۴ ساله هم غذای داخل کشور و هم غذای کشورهای دوست را هم می‌توانیم تامین کنیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی ۴ سال آینده علاوه بر تامین نیاز کشور می توانیم غذای کشور‌های دوست را هم تامین می‌کنیم.

۴ ساله هم غذای داخل کشور و هم غذای کشورهای دوست را هم می‌توانیم تامین کنیم

به گزارش مملکت آنلاین، مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی امروز در دومین رویداد فناوری های کشاورزی اظهار داشت:بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری امنیت غذایی مساله درجه یک کشور است که اهمیت این موضوع بعد از جنگ اوکراین نیز به درستی برای همه مشخص شد.

وی افزود: هیچ راهی جز دانش بنیان شدن بخش کشاورزی برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار نداریم اما دانش‌های که در طول‌ سالهای مختلف سازمان دهی و تولید شده اند را  نتوانستیم تمام آنها را به بخش کشاورزی انتقال دهیم.

معاون وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: هرچه جلو می رویم و منابع ما محدود می‌شود، نباید به توان اکولوژیک خود فشار بیاوریم اما در کنار آن تولید باید افزایش یابد.

وی تصریح کرد: امروز خرید غذا یک امر عادی نیست و هر کشور پول داشته باشد لزوما و به راحتی نمی تواند غذا وارد کند و غذا  تبدیل به ابزار سیاسی و سلاح شده است.

کل غذای مورد نیاز کشور به راحتی با دانش در کشور تولید می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این تصور که ما از منابع خود استفاده نکنیم و به سمت واردات برویم غلط است اما اینکه تصور کنیم به منابع توجه نمی‌شود نیز درست نیست؛ با ورود دانش و فناوری در بخش کشاورزی شاهد بهره وری خواهیم بود و به راحتی می توانیم نیاز کشور را در داخل تولید کنیم.

۱۲ میلیون گندم در کشور تولید شد

وی تصریح کرد:  در سال گذشته ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تن خرید تضمینی گندم  انجام شد و امروز ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تا به امروز خریداری شده است و در مجموع حدود ۱۲ میلیون تن در کشور تولید شده است.

وی اظهار داشت: نیاز گندم در کشور ۱۲ میلیون تن است که یک و نیم میلیون تن هم صنف و صنعت نیاز دارند و در مجموع با ۱۳ و نیم میلیون تن به خودکفایی کامل می رسیم.

خیام نکویی گفت: تعیین قیمت مناسب، استفاده درست از کود‌های پتاسه و بذر و اصلاح شده از مهم ترین عوامل موفقیت در تولید گندم است.

وی افزود: اگر ما به معنی واقعی کلمه  تولید گندم را دانش بنیان کنیم بدون شک از صادر کنندگان گندم  نیز خواهیم بود.

وی گفت:۱۴۲ میلیون تن غذا نیاز داریم که ۱۲۵ میلیون تن آن در کشور تولید می کنیم که سالانه حدود ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار برای واردات غذا به کشور ارز خارج می شود.

تا ۹۰ درصد در تولید محصولات اساسی کشاورزی خودکفا می‌شویم

خیام نکویی گفت: ظرف چند سال حداقل در محصولات راهبردی تا بیش از ۹۰ درصد قابلیت خودکفایی داریم.

وی افزود: در دانش‌هایی که تولید کرده ایم نباید خصاصت به خرج دهیم و باید آن را به بخش خصوصی ارائه دهیم، هر فعالیت علمی که انجام می‌شود باید به بخش خصوصی انتقال داده شود.

وی اظهار داشت: ۷۰ سال وارد کننده بذر سیب زمینی بودیم که در مجموعه بیوتکنولوژی دانش  آن به ۱۶ شرکت بخش خصوصی منتقل شد و اکنون نیاز خود را از داخل کشور تامین می کنیم و با توجه به تولید مازاد باید بتوانیم آن را صادر کنیم.

وی اظهار داشت: تعداد شرکت های دانش بنیان و فناور در بخش کشاورزی مورد مطلوب مقامات ارشد نظام نیست؛ ۸ هزار شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی داریم که تعداد آنها کافی نیست.

خیام نکویی گفت: یکی از اقداماتی که باید با همکاری معاونت علمی و صندوق نوآوری شکوفایی انجام شود افزایش تسهیلات برای دانش بنیان های کشاورزی است زیرا میزان ریسک در بخش کشاورزی بالا است.

 وی تصریح کرد:اگر حمایت ویژه ای از فارغ التحصیل های بخش کشاورزی شود که جمعیت بزرگی هم هستند؛ فرصت ویژه ای را برای بخش کشاورزی ایجاد می کنند.

میانگین سن کشاورزی ۵۴ سال است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: میانگین سن کشاورزان که ۴ تا ۵ میلیون هستند که سن بالا هستند و در آینده کشاورز جوان نداریم و میانگین سن کشاورزان ما ۵۴ سال است.

وی اظهار داشت: فارغ التحصیلان بخش کشاورزی ما کشاورز نمی‌شوند، بنابراین باید هنرستان های کشاورزی فعال شوند به همین منظور ۱۸ هنرستان جدید در کشور ایجاد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همه تصور می کنند همه مسائل بخش کشاورزی و امنیت غذایی مربوط به بخش کشاورزی است اما باید دستگاه های دیگر نیز همکاری داشته باشند به طوری که وزارت نفت هم باید کود مورد نیاز ما کشاورزان را تامین کند که در مقاطعی نیز این تامین با مشکل مواجه میشود.

ظرف ۴ سال علاوه بر تامین نیاز کشور غذای کشور های دوست را هم تامین می کنیم

 وی گفت: ظرف ۴ سال آینده نیاز کشور را تامین می کنیم وانتظاری که نظام جمهوری اسلامی از بخش کشاورزی دارد را برآورده می کنیم؛ تامین امنیت غذایی پایدار تنها مورد انتظار نظام نیست بلکه  حاکمیت غذایی مورد انتظار است.

خیام نکویی افزود: یعنی علاوه برتامین نیاز خودمان، قابلیت  تامین نیاز برخی از کشورهای دوست و همراه را  که در مقاطعی که نیاز به غذا دارند تامین کنیم و به آنها غذا بفروشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بخش کشاورزی سالانه ۶ میلیارد صادارت داریم اما تراز تجاری منفی است و باید مثبت شود که با دانش بنیاد شدن بخش کشاورزی تامین میشود.

غذای ۲۰ میلیون نفر تبدیل به ضایعات می شود

خیام نکویی گفت: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد غذای کشور تبدیل به ضایعات می شود یعنی سالانه ۳۰ تا ۳۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی که غذای ۲۰ میلیون نفر است تبدیل به ضایعات می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر