نشست مطبوعاتی مشترک روسای جمهور ایران و بلاروس؛

گام‌های اساسی برای ارتقای روابط با بلاروس برداشته شده است

رئیس جمهور با اشاره به توافقات ارزشمند‌ ایران و بلاروس در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و راه، ابراز امیدواری کرد پایبندی و اجرای این توافقات‌، تقویت روابط‌ دو کشور و تامین منافع دو ملت را به ارمغان آورد.

گام‌های اساسی برای ارتقای روابط با بلاروس برداشته شده است

به گزارش مملکت آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور بلاروس در پایان مراسم امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور، سفر الکساندر لوکاشنکو به تهران را نقطه عطفی برای توسعه روابط تهران - مینسک دانست‌.
رئیس جمهور گفت: امروز پس از ۳۰ سال روابط دوستانه، جمهوری اسلامی ایران و بلاروس، نقشه راه جامعی برای توسعه روابط راهبردی خود در حوزه‌های مختلف طراحی کرده‌اند که حتماً آینده‌ متفاوتی را رقم خواهد زد.
رئیسی افزود: این نقشه راه بر اساس شرایط و ظرفیت‌های ایران و بلاروس مسیر دو کشور را برای همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روشن‌تر می‌کند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها، توانسته گام‌های بلندی در جهت پیشرفت بردارد و از تحریم‌ها برای خود فرصت‌ ایجاد کند.
رئیسی افزود: ایران آمادگی دارد که تجربیات‌ خود در این دوران را با بلاروس به عنوان کشور دوست به اشتراک بگذارد.
رئیس جمهور با اشاره به توافقات ارزشمند‌ دو کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و راه، ابراز امیدواری کرد پایبندی و اجرای این توافقات‌، تقویت روابط‌ فیمابین و تامین منافع دو ملت را به ارمغان آورد.
رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است علاوه بر روابط دوجانبه، ارتباط‌ خود با بلاروس را در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارتقاء دهد که در این خصوص هم مذاکرات ثمربخشی بین دو طرف صورت گرفته است.
رئیسی افزود: ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت سازمان‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا، همکاری‌های بسیار خوبی با همدیگر داشته باشیم و این همکاری‌ها را بر اساس مواضع و منافع مشترک، توسعه دهیم.
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات اساسی دولت سیزدهم برای توسعه روابط تهران - مینسک، گفت: در یک سال و نیم‌ گذشته گام‌های اساسی برای ارتقای سطح همکاری‌های ایران و بلاروس برداشته شده و شرایط تجاری و اقتصادی امروز ما با قبل قابل قیاس نیست.
رئیسی خاطرنشان کرد: هر دو کشور با یکجانبه‌گرایی مخالف و معتقدیم ارتباط موثر و سازنده کشورهای مستقل راهی است که هم تحریم‌ها را خنثی می‌کند و هم با توجه به ظرفیت‌های خوب این کشورها، زمینه‌ساز پیشرفت ملت‌ها می‌شود.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک از دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفری رسمی پس از ۱۷ سال از آخرین سفرش به تهران قدردانی کرد.

وی با مقایسه وضعیت کشورمان در فاصله بین دو سفرش گفت: باید اذعان کنم که هیچ تحریم و فشاری نتوانسته ملت ایران را از پیشرفت بازدارد و این یک واقعیت است که امروز ایران مستقل و قوی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور بلاروس با اشاره به بررسی راهکارها و زمینه‌های توسعه روابط دوجانبه مینسک - تهران در گفتگویش با آیت‌الله رئیسی گفت: متاسفانه در یک دوره‌ای توقفی در توسعه روابط دو کشور ایجاد شد، اما خوشبختانه با موفقیت از این دوره عبور کردیم و امروز اسناد بسیاری برای همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف امضا شد.

لوکاشنکو تصریح کرد: اگر همه این اسناد و توافق‌نامه‌ها اجرایی شوند، می‌توان به هدف در نظر گرفته شده برای افزایش حجم تبادلات تجاری دوجانبه به ۱۰۰ میلیون دلار دست یافت.

رئیس جمهور بلاروس با بیان اینکه او هم با آیت‌الله رئیسی هم نظر است که تحریم دوره و زمانی برای فرصت‌سازی است، تأکید کرد: نباید فرصتی که اکنون در سایه مقابله با تحریم‌ها برای دو کشور ایجاد شده، از دست داد.

لوکاشنکو مواضع ایران و بلاروس درباره موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای را یکسان و مشابه توصیف و تصریح کرد: ایران و بلاروس هر دو خواهان ساخت جهان عادل و چندقطبی هستند.

وی با بیان اینکه ایران و بلاروس به یکدیگر اعتماد کامل دارند و مردم دو کشور هم از توسعه روابط حمایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۳ برابر شده، اما این رقم متناسب با ظرفیت‌های دوطرف نبوده و قابل قبول نیست.

رئیس جمهور بلاروس گفت: یکی از مشکلات گذشته این بود که توافقات و اسناد امضا شده بین دو کشور معمولاً پیگیری و اجرایی نمی‌شدند، اما امروز فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌ها پیش آمده است.

لوکاشنکو افزود: ما تأکید داریم که هر چه مورد توافق دوطرف قرار گرفته، بدون هرگونه حاشیه‌ای به مرحله اجرا برسند و تلاش می‌کنیم که سطح روابط دو کشور را در چارچوب این توافقات بیش از پیش توسعه دهیم.

وی با اشاره به دستاوردها و ظرفیت‌های علمی و فنی بسیار خوب دو کشور، گفت: تصور می‌کنم این ابتکارات و طرح‌ها می‌تواند در آینده به مرحله تجاری‌سازی و بازرگانی برسند.

رئیس جمهور بلاروس ۱۸ مارس را تاریخ بسیار مهمی در روابط دو کشور دانست و افزود: ۳۰ سالگی روابط بلاروس و جمهوری اسلامی ایران بهانه خوبی برای ارتقای سطح روابط و همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه پارلمانی است که امیدوارم در چارچوب نقشه راه جامعی که امروز امضا شد، تحقق یابد.

وی در پایان برای ملت ایران صلح، آرامش و پیشرفت و برای دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی موفقیت در مسئولیت و پیشبرد برنامه‌هایش آرزو کرد و از رئیس جمهور کشورمان برای سفر رسمی به مینسک دعوت به عمل آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر