تمدید اعتبار تمامی کارت‌های ملی تا سال ۱۴۰۵

رییس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه ثبت نام کارت ملی هوشمند نیمه دوم سال بروز می‌شود، گفت: توصیه جدی ما این است که شهروندان حتما برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

تمدید اعتبار تمامی کارت‌های ملی تا سال ۱۴۰۵

به گزارش مملکت آنلاین، هاشم کارگر رییس سازمان ثبت احوال درباره آخرین وضعیت صدور کارت‌های ملی هوشمند گفت: عقب افتادگی دو سال و شش ماهه‌ای در حوزه صدور و تحویل کارت‌های ملی وجود داشت که حدود ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند را شامل می‌شد که خوشبختانه اواخر سال گذشته ۱۰ میلیون کارت صادر و بدهی قبلی به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه ثبت نام کارت ملی هوشمند نیمه دوم سال بروز می‌شود، ادامه داد: در تلاش هستیم نیمه اول سال جاری حدود ۵ میلیون ثبت نام جدید که بخشی مربوط به سال ۱۴۰۰ و اکثریت آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است را تحویل دهیم تا به این ترتیب در صورت همراهی و همکاری شرکا ثبت نام کارت‌های ملی هوشمند را در نیمه دوم سال جاری بروز کنیم و تحویل کارت هر متقاضی در کمتر از یک ماه انجام شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: بر اساس آنچه که پیشتر نیز در رسانه‌ها اطلاع رسانی شده است تمامی کارت‌های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت. اما برای موضوع تمدید کارت‌های ملی یکی از اقداماتی که دنبال می‌کنیم باز مطالعه و تحقیق مجدد برای کارت‌های ملی است.

وی با اشاره به مطالعات جدید در خصوص صدور کارت ملی هوشمند در سال ۱۴۰۵ تصریح کرد: مطالعات کارت‌های ملی هوشمند فعلی مربوط به ۱۵ سال قبل است، باتوجه به تغیرات حوزه فناوری، بی تردید بازنگری در وضعیت کلی کارت‌های ملی ضروری است تا با کمترین هزینه و بیشترین کارایی این کارت‌ها برای متقاضیان صادر شود. برای مثال یکی از مواردی که بعضا مورد اعتراض قرار گرفته است شیوه عکس‌های استفاده شده بر روی کارت‌های ملی است که قطعا برای تمدید بعد از سال ۱۴۰۵ این موضوع و موارد بسیار دیگری در مطالعات مدنظر قرار خواهد گرفت.

کارگر با اشاره به اینکه برای صدور کارت‌های جدید نیاز به ثبت چهره به روز افراد هستیم، ادامه داد: قطعا در تمدید کارت‌های ملی باید چهره جدید افراد ثبت شود که در مطالعات همه راهکار‌های مناسب و بهره گیری از فناوری‌های بروز مورد تحقیق قرار می‌گیرد. کارت‌های ملی فعلی نیز قابلیت‌های زیادی دارد؛ اما برای بهره برداری از این قابلیت‌ها نیازمند کارت خوان‌های متفاوتی است که شاید بعضا امکان استفاده از این قابلیت‌ها را دشوار کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره سامانه تشخیص چهره ایرانیان نیز گفت: پردازش تصویر در حوزه‌های مختلف در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حقیقت احراز هویت باید غیرحضوری باشد بر همین اساس باید سامانه‌ای وجود داشته باشد که به لحاظ چهره تشخیص انجام و اصالت هویتی فرد را احراز کند. این سامانه در حال حاضر مبتنی بر توان داخلی تولید و در حال استفاده است و در آینده نیز سامانه‌های دیگر سازمان ثبت احوال کشور همانند «هدا» از سامانه تشخیص چهره استفاده خواهند کرد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره لزوم تعویض شناسنامه‌های قدیمی گفت: برای تعویض شناسنامه‌ها بازه زمانی نگذاشتیم؛ اما توصیه جدی ما این است که شهروندان حتما برای تعویض شناسنامه اقدام کنند. به این ترتیب هم اطلاعات آن‌ها در پایگاه داده‌های ثبت احوال به روز می‌شود و هم از بسیاری سو استفاده‌ها جلوگیری خواهد شد و البته امکان دارد تا چندی دیگر پس از هماهنگی با دستگاه‌های مختلف، بازه زمانی برای تعویض شناسنامه‌ها تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه صدور شناسنامه‌های جدید یک تا سه روز زمان می‌برد، تصریح کرد: در سازمان ثبت احوال زمان صدور شناسنامه‌ها یک تا سه روز زمان می‌برد، اما زمان ارسال آن‌ها توسط پست و رسیدن به دست متقاضی موضوعی است که به شرکت پست ارتباط دارد و در شهر‌های بزرگ طولانی‌تر است. همچنین توصیه می‌کنیم با توجه به نزدیک بودن به مراسم راهپیمایی اربعین افرادی که نیاز به تعویض شناسنامه دارند از همین الان اقدام کنند.

کارگر درباره ارائه خدمات ثبت احوال در دفاتر پیشخوان دولت گفت: دفاتر پیشخوان دولت ارائه دهنده خدمات دولتی هستند و برای ارائه خدمات ثبت احوال ضوابطی وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنند سازمان ثبت احوال برای ارائه این خدمات به آن‌ها مجوز می‌دهد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره ارائه آمار‌های ثبتی از سوی سازمان ثبت احوال کشور نیز گفت: سازمان ثبت احوال سازمانی است که هر آماری که ارائه می‌دهد مبتنی بر داده‌های ثبتی است؛ لذا این آمار قابل اتکا هستند. نرخ باروری بر همین اساس برای سال ۱۴۰۰ محاسبه و اعلام شد و بزودی نرخ باروری برای سال ۱۴۰۱ نیز محاسبه و اعلام خواهد شد.

کارگر همچنین درباره صدور گواهی ولادت و فوت الکترونیکی نیز گفت: در تلاش هستیم فرایند‌ها را الکترونیک کنیم و در همین راستا ظرف یک ماه آینده بحث الکترونیک شدن گواهی‌های ولادت و فوت اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به سامانه «سهیم» سازمان ثبت احوال کشور گفت: بستری فراهم شده تا در تعامل با مردم، همه خدمات ثبت احوال را در قالب آن ارائه کنیم که در حال حاضر ۱۹ خدمت در این سامانه ارائه می‌شود و روز به روز نیز تعداد این خدمات افزایش می‌یابد. یکی از اقدامات سازمان شجره نامچه خانواده است که مشخصات فرد، پدر، مادر و همه فرزندان را قابل مشاهده کرده است و نشانی که از افراد در پایگاه ثبت احوال وجود دارد نیز قابل مشاهده است و امکان ویرایش برای همه آن‌ها فراهم شده است.

رییس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه این شجره نامچه روز به روز کامل‌تر خواهد شد، گفت: بی تردید یکی از موضوعات مهم در کشور روابط سببی و نسبی است که در موضوعات اقتصادی و... بسیار حائز اهمیت است و بحث ذینفع واحد در مسائل اقتصادی نیز در حال حاضر در کشور ما جایش خالی است که در صورت تحقق از بسیاری تخلفات جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر