سخنگوی وزارت امور خارجه:

تایید اخراج چهار دیپلمات جمهوری آذربایجان از ایران / محدودیتی برای گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: هم اکنون گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌های متنوع ارتباطی برقرار است. امیدواریم اراده سیاسی به امکان فنی اضافه شود و شاهد بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام باشیم.

تایید اخراج چهار دیپلمات جمهوری آذربایجان از ایران / محدودیتی برای گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی نداریم

به گزارش مملکت آنلاین، ناصر کنعانی صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران در مورد همکاری‌های ایران و آژانس و اخبار منتشر شده در مورد نصب مجدد دوربین‌های آژانس گفت: ایران  در چارچوب نقشه راهی که در جریان سفر آقای گروسی به تهران بین دو طرف تنظیم شد در حال حرکت است، در این مسیر برنامه‌های اجرایی تنظیم شده و در حال حرکت به سمت جلو هستیم  و ما  روند همکاری‌ها را رو به پیشرفت و رو به جلو می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اقدام ایران در اخراج چهار دیپلمات آذربایجانی و اینکه آیا این خبر مورد تایید است؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اقدام غیرسازنده چندی پیش دولت آذربایجان در مورد دیپلمات های ایرانی و در چارچوب  اقدامات تعریف شده دیپلماتیک، چهار دیپلمات آذربایجانی « دو عضو  سفارت این کشور در تهران و دو عضو سرکنسولگری این کشور در تبریز» را اخراج کرد.

وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت : آنچه که شما اشاره کردید ، بلافاصله بعد از اقدام آذربایجان از سوی ایران اتفاق افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد امکان سفر تجار و بازرگانان ایرانی و عربستانی به دو کشور و اینکه آیا  آنها امکان دریافت روادید برای انجام این سفرها را دارند؟ تصریح کرد : بر اساس توافقی که بین وزیران امور خارجه  دو کشور ایران و عربستان انجام شده و بیانیه مشترکی که صادر کردند ، عملا محدودیتی برای سفر اتباع و شهروندان دو کشور به ویژه تجار و بازرگانان ایران و عربستان به تهران و ریاض  وجود ندارد و امکان صدور روادید در وضعیت فعلی برای تجار و  بازرگانان دو کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: تسهیلات در این زمینه برقرار است و محدودیت هایی برای انجام این سفر ها وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد سفر جیک سالیوان به عربستان و تاثیر آن بر روابط تهران و ریاض گفت: ما به صورت معمول در مورد روابط دو جانبه کشورها با یکدیگر اظهار نظر نمی‌کنیم مگر این که دلیل خاصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مسیر اجرای توافقی که بین ایران و عربستان با میانجیگری چین انجام شده پیشرفت‌های خوبی داشتیم و روابط سیاسی ایران و عربستان برقرار است.

کنعانی افزود: ما در مسیر اجرای توافق صورت گرفته، حرکت می‌کنیم و خوشبین هستیم که مسیر توافق انجام شده با اراده سیاسی طرفین به خوبی به پیش برود و ما نسبت به آینده روابط دو جانبه دو کشور « ایران و عربستان »خوشبین هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست در مورد نصب مجدد دوربین‌های آژانس در ایران و روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: همان طور که پیش از این اعلام کردیم سیاست جدی جمهوری اسلامی ایران حل و فصل مشکلات و رفع سوء تفاهم های احتمالی با آژانس است . سیاست ما این است که اجازه ندهیم که موضوعات مرتبط با فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای ایران که بعضا در قالب موضوعات ادعایی مطرح می‌شود تبدیل به مانع برای همکاری‌های ایران و آژانس شود.

کنعانی ادامه داد: ایران در چارچوب نقشه راهی که در جریان سفر آقای گروسی به تهران بین دو طرف تنظیم شد در حال حرکت است، در این مسیر برنامه‌های اجرایی تنظیم شده و در حال حرکت به سمت جلو هستیم .

وی افزود: ما روند همکاری‌ها را رو به پیشرفت و رو به جلو می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های منطقه در مورد میانجیگری عراق بین ایران و مصر و دیدار مقامات تهران و قاهره در سطح پایین در بغداد گفت: درباره اصل خبر نظری ندارم.

وی ادامه داد : روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع در تهران و قاهره فعال است و همواره فعال بوده و تیم دیپلماتیک دو کشور در قاهره و تهران حضور و به انجام فعالیت مشغولند و امکان تبادل پیام و گفت‌وگو از طریق دفاتر برقرار بوده و هیچ مانع ومحدودیتی برای این گفت‌وگوها نداشته‌ایم.

کنعانی افزود : تهران همواره اعلام کرده برای گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی نه تنها  هیچ محدودیتی ندارد ، بلکه این موضوع  در اولویت سیاست خارجی‌اش قرار دارد .

وی تاکید کرد: اراده قاهره برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشرشده مبنی بر موافقت تهران برای ایجاد دفتر حافظ منافع در آلبانی توسط ترکیه و گفت‌وگوی تلفنی چندی پیش وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در این ارتباط گفت: طرف ترکیه با  توجه به مناسبات خوبی که با  ایران دارد و  همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور، برای این اقدام اعلام آمادگی کرده است و ایران نیز  مبتنی بر دیدگاه اصولی خود که باید فرصت را به دیپلماسی دهد و از مسیرهای دیپلماتیک برای عبور از شرایط نامناسب استفاده کند، از این پیشنهاد دولت ترکیه استقبال کرده است.

 کنعانی تاکید کرد: امیدواریم کار در این زمینه در مسیر درست پیش برود و  در زمان مقتضی درباره روند کار اطلاع رسانی انجام خواهد شد .

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر هفته گذشته  رییس جمهور به سوریه و امضای سند برنامه جامع همکاری‌های راهبردی دوکشور در جریان این سفر گفت: این سفر بعد از پیروزی پرشکوه محور مقاومت بر جبهه متحد تروریسم در سوریه حائز اهمیت بود. همچنین فرصت مغتنمی بود تا ریل گذاری روابط میان دو کشور در مرحله پساتروریسم صورت گرفته و علاوه بر موضوعات سیاسی در حوزه اقتصادی و تجاری نیز که اولویت مهم دو کشور در مرحله جدید است اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان این که در این سفر علاوه بر مذاکرات خصوصی و عمومی هیئت‌های دو کشور، ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: در این سفر اسناد مهمی امضا شد که از جمله سندی با عنوان برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلند مدت ایران و سوریه که مشتمل بر ۳۰ بند است و می‌تواند نقشه راه همکاری‌های دو کشور و چتری برای تنظیم مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور باشد.

وی با بیان این که شش وزیر رئیس جمهور را در جریان سفر  همراهی می کردند، گفت: در دوره جدید دو کشور در تلاش هستند که علاوه بر همکاری‌های سیاسی و تکمیل همکاری های دوجانبه  در  حوزه مبارزه با تروریسم ، حوزه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور نیز رشد کند و زمینه‌های لازم را در این زمینه فراهم کنند.

کنعانی افزود :  مقامات دو کشور بر این موضوع تاکید دارند که همکاری‌های تهران و دمشق در حوزه تجاری باید  پابه‌پای همکاری‌های سیاسی دو کشور حرکت کند و منافع دو کشور در این راستا تامین  شود.
وی تاکید کرد: انجام سفر رییس جمهور در این مقطع زمانی به سوریه معنا و مفهوم خاص خود را دارد و به معنای جشن پیروزی  مشترک بر تروریسم و موفقیت محور مقاومت در این زمینه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران با دیگر کشورهای منطقه از جمله مصر، اردن و... گفت: تبادل هیئت‌های ما به طور مستمر در سطوح مختلف با کشورهای مختلف حوزه عربی برقرار بوده است. اتفاق بسیار مثبتی که در روند مناسبات دوجانبه ایران و عربستان، ایران و امارات، ایران و کویت و دیگر کشورها در منطقه رخ داد، شاهدی بر اثبات این مدعا است که روابط ایران و کشورهای عربی منطقه در یک روند صعودی جدید قرار گرفته است.

کنعانی افزود : ما هر جایی که فرصتی ببینیم که در آن منافع مشترک ایران و کشورهای مقابل و همچنین منافع دسته جمعی کشورهای منطقه تامین شود، در آن مسیر اقدام خواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در ارتباط با کشورهایی هم که روابط ما با آنها در سطح نازلی قرار دارد، همین رویکرد را دنبال می‌کنیم و در همین زمینه تلاش لازم را انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: امیدواریم که با تلاش‌های مشترک و گفت‌وگوهایی که در سطوح مختلف جریان دارد بتوانیم گام‌های جدیدی به سمت ارتقاء مناسبات فیمابین با کشورهای دوست در منطقه برداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری پنجمین نمایشگاه اکسپو ایران در تهران و همکاری وزارت امور خارجه در برگزاری این نمایشگاه گفت: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید و توجه ویژه دولت در این خصوص، با تلاش مشترک وزارت امور خارجه و وزارت صمت، این نمایشگاه برگزار شده و تا۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت . 

وی با بیان این که در این نمایشگاه ۷۵۰ شرکت برتر صادراتی ایران محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند و بیش از ۱۲۰۰ تاجر و فعال اقتصادی از ۶۵ کشور جهان در این نمایشگاه حضور دارند ، تصریح کرد: در این نمایشگاه  ظرفیت ها و توانایی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف به نمایش گذاشته شده است.

وی تاکید کرد : صادرات، موتور محرک تولید و ایجاد رشد و پویایی در حوزه اقتصادی است و امیدواریم این نمایشگاه بتواند با این ابعاد و حجم مشارکت کم سابقه، در کمک به بازاریابی برای تولیدات شرکت های جمهوری اسلامی ایران موفق عمل کند و به ویژه بتواند فرصتهای جدیدی پیش روی فعالان اقتصادی و تجاری و تولیدکنندگان بخش دولتی و خصوصی ایران برای حضور در بازارهای جهانی فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره نشست وزیران امور خارجه چهار کشور سوریه، روسیه، ترکیه و ایران درباره سوریه و حل اختلافات بین آنکارا و دمشق در روز چهارشنبه هفته جاری در مسکو گفت: وزیر خارجه ایران در رأس هیأتی در این نشست مشارکت می‌کند.

وی با بیان این که پیش از این شاهد برگزاری نشست چهارجانبه معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه چهار کشور در ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در مسکو بودیم و همچنین نشست چهارجانبه وزیران دفاع و مسئولان عالی امنیتی چهار کشور نیز در مسکو برگزار شده بود، تصریح کرد: همان طور که اشاره شد، قرار است در  ۲۰ اردیبهشت شاهد برگزاری نشست چهارجانبه وزیران امور خارجه چهار کشور ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو باشیم. 

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما همواره بر حل و فصل سیاسی اختلافات موجود بین سوریه و ترکیه تأکید داشتیم و بر این موضوع در چارچوب تماس‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات سوریه و ترکیه و هم در چارچوب نشست‌های ضامن روند آستانه از جمله نشست سه جانبه سران در تهران تأکید کرده ایم ، خاطر نشان کرد : ما همواره  گفته ایم که ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه معتقد هستیم این موضوعات راهکار نظامی ندارد و باید گفت‌وگوهای سیاسی مبنای عمل دو طرف قرار بگیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: با تلاش‌های انجام شده پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شد و این اتفاق نظر شکل گرفت که نشست‌های آستانه از سه جانبه به نشست چهارجانبه تبدیل شود.

سخنگوی وزارت امور  خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات چندی پیش« الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران علیرغم سه دور گفت‌وگوی تلفنی انجام شده بین وزیران امور خارجه دو کشور گفت: ما بارها دیدگاه‌ خود را درباره روابط با آذربایجان به صورت صریح و شفاف اعلام کردیم. روابط بین دو ملت ناگسستی است و عمق فرهنگی و تاریخی ریشه‌داری دارد و  نباید اقدامی انجام دهیم و مواضعی اتخاذ کنیم که در مسیر منافع دو کشور نیست و بلکه تامین کننده منافع طرف‌هایی است که مایلند هستند به ایجاد تنش و بحران در روابط دو کشور دامن بزنند.

کنعانی تصریح کرد: در مورد موضوعات اختلافی بین ایران و آذربایجان به ویژه در موضوع مربوط به سفارت آذربایجان در تهران همچنان مایل هستیم فرصت را به دیپلماسی بدهیم و  از طریق دیپلماسی موضوعات را حل و فصل کنیم و اینکه با بستن صفحات تلخ گذشت به سمت جلو و آینده حرکت کنیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه پاسخ به این سوال افزود: مجددا تأکید می‌کنیم اظهارات پشت تریبون‌ها به ویژه در موضوعات مورد اختلاف کمکی به حل و فصل آنها نمی‌کند. همان طور که پیش از این اعلام کردیم در جریان  گفت‌وگوهای  وزیران امور خارجه دوکشور  گام‌های اجرایی و مسیرهای مذاکراتی دو طرفه برای رفع سوءتفاهمات و حل و فصل اختلافات تعریف شده و در این مسیر اقداماتی صورت گرفته و هیأت‌هایی مبادله و گفت‌وگوهایی انجام شده است.

وی ادامه داد: روایت‌های یک طرفه و غیردقیق از پشت میکروفون‌ها و تریبون‌ها نشانه صحت آنها نیست و باید اجازه دهیم در چارچوب نقشه راه تعریف شده طرفین بتوانند مشکلات را حل و فصل و گام‌هایی به سمت جلو بردارند. ما بر ضروت حفظ منافع و مصالح دو کشور و حسن همسایگی در چارچوب دیپلماتیک تأکید و پافشاری می‌کنیم و نباید اجازه سوء استفاده به طرف‌هایی بدهیم که به دنبال ایجاد خلل و بی‌ثباتی در مناسبات دو کشور هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص توافق امنیتی ایران و عراق در ارتباط با مرزهای مشترک و این که آیا در جریان سفر رییس جمهور عراق به ایران در این ارتباط نیز رایزنی بین دو کشور صورت گرفت، اظهار کرد: در چارچوب سندی که میان  روسای دستگاه‌های امنیتی ایران و عراق امضا  شد، چارچوب مشخصی برای تنظیم انتظارات ایران در این ارتباط و رفع دغدغه های امنیتی ایران تعریف کردیم و در همان چارچوب ارتباطات و مشورت‌ها برقرار است و انتظار داریم بر مبنای توافق امضا شده و اراده اعلام شده از سوی مقامات دو کشور مسیر با جدیت به پیش برود و شاهد تامین نیازهای ایران و رفع نگرانی‌های امنیتی ایران باشیم.
این دپیلمات ارشد جمهوری اسلامی در مورد  بازگشایی اماکن دیپلماتیک ایران و عربستان در چارچوب ظرف زمانی تعیین شده در بیانیه پکن گفت: در چارچوب توافق طرفین و اراده عملی از سوی دو دولت پیشرفت‌های خوبی در روند آماده سازی اماکن دیپلماتیک برای از سرگیری فعالیت‌های رسمی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور داشتیم. به دلیل سنوات طولانی تعطیل بودن اماکن و استهلاکات در بنا و تجهیزات ، نیازمند بازه زمانی بیشتری برای آماده سازی اماکن دیپلماتیک هستیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که در مرحله آماده سازی نهایی ساختمان‌های ایران در ریاض و جده هستیم. هیأت ما حضور دارد و امیدواریم با تفاهم خوب طرفین شاهد بازگشایی رسمی سفارتخانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم، تاکید کرد : ایران در اجرای تعهد خود جدی است و در عربستان نیز شاهد این اراده جدی هستیم.

وی  با بیان روابط دوکشور برقرار است، گفت: از سرگیری روابط و فعالیت هیأت‌های دیپلماتیک دو کشور را لزوما نمی‌توانیم به فعال‌سازی اماکن گره بزنیم و همان طور که اشاره کردم روند را در مجموع مثبت می‌بینیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز بیان کرد: هم اکنون گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌های متنوع ارتباطی برقرار است. امیدواریم اراده سیاسی به امکان فنی اضافه شود و شاهد بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سؤالی درباره  آخرین روند آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز  گفت: اتفاق قابل توجه و جدیدی که در این جا اعلام کنم رخ نداده است .

وی گفت : تماس‌ها در این زمینه  ادامه دارد و ایران برای آزادسازی دارایی‌های خود از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد  و به تلاش های خود در این زمینه ادامه می‌دهد .

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران،  همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که تعامل با کشورهای آفریقایی در سیاست خارجی ایران در اولویت قرار دارد، افزود: در دولت سیزدهم تلاش های خوبی برای گسترش روابط با آفریقا انجام شده است، سفرهایی در سطح عالی از جمله رییس‌جمهور به آفریقا مبتنی بر سیاست دولت برای گسترش روابط با آفریقا و دعوت های رسمی صورت گرفته برای سفر رئیس جمهور  به آفریقا در حال برنامه ریزی است .

وی ادامه داد : تلاشها و اقدامات دولت برای تحقق رویکرد اقتصادی خود در تعامل با کشورهای همسایه، پیرامونی و دیگر کشورها از قاره های مختلف گام به گام در حال به پیش رفتن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست مطبوعاتی  همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و همچنین چراغ سبز وی به رژیم صهیونسیتی برای انجام اقدام علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز گفت: ایشان به سیاست کاملاً اشتباه دولت آمریکا در خروج یک جانبه و غیر قانونی از برجام اعتراف کرد، اما متاسفانه به جای اینکه به موضعی سازنده در ارتباط با نوع اراده دولت آمریکا برای جبران خطاهای گذشته بپردازد، از ادبیاتی غیر مناسب استفاده کرده است و به هیچ برنامه جدی و واقع بینانه ای در جبران خطای انجام شده ، اشاره نکرد.

وی تاکید کرد : در ارتباط با اظهارات نسنجیده و تحریک آمیز ایشان مبنی بر به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، دولت آمریکا و مقامات این کشور باید متوجه مسئولیت‌های حقوقی و بین‌المللی ناشی از این گونه اظهارات غیرمسئولانه خود باشند.

وی با بیان این که فعالیت‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است ، گفت : ما عضو آژانس انرژی اتمی هستیم و فعالیت‌های هسته‌ای ما تحت نظارت آژانس در حال انجام است. بنابراین ادعاهای بی اساس در این ارتباط را نمی‌پذیریم و تاکید هم می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با هرگونه تعرضی نسبت به امنیت، منافع و دارایی‌های خود مسامحه نخواهد کرد و در قبال هرگونه اقدام متجاوزان به طور قاطع و پشیمان کننده اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر