در دیداری دو جانبه انجام شد

ارزیابی موثر وزرای خارجه ایران و ترکیه از همکاری مشترک در مبارزه تروریسم

وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار با همتای ترکیه ای و ابراز همدردی و همبستگی با دولت و مردم ترکیه به مناسبت وقوع زلزله به این کشور سفر کرده است صبح امروز (چهارشنبه) با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

ارزیابی موثر وزرای خارجه ایران و ترکیه از همکاری مشترک در مبارزه تروریسم

به گزارش مملکت آنلاین،حسین امیرعبداللهیان در این ملاقات ضمن ابلاغ مجدد همدردی و تسلیت جمهوری اسلامی ایران به دولت و ملت ترکیه به خاطر جان باختگان زمین لرزه اخیر این کشور، اظهار داشت: از ساعات اولیه انتشار خبر زلزله در ترکیه و سوریه، مقام معظم رهبری و جناب آقای دکتر رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید جدی بر کمک رسانی و ارائه امداد به مردم مصیبت دیده در این حادثه داشتند و دولت و تمامی ملت ایران برای کمک به مردم دوست و برادر ترکیه متحد شدند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود با توجه به قرار گرفتن دو کشور در منطقه زلزله خیز، همکاری و تبادل دانش و تجربه بین مراکز ذیربط علمی دو کشور مفید خواهد بود و نهادهای تخصصی در زمینه زلزله شناسی و سازه شناسی و مهندسی دو کشور می‌توانند تبادل بازدید داشته باشند.

در این دیدار وزیر امور خارجه ترکیه ضمن ابراز خرسندی از سفر وزیر امور خارجه کشورمان و اظهار همدردی ایشان و دولت و ملت ایران، از ارسال سریع کمک ها و اقلام امدادی جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله‌زده ترکیه در همان ساعات اولیه وقوع زمین لرزه تقدیر و تشکر به عمل آورد و افزود: این ابراز همبستگی و کمک ها نشان داد که ایران علاوه بر یک دوست و همسایه خوب، برادر خوب ترکیه است.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در جریان این دیدار همچنین در خصوص گسترش هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه گفتگو نمودند.

آنها همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی را مهم و موثر ارزیابی کردند.

دو وزیر همچنین در خصوص روابط دوجانبه تبادل نظر نمودند. فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تسهیل در ترانزیت و حمل و نقل، انرژی ، بازارچه های مرزی و تسهیل در تجارت مرزی را از موضوعات مهم برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی ارزیابی کردند. فعال شدن کمیته مشترک همکاری های آب و محیط زیست بخشی از مذاکرات دو وزیر را تشکیل داد.
تاکید بر همکاری های پارلمانی نیز از جمله دیگر زمینه های مورد گفتگوی وزرای امور خارجه ایران و ترکیه بود.

در این دیدار تحولات منطقه ای از جمله سوریه، افغانستان  و قفقاز و موضوعات بین المللی نیز مورد گفت و گو و تبادل قرار گرفت.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر