توزیع سالانه ۲۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق در کشور

رئیس انجمن دخانیات گفت: برآورد می شود سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد سیگار قاچاق و ۱۰۰ هزار تن تنباکوی قاچاق در کشور توزیع شود.

توزیع سالانه ۲۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق در کشور

به گزارش مملکت آنلاین، محمدرضا تاجدار امروز در نشست خبری اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال ۵۲ میلیارد و ۲۳۵ میلیون نخ سیگار تولید شد که در مقایسه با میزان تولید در سال گذشته که ۴۵ میلیارد و ۵۸۸ میلیون نخ بود رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس انجمن دخانیات افزود: در ۹ ماهه امسال تنباکوی معسل سه میلیون و ۱۰۱ هزار و ۵۶۲ کیلوگرم تولید داشتیم که در مقایسه با پارسال که سه میلیون و ۴۹۴ هزار و ۲۲۳ کیلوگرم بوده افت ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: رشد تولید سیگار ناشی از عدم افزایش مالیات در سال جاری بود و هر آنچه قرار بود از طریق افزایش قیمت رخ دهد مجموعه تولید با افزایش تولید آن را جبران کرد. اما در حوزه تنباکو آمار نشان می‌دهد افزایش نرخ مالیات موجب کاهش تولید شده است.

تاجدار افزود: برآورد مصرف تنباکو در کشور ۱۲ هزار تن است که تا پایان سال تنها ۵ هزار تن تولید خواهد شد بنابراین ۷ هزار تن به صورت قاچاق و تقلبی در کشور مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: مصرف سیگار در کشور سالانه ۸۰ میلیارد نخ است که در حال حاضر ۸۰ تا ۸۵ درصد بازار به صورت قانونی تأمین می‌شود و ۱۵ تا ۲۰ درصد به صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد می‌شود بنابراین سالانه تقریباً ۱۵ تا ۲۰ میلیارد نخ سیگار به صورت قاچاق در کشور توزیع می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با اشاره به پیشنهاد اخذ مالیات از هر نخ سیگار در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ افزود: برای هر نخ سیگار با نشان ایرانی ۵۰۰ ریال مالیات و برای هر نخ سیگار با نشان بین‌المللی ۱۰۰۰ ریال پیشنهاد شده است که براین اساس مالیات هر کارتن سیگار با نشان داخلی ۵۰۰ هزار تومان و برای تولید داخلی با نشان بین‌المللی یک میلیون تومان عوارض و مالیات به مالیات‌های قبلی اضافه می‌شود.
وی اظهار کرد: تاثیر مالیات نخی به ضرر تولید سیگار با نشان ایرانی است زیرا قیمت پایه پایه این تولیدات حداکثر ۳ میلیون تومان است و قیمت پایه تولیدات داخلی با نشان بین‌المللی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است بنابراین مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در نشان‌های ایرانی معادل یک ششم قیمت هر کارتن و یک میلیون تومان در نشان‌های بین‌المللی معادل یک دوازدهم است و اساسا پیشنهاد مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۲ به ضرر تولیدات داخلی با نشان ایرانی می‌شود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی گفت در حال حاضر حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد بازار از طریق قانونی تامین می‌شود و بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار سیگار و محصولات دخانی از طریق قاچاق تامین می‌شود.
وی اظهار کرد براساس قانون دائمی مالیات هر سال ۵ دهم درصد به مالیات‌ها اضافه می‌شود به عبارتی در سال ۱۴۰۱ تولیدات داخلی سیگار با نشان داخلی ۳۰ درصد قیمت خرده فروشی را مالیات می‌پردازند و تولیدات داخلی با نشان خارجی ۴۵ درصد مالیات می‌پردازند و به محض اینکه به سال جدید وارد مالیات محصولات با نشان ایرانی به ۳۵ درصد و مالیات محصولات با نشان خارجی به ۵۰ درصد می‌رسد.
تاجدار تصریح کرد: متاسفانه سازمان امور مالیاتی یک گزارش منسجم از میزان مالیات صنعت دخانیات ارائه نکرده است. در ردیف بودجه‌ای که مجلس سال گذشته تصویب کرده آمده است که از صنعت دخانیات کشور ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز می‌شود. سایت سازمان امور مالیاتی ، مالیات وصولی این بخش از صنعت را ۹ ماهه امسال ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان منعکس کرده است و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود صنعت دخانیات کشور در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت خواهد کرد.
وی اظهار کرد: بنابراین درخواست ما از سازمان امور مالیاتی و گمرک این است که گزارش منسجمی از مالیات پرداختی لایه‌های مختلف صنعت را در اختیار قانونگذار قرار دهد.
تاجداری در مورد صادرات سیگار و محصولات دخانی بیان کرد: از آنجا که بخشی از موارد اولیه مورد نیاز تولید سیگار و محصولات دخانی است لذا با توجه به هزینه تولید امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی را نداریم و در زمینه صادرات این کالا موفقیت چندانی نداشته‌ایم.
وی افزود: صنعت دخانیات ۲۱ رقم مواد اولیه نیاز دارد که ۱۶ رقم آن از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود اما برخی از مواد اولیه از جمله استات، کاغذ سیگار و کاغذ فیلتر داخلی سازی نشده اگرچه سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که این دو قلم کالا تا سال آینده در داخل تولید شود اما در زمینه تولید داخلی استات در حال تحقیقات اولیه هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر