مالیات یک میلیون واحد صنفی و شخص حقیقی در سال ۱۴۰۰ صفر شد

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: طی رسیدگی‌هایی که در سال جاری نسبت به مالیات‌های سال گذشته صورت گرفت، مالیات یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد صنفی و شخص حقیقی فعال، صفر شد.

مالیات یک میلیون واحد صنفی و شخص حقیقی در سال ۱۴۰۰ صفر شد

به گزارش مملکت آنلاین، داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تمرکز اصلی سازمان امور مالیاتی بر شناسایی مؤدیان است، گفت: در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مؤدی جدید شناسایی شد و به همین واسطه در فصل اظهارنامه امسال، یک میلیون و ۵۰۰ هزار اظهارنامه جدید دریافت گردید.

منظور افزود: تعداد مؤدیانی که در سال جاری اظهارنامه مالیاتی ارائه دادند ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار شخص حقیقی و ۳۴۰ هزار شخص حقوقی بوده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق عدالت مالیاتی، آن دسته از افرادی که در حوزه اقتصاد فعالیت دارند و درآمدهایشان نسبت به هزینه‌هایی که انجام می‌دهند قابل توجه نیست، عملاً از پرداخت مالیات معاف می‌شوند، تصریح کرد: در همین زمینه طی رسیدگی‌هایی که در سال جاری نسبت به مالیات‌های سال گذشته صورت گرفت، مالیات یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد صنفی و شخص حقیقی فعال، «صفر» شد.

منظور خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون، ۲ میلیون مؤدی مالیاتی جدید شناسایی شده‌اند و اطلاعات این مؤدیان در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتمان درآمد‌هایی که در اظهارنامه‌های مالیاتی رخ می‌دهد، گفت: در سال گذشته کل رقم اِبراز شده از سوی شرکت‌ها در اظهارنامه‌های مالیاتی، ۶۰ هزار میلیارد تومان بود که پس از رسیدگی‌های سازمان امور مالیاتی، این رقم به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.

منظور با اشاره به موضوع فرار‌های مالیاتی از طریق شرکت‌های صوری نیز گفت: در حال حاضر ۷ هزار شرکت صوری در سامانه‌های سازمان امور مالیاتی شناسایی شده‌اند.

وی افزود: شناسایی شرکت‌های صوری با کمک نیروی انتظامی و تشکیل پرونده برای این شرکت‌ها با کمک دستگاه قضائی، یکی از اقدامات مهم سازمان امور مالیاتی در راستای کاهش فرار‌های مالیاتی از طریق شرکت‌های صوری محسوب می‌شود.

منظور با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی در سال جاری ۲۹۰ فقره جرم مالیاتی ثبت کرده که ۶۳ مورد از آن‌ها به صدور حکم منجر شده است، گفت: تنها در سه فقره پرونده فرار مالیاتی شرکت‌های صوری، ۱۳ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی به تشخیص سازمان امور مالیاتی وجود داشته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در همین زمینه گفت: اخیراً یکی از افرادی که شرکت صوری در حوزه فولاد داشت، به پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات تمکین کرده است؛ همچنین پس از رسیدگی‌های سازمان امور مالیاتی، برای یکی از افرادی که دارای شرکت صوری در حوزه نساجی بود و بزرگترین وارد کننده نخ کشور به شمار می‌رفت و فاقد پرونده مالیاتی بود، مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شد.

وی افزود: برای فردی که مالک ۲۴ شرکت بوده و طی ۱۰ سال گذشته یک ریال مالیات پرداخت نکرده بود، هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان مالیات و جریمه درنظر گرفته شد و این فرد نیز تاکنون مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان از این مبلغ را پرداخت کرده است. برای یکی دیگر از واردکنندگان خودرو نیز حدود هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی درنظر گرفته شد که با به مزایده گذاشتن خودرو‌های این فرد، این مبلغ در حال وصول شدن می‌باشد.

منظور با بیان اینکه اطلاعاتی که سازمان امور مالیاتی از افرادی که فرار مالیاتی دارند به دست می‌آورد، عمدتاً با کمک قوه قضائیه و از طریق نیابت قضائی است، گفت: مجموعاً از اسفند سال گذشته تا امروز به فرار‌های مالیاتی ۶۲ شخص حقوقی رسیدگی شده و از این ناحیه ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در حال حاضر سازمان امور مالیاتی ۱۰ میلیون کارپوشه برای فعالان اقتصادی تشکیل داده است، گفت: ابلاغ‌های سازمان امور مالیاتی در حال حاضر الکترونیکی شده که این موضوع در کاهش میزان فساد در حوزه‌های مالیاتی بسیار مؤثر بوده است.

منظور همچنین بر ضرورت راه اندازی مجتمع قضائی ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی تاکید کرد و خواستار مساعدت رئیس قوه قضائیه در زمینه بکارگیری قضات شاغل یا بازنشسته در هیئت‌های حل اختلاف امور مالیاتی شد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی به هیچ وجه با مأموران مالیاتی متخلف مماشات نخواهد داشت، به صدور کیفرخواست برای ۱۰ مأمور مالیاتی متخلف در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: همچنین برای قریب به ۳۰۰ مأمور مالیاتی متخلف پرونده تشکیل شده که در نتیجه رسیدگی به پرونده‌های مذکور، تاکنون تعداد قابل توجهی از این افراد از کار اخراج شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر