سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: شکایت امارات درخصوص جزایر سه گانه سرانجامی ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طبق اسناد متقن تاریخی جزایر تنب کوچک، تنب بزرگ و بوموسی متعلق به ایران است، گفت: از لحاظ حقوقی اگر امارات درباره جزایر سه‌گانه شکایتی کند، به سرانجامی نخواهد رسید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: شکایت امارات درخصوص جزایر سه گانه سرانجامی ندارد

به گزارش مملکت آنلاین، ابوالفضل عمویی در واکنش به ادعاهای تکراری اخیر امارات درباره جزایر سه‌گانه در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: براساس اسناد متقن تاریخی سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی متعلق به ایران است و در این زمینه کشورمان از حقوق مردم ایران با حفظ حقوق تمامیت ارضی‌شان دفاع کامل می‌کند.

وی ادامه داد: ادعای طرف اماراتی مسبوق نیست چون اسناد متقن تاریخی تایید می‌کند این جزایر متعلق به ایران بوده و ایران نیز در مراحلی این اسناد را در سازمان ملل به ثبت رسانده که نقشه‌های تاریخی آن وجود دارد و نشان می‌دهد این جزایر در دوره‌های مختلف تعلقی به ایران داشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تکرار یک ادعا در رسانه‌ها و جلسات بین‌المللی نمی‌تواند برای آن مبنای حقوقی بسازد، لذا به طرف اماراتی تاکید می‌کنیم از فضای حسن رابطه برای تقویت منافع مشترک استفاده کند. تمرکز بر این موضوع کمکی به پیشبرد روابط دوجانبه نمی‌کند.

عمویی همچنین اظهار کرد: از لحاظ حقوقی نیز ادعای طرف اماراتی مسبوق نیست چرا که دیوان بین‌المللی کیفری در صورتی یک ادعا را مورد بررسی قرار می‌دهد که آن موضوع را هر دو طرف به دیوان ارجاع داده باشند. با توجه به این‌که جمهوری اسلامی ایران جزایر را متعلق به خود می‌داند، این موضوع را قابل مذاکره و بررسی بین‌المللی نمی‌داند، لذا اگر امارات شکایت هم کند شکایت آنها از نظر حقوقی سرانجامی نخواهد داشت چون دیوان صلاحیت رسیدگی به این موضوعات را ندارد و ایران هم اسناد متقنی داشته که جزایر برای خودش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر