نخستین جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد برگزار شد

نخستین جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی در خصوص بزرگداشت مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین یوم الله پانزده خرداد، صبح سه‌شنبه - ۱۹ اردیبهشت - با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

نخستین جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد برگزار شد

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، در ابتدای این جلسه که انسیه خزعلی معاون بانوان رئیس جمهور و همچنین مسئولین حرم حضرت امام خمینی (ره) حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی عرب انصاری معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، با اشاره به اهمیت دو مناسبت سالروز ارتحال بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و قیام سرنوشت ساز پانزدهم خرداد گفت: روز ۱۵ خرداد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است که هرگز از حافظه تاریخ سیاسی ایران پاک نخواهد شد و ۱۴ خرداد نیز سالروز عروج ملکوتی بزرگ مردی است که همه ما مردم ایران و حتی مردم منطقه و تمام جهان اسلام، مدیون ایشان هستیم؛ چرا که  امام خمینی (رحمت الله علیه) باعث شد، اسلام از غربت خارج و ملت مسلمان ایران به عزت و شکوهی که شایسته مکتب اسلام است ؛ دست یابند.

عرب انصاری یادآور شد: در چند سال گذشته، شیوع بیماری کرونا موجب شده بود تا برخی از مراسم به صورت محدودتر برگزار شود. ولی خوشبختانه امسال، با پایان این بیماری، می توانیم مراسم و مناسبت های بزرگ را مانند گذشته، با حضور پرشور مردم و علاقمندان به نحو شایسته برگزار کنیم و مناسبت های ملی و مذهبی را آنگونه که شایسته است، گرامی بداریم.

وی گفت: تاریخ گواه این مطلب است که امام خمینی (ره) زمانی نهضت خود را آغاز کردند که بسیاری از افراد ایشان را از این کار برحذر داشتند، اما ذره ای در نیت و هدف ایشان  خللی وارد نشد و ایشان با اعتماد به خداوند و عزمی راسخ و استوار، نهضت اسلامی را آغاز کردند و می دانستند که هرکس به خدا اعتماد کند و در مسیر حق، قدم بردارد، خداوند او را در این مسیر یاری می کند و به موفقیت می رساند.

عرب انصاری افزود: این اعتقاد و باور، به حضرت امام خمینی(ره) قدرت داد تا با ثبات قدم و استحکام بیان، در راه انقلاب قدم برداشته و مجاهد مهاجری شد که انقلاب اسلامی را در ۲۲ بهمن با یاری خداوند و پشتوانه مردم به ثمر رساند .

 معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی افزود: در نظام جمهوری اسلامی به مدت ۱۰ سال، تحت رهبری این زعیم عالی قدر، قوای سه گانه و تشکیلات و نظام سازی محکمی با پشتوانه مردم صورت گرفت و آثار و برکات فراوانی برای کشور داشت که ما همچنان از این برکات بهره مند هستیم.

عرب انصاری تصریح کرد: امروز با زعامت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حیات سیاسی این نهضت و آرمان های امام خمینی(ره) و نهضت ایشان به پیش می رود و باید شاکر نعمت رهبری ایشان باشیم و تلاش کنیم آرمان های امامین انقلاب به نحو شایسته تحقق یابد.

وی با بیان این که مردم همواره آمادگی و علاقه خود را برای حضور در مراسم و مناسبت ها نشان داده اند گفت: امسال هم این آمادگی و اشتیاق در مردم وجود دارد و ما باید برنامه ریزی و تمهیدات لازم را برای میزبانی از مردم و علاقمندان امام راحل در مراسم ۱۴ خرداد فراهم کنیم.

عرب انصاری در پایان اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) روح ناظری دارند و به اقدامات و اعمال ما واقف و شاهد و گواه اعمال ما هستند و ما باید در حفظ اندیشه ها و آرمان ایشان به نسل جوان و تحقق اهداف انقلاب کوشا بوده و ادای دین کنیم.

معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه برنامه‌های این دو مناسبت در سال جاری به نحو احسن برگزار می گردد، گفت: ستاد بزرگداشت ۱۴ و ۱۵ خرداد با مسئولیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در تمامی استان‌های کشور تشکیل و برنامه‌ریزی برای برپایی باشکوه مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد آغاز شده است.

بسیاری از جنبه های شخصیت امام راحل برای نسل جوان ناشناخته است

در ادامه اصغریان معاون فرهنگی ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در روز ۱۱ بهمن سال گذشته که به حرم امام راحل مشرف شدند، تاکید فرمودند که مراسم ۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲ را باشکوه‌تر از هر سال برگزار کنید. 

وی افزود: بعد از ۲ سال شیوع بیماری کرونا و توقف حضور جمعیت، امسال خوشبختانه پذیرای علاقمندان به حضور در این مراسم در حرم مطهر امام راحل خواهیم بود و در این راستا برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا مراسم امسال باشکوه و عظمت بیشتری برگزار گردد.

اصغریان تاکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی،  محدود به روز ۱۴ خرداد و حرم مطهر امام نبوده و مقدمه‌ای برای بازخوانی اندیشه های بلند حضرت امام و سیره زندگی آن امام بزرگوار در طول سال باشد.

وی گفت: مراسم ۱۴ خرداد امسال باید فرصت سازی برای ادامه این مسیر در تمام طول سال باشد و محدود به سالگرد ارتحال ایشان نباشد.

معاون فرهنگی ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) یادآور شد: نسل جدید، امام راحل را به درستی نمی شناسند و عظمت وجود ایشان را درک نکرده اند. بنابراین لازم است، مجموعه فعالیت های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی امسال به صورتی باشد که مقدمه و فرصتی برای بازخوانی اندیشه و سیره امام برای نسل امروز گردد.

 

 ابعاد وجودی حضرت امام در حوزه‌های مختلف تبیین شود

حجت السلام والمسلمین همتی معاون پژوهش و برنامه ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این جلسه با اشاره به تأثیری که امام خمینی در تاریخ اسلام و تاریخ معاصر جهان گذاشت، گفت: شخصیت عظیم رهبر کبیر انقلاب اسلامی ، پس از پیامبران خدا و اولیای معصومین، با هیچ شخصیت دیگری قابل مقایسه نیست، او حجت و نشانه‌ عظمت الهی بود.

وی افزود: منظومه فکری حضرت امام خمینی که مقام عظم رهبری بارها در فرمایشاتشان به آن اشاره داشتند، هنوز خوب شناخته شده نیست و باید ابعاد وجودی حضرت امام در حوزه‌های مختلف کاملاً تبیین شود. بسیاری از معضلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم به دلیل عدم شناخت از ابعاد جامعیت فکری حضرت امام است.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی شورای هماهنگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۰ پیرامون برجستگی‌های شخصیتی حضرت امام، گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتشان حضرت امام را امام تحول خواه و تحول انگیز ، عنوان داشتند. این تعابیر می‌بایست مجدد مورد بازخوانی قرار گیرد و در فرآیند نظام برنامه‌ریزی مورد توجه باشد.

همتی، گفت: انقلاب اسلامی یک مجموعه تحول خواه است که باید در تمام ابعاد زندگی خود، این تحول را ایجاد نماید. منظومه فکری حضرت امام می‌بایست بازخوانی شود و در تولید تمامی اسناد ملی  مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به تهیه و تنظیم شیوه نامه بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) و قیام یوم الله پانزدهم خرداد و همچنین برنامه‌های پیشنهادی برای تمامی دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی برای این دو مناسبت، گفت: بخشی از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون منظومه فکری حضرت امام، در سیاست‌های شیوه‌نامه و همچنینی برنامه‌های پیشنهادی از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مورد تأکید قرار گرفته است. 

جایگاه والایی که امام خمینی(ره) برای مقام و منزلت زن در نظام جمهوری اسلامی ترسیم کردند، باید تبیین و بازخوانی شود

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این جلسه، گفت: با توجه به در پیش بودن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر، می‌توان همزمان با این روز (۳۱اردیبهشت جاری) بخش‌هایی از فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) در خصوص جایگاه و مقام زن در اسلام و اهمیت نقش زنان و دختران در خانواده و جامعه در نظام جمهوری اسلامی را آماده سازی و منتشر کرد، زیرا می تواند مقدمه خوبی برای شروع مراسم ۱۴ خرداد امسال باشد.

وی با اشاره به موفقیت دختران ایرانی و کسب مقام دوم آسیا در مسابقات قهرمانی حاکی روی یخ بانوان آسیا، گفت: بانوان ایرانی در تمام حوزه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی موفق تر از دختران سایر کشورهای منطقه هستند و دلیل این امر، محیط سالم و مناسبی است که در جمهوری اسلامی برای حضور زنان در عرصه های مختلف فراهم شده است.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان تاکید کرد: محیط سالم باعث رشد و پیشرفت زنان در عرصه های مختلف شده و لازم است، تصویر و نگاه زیبایی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به منزلت و جایگاه زن در جامعه و نظام جمهوری اسلامی دارند، برای بانوان و جوانان بازخوانی و تبیین شود چرا که بسیاری این پیشرفت ها و موفقیت ها در سایه این نگاه و تفکر زیبا محقق شده است.

در ادامه هر یک از اعضای حاضر برنامه‌های مجموعه خود را برای گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی و قیام خونین یوم الله پانزدهم خرداد، بیان داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر