توزیعی در حوزه پوشاک فعالیت دارند.

گرجی در ادامه گفت: در بحث قاچاق باید کار جدی کنیم و فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده راضی کننده نیست. البته در حوزه قاچاق نیاز داریم همه ارگان‌ها پای کار باشند. اما به طور کلی وضعیت تولید در این بخش خوب است.

جزئیات برگزاری نمایشگاه پوشاک، نساجی و کفش

در ادامه این برنامه علی مرادی - دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی پوشاک - گفت: از ۲۳ تا ۲۶ مهر ماه، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک و دهمین نمایشگاه بین‌المللی کفش، کیف و چرم همزمان از ساعت هشت صبح تا ۱۵ بعد از ظهر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

به گفته وی در این نمایشگاه ۸۴ شرکت واحد تولیدی پوشاک در حوزه لباس مردانه، زنانه و بچگانه حضور دارند. همچنین در بخش صنایع نساجی، شرکت‌ها در حوزه پارچه، ماشین آلات، نخ الیاف و سایر مواد اولیه محصولات خود را عرضه خواهند کرد. در بخش نساجی ۱۷۷ شرکت خارجی و ۱۵۷ شرکت ایرانی حضور دارند. بخشی از این شرکت‌ها نیز به صورت پاویون فعال خواهند بود؛ به طوری که پاویون چین با ۱۲۰ شرکت در گروه ماشین آلات و مواد اولیه، پاویون هند با ۱۸ شرکت و پاویون ترکیه با ۱۲ شرکت در نمایشگاه حاضر خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر