آمار ورود موادمخدر به کشور کاهش یافته است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان طی سه چهار سال گذشته، ۱۰ برابر شده و این موضوع بسیار مهم‌تر از بقیه مجازات‌هاست، گفت: به عبارتی در حوزه مقابله این اقدامات منجر به این شده است که ورود مواد مخدر به ایران حدود ۱۵ درصد کاهش یابد.

آمار ورود موادمخدر به کشور کاهش یافته است

به گزارش مملکت آنلاین، سردار اسکندر مومنی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان و خبرهایی مبنی بر کاهش تولید تریاک در افغانستان، توضیح داد: روند افزایشی تولید مواد مخدر در افغانستان از حدود ۲۰ سال پیش، بعد از اشغال افغانستان توسط ناتو و آمریکایی‌ها شروع شده و تقریبا به افزایش ۵۰ برابری رسیده یعنی از حدود ۲۰۰ تن در سال ۲۰۰۰ میلادی به بالغ بر ۹۰۰۰ تن رسیده است.

وی با بیان اینکه نکته بسیار مهم افزایش تولید مواد مخدر صنعتی است، گفت: در دوره‌ای که طالبان آنجا حاکمیت را در دست گرفتند ما شاهد افزایش تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی مانند گذشته هستیم. این روند افزایشی که شروع شده است همچنان ادامه دارد. یک تصمیمات موقتی گرفته شد و دستوراتی در برخی از مناطق خاص دادند و تولید مواد مخدر سنتی کاهش پیدا کرده است اما در افغانستان بر اساس آمار رسمی سازمان ملل، افزایش تولید مواد مخدر هم سنتی و هم صنعتی را شاهد هستیم. به نظر با حرف و گفتار نمی‌شود تولید را کاهش داد و باید در عمل دیده شود که متاسفانه در عمل شاهد افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان هستیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: ممکن است در استانی این اتفاق افتاده باشد و تولید کاهش پیدا کرده باشد اما سرجمع آمار رسمی سازمان ملل، مشاهدات ما و اطلاعات ما این است که افزایش تولید مواد مخدر را در افغانستان داریم.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدامات ستاد گفت: یکی از آنها ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان است که طی سه چهار سال گذشته، ۱۰ برابر شده و این موضوع بسیار مهم‌تر از بقیه مجازات‌هاست، به عبارتی در حوزه مقابله این اقدامات منجر به این شده است که ورود مواد مخدر به ایران حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کند. به عبارتی تغییر مسیر داده شد؛ یعنی افزایش هزینه‌هایی که نیروهای مقابله‌ای بر ترانزیت و قاچاق مواد مخدر وارد کردند باعث شد ضمن اینکه افزایش ضربه بنیانهای مالی را داشتیم، به دلیل افزایش هزینه‌ها بر آنها، حدود ۱۵ درصد کاهش ورود و انتقال از مسیر ایران را داشتیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر