ایران و روسیه بطور مشترک هواپیما تعمیر می‌کنند

به‌دنبال گسترش ارتباطات ایران و روسیه در حوزه صنعت هوایی، رئیس سازمان هواپیمایی از تعمیر و تأمین قطعات هواپیما به‌صورت مشترک بین ایران و روسیه در شرایط تحریم خبر داد.

ایران و روسیه بطور مشترک هواپیما تعمیر می‌کنند

به گزارش مملکت آنلاین، مسئولان حوزه هوایی در یک سال گذشته از اقدامات انجام‌شده در خصوص تعمیرات هواپیما در ایران سخن گفتند و نه‌تنها بر راه‌اندازی نهضت تعمیر قطعه و بی‌نیازی به کشورهای دیگر برای تعمیر تاکید داشتند، بلکه از این حد هم فراتر رفتند و رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- اظهار کرد: با وجود تحریم‌ها، به توانی در سازمان هواپیمایی ایران رسیده‌ایم که نه تنها هواپیماها در ایران را تعمیر می‌کنیم، بلکه بسیاری از کشورهای همسایه متقاضی تعمیر هواپیماهایشان توسط ما هستند.

همچنین در حالی که در مقاطعی در رسانه‌ها، اخباری از تعمیر هواپیماهای روسی در ایران منتشر شده بود، قاسمی هم به این موضوع صحه گذاشته و شهریورماه بود که اعلام کرد با دانش متخصصان ایرانی، ۹ فروند هواپیمای روسی در ایران در حال تعمیر است و این نشان می‌دهد از بسیاری از تحریم‌ها عبور کردیم و به تکنولوژی تعمیرات دست یافته‌ایم.

پس از آن هم محمد محمدی‌بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- با تایید ادعای تعمیر هواپیماهای روسی در ایران، گفت: ما به سطحی از تخصص در تعمیرات هواپیما رسیده‌ایم که نه تنها هواپیمای روسیه بلکه قطعات هواپیماهای غربی ایرباس و بویینگ بعضی از کشورهای منطقه را در ایران تعمیر می‌کنیم. البته اینکه در تعمیرات توانمند هستیم به معنای تامین همه نیازها در حوزه تعمیر و نگهداری نیست.

امضای تفاهم‌نامه‌های دوجانبه در حوزه هوایی و هوانوردی میان ایران و روسیه 

در عین حال در حالی که در ماه‌های گذشته ایران در تلاش برای ترمیم ارتباطات بین‌المللی و برقراری تفاهم‌نامه با کشورهای دوست است، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نیمه دوم فروردین‌ماه در سفری یک روزه به مسکو با معاون وزیر حمل و نقل روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد و بر توسعه همکاری‌های طرفین در زمینه هوانوردی از جمله افزایش پروازها و ایجاد خطوط پروازی جدید تاکید کرد و خواهان استفاده از ظرفیت‌های گردشگری دو کشور برای افزایش تعداد مسافران هوایی دو کشور شد.

در این راستا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدی‌بخش در خصوص دیدار با معاون وزیر حمل و نقل روسیه گفت: طی سفر فوق‌العاده یک روزه به دستور مقام عالی وزارت، با توجه به این‌که ما طی یک سال و نیم گذشته موضوعات متعددی را در قالب همکاری دو کشور ایران و روسیه داشتیم،  مهم‌ترین موضوع بحث افزایش پروازهای طرفین و توسعه همکاری‌های حوزه هوایی و هوانوردی، هماهنگی در حوزه بررسی سوانح و مشارکت طرفین بود.

وی افزود: همچنین استفاده از زیرساخت‌های آموزشی، مراکز تعمیر و نگه‌داری که به لطف خداوند در قالب تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای دوجانبه بین ایران و روسیه در عالی‌ترین سطح امضا شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دستاورد این‌گونه سفرها و این سفر آن بود که امروز تمام تأییدیه‌های ایران در حوزه‌های هوایی از جمله استاندارد، بخش‌های تعمیر و نگهداری، آموزش، دفاتر طراحی و ساخت و تولید محصولات، مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری روسیه قرار گرفت، به این نحو که می‌توانیم همه محصولاتمان را در حوزه تعمیر و نگه‌داری و تعمیر قطعات و تأمین قطعات به‌صورت مشترک استفاده کنیم و این می‌تواند آورده‌ی خوبی برای دو کشور ایران و روسیه در شرایط تحریم داشته باشد.

محمدی‌بخش در سفر خود به مسکو در دیدارهای جداگانه با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه جهت توسعه مناسبات بخش هوایی دو کشور قدردانی کرده و در جلسه‌ای که با مدیر کمیته بررسی هوایی(MAK) کشورهای مشترک‌المنافع منطقه (CIS) حضور یافت، طی این جلسه مقرر شد زمینه همکاری‌های فنی خصوصا بررسی سوانح هوایی و استفاده از زیرساخت‌ها و تجارب کمیته بررسی سوانح هوایی (MAK) برای استقرار و بهره برداری کارگاه‌های پیشرفته بررسی سوانح  فراهم شود.

آمادگی شرکت‌های هواپیمایی روسیه برای ایجاد خطوط جدید پروازی

چالیک معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه نیز همکاری‌های دو کشور در زمینه هوانوردی را بسیار قدیمی و دوستانه خواند و ابراز امیدواری کرد با لغو روادید برای اتباع دو کشور شاهد جهش در تعداد مسافران علاقمند سفر به ایران باشیم.

وی آمادگی شرکت‌های هواپیمایی و همچنین آژانس‌های گردشگری روسیه را برای ایجاد خطوط جدید پروازی به شهرهای مختلف ایران اعلام کرد و از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیز خواستار ایجاد مقاصد پروازی جدیدی در روسیه شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر