راه همکاری اقتصادی ایران و سوییس هموار می‌شود؟

هرچند سوییس در طول سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین شرکای اروپایی تجاری ایران بوده اما میزان تبادلات تجاری دو کشور همچنان محدود باقی مانده است.

راه همکاری اقتصادی ایران و سوییس هموار می‌شود؟

به گزارش مملکت آنلاین،اتاق بازرگانی ایران در سال‌های گذشته، برنامه‌های گسترده‌ای در مسیر همکاری با سفرا و مقامات سیاسی داشته که می‌توانند در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی دو طرف راهگشا باشند و در ادامه این مسیر رییس اتاق بازرگانی ایران با سفیر جدید ایران در سوییس دیدار و گفت و گو کرده و دو طرف راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و سوییس را بررسی کردند.

محمود بریمانی، سفیر جدید ایران در سوئیس با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی رئیس این اتاق، دیدار و دو طرف درباره ظرفیت‌های همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری در راستای توسعه همکاری با اروپا گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

در این جلسه بر ضرورت تقویت روابط اتاق‌های ایران و سوئیس به عنوان نمایندگان بخش‌های خصوصی دو کشور تأکید و عنوان شد هم اکنون برخی شرکت‌های سوئیسی در بخش‌های غذایی و دارویی در ایران فعالیت می‌کنند که لازم است این فعالیت‌ها با محوریت بخش خصوصی و همکاری‌های دوجانبه گسترش و تعمیق یابد.

طرفین همچنین با متنوع توصیف کردن فعالیت‌های تجاری و صنعتی در کشور سوئیس، تمرکز صادرات سوئیس را بر محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی دانستند که می‌تواند زمینه مناسبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه باشد.

پایداری و ارتقای روابط دو کشور و وابستگی آن به توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری میان دو طرف از سایر مواردی بود که سفیر جدید ایران در سوئیس بر آن تأکید کرد.

همچنین اتاق ایران علاقه‌مندی خود را برای تبادل هیات‌های تجاری و اقتصادی با سوئیس اعلام کرد که مورد استقبال سفیر جدید ایران در این کشور قرار گرفت. همچنین در خصوص مطالعات تهاتر و همکاری در زمینه انتقال دانش روش‌های نوین آبیاری نیز در این جلسه بحث و گفتگو صورت گرفت.

 پس از خروج آمریکا از برجام، میزان همکاری‌های تجاری ایران و کشورهای اروپایی نیز به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

با این وجود ارتباطات تجاری در این سال‌ها قطع نشدند و در آمارهای تجاری سال‌های گذشته، گاهی نام آلمان و سوییس حتی در میان پنج مبدا اصلی وارداتی ایران نیز به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر