پیش‌بینی کاهش ۷ درصدی نرخ مالیات تولید / ۳.۵ میلیون نفر اظهارنامه نداده اند

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در عملکرد سال ۱۴۰۰ حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اظهارنامه مالیاتی به ما ندادند.

پیش‌بینی کاهش ۷ درصدی نرخ مالیات تولید / ۳.۵ میلیون نفر اظهارنامه نداده اند

به گزارش مملکت آنلاین، داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور  گفت: به عنوان بخش مالیات تلاش می کنیم که سهم بیشتری را در تامین مالی بر عهده بگیریم، در بخش تولید ۷ درصد کاهش نرخ مالیات را برای سال آینده پیش بینی کردیم‌. همچنین هر شرکت بورسی که بخواهد خط تولید جدیدی راه اندازی کند مشمول مالیات نخواهد شد.

به گفته رئیس سازمان مالیات کشور سال آینده برای اقتصاد سال پر رونقی خواهد بودچرا که در حال خروج از رکود هستیم. قرار نیست از مودیان مالیاتی، رقم بیشتری اخذ شود بلکه با شناسایی مودیان جدید نسبت به اخذ مالیات اقدام خواهیم کرد. در عملکرد سال ۱۴۰۰ حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اظهارنامه مالیاتی به ما ندادند. در بخش اشخاص حقوقی و شرکت‌ها نیز اتفاق مشابهی رخ داده است، ما براورد کرده‌ایم که بالغ بر ۳۰۰ هزار شخص حقوقی که در سامانه‌های سازمان مالیاتی اطلاعات حاکی از فعالیت داشته‌اند در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ مالیات پرداخت نکرده‌اند. سازمان امور مالیاتی از طریق اطلاعات موثق خود برای برای این گروه از فعالان اقتصادی اظهار نامه تولید خواهد کرد. ظرفیت حدود ۹۰ هزار میلیارد تومانی داریم که باید این مالیات ها را وصول کنیم.

او گفت: بخشی از رشد مالیات متناسب با تورم اتفاق می افتد‌. بخشی از رشد مالیات ما در سال آینده ناشی از رشد قیمت هایی است که امسال اتفاق افتاده است.در مجموع سال آینده ما فشار مالیاتی خاصی نخواهیم داشت و رویه سال های گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.سعی کردیم که عدالت استانی هم رعایت شود. کشاورزی معافیت های مالیاتی دارد‌‌. همدان و ایلام جزء استان هایی هستند که ما کمترین نرخ مالیات را برای آنها پیش بینی کردیم. 

ضعف اطلاعاتی در قانون مالیات بر خانه های خالی و لوکس

منظور گفت:برای اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و لوکس ضعف اطلاعات در سامانه های خودداریم. ما برای حل این مشکل حکمی را پیش بینی کردیم که تضامینی را برای دستگاه هایی که همکاری نمی کنند پیش بینی کرده است.

به گفته منظور طرح مالیات بر عایدی سرمایه بسیار مهم است که از سوداگری جلوگیری می‌کند و ممکن است برخی نسبت به این طرح نظراتی داشته باشند که بعضی از آنها مورد بحث قرار گرفته است. قطعا ابهامات صاحبنظران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: سهم مالیات در تامین مالی بودجه رو به رشد است. مالیات ۴۸ درصد از بودجه دولت را تامین می‌کند. ما پیش بینی می کنیم که این نسبت را به ۶۵ درصد برسانیم.

رونمایی از نرم افزار مالیات من

طبق گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور افتتاح و رونمایی از سکوی نرم افزاری مالیات من دستاورد مهمی در سازمان مالیاتی است. این سکو به صورت یک نرم افزار  چند کاره در دسترس قرار می گیرد و همه می‌توانند آن را نصب کنند. در این نرم افزار امکان ارتباط صوتی و تصویری هم بین کاربران وجود دارد. این نرم افزار باعث کاهش مراجعات مردم به ادارات مالیاتی خواهد شد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر