لغو ممنوعیت صادرات سموم و آفت‌کش‌های کشاورزی بعد از ۴ سال

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم گفت: از ابتدای سال ۹۷ صادرات سموم و آفت کش‌های کشاورزی ممنوع شد؛ با رفع این ممنوعیت در ۴ ماه گذشته ۱۳۰۰ تن انواع سم از کشور صادر شد.

لغو ممنوعیت صادرات سموم و آفت‌کش‌های کشاورزی بعد از ۴ سال

به گزارش مملکت آنلاین، نشست رؤسای انجمن‌های صنایع تولیدکنندگان سموم و کودهای کشاورزی با موضوع نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی در محل انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشور برگزار شد. در ابتدای نشست مسعود گیل آبادی، رئیس هیأت مدیره تولیدکنندگان سموم گفت: امسال برای نخستین بار نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود. در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های بسیاری در سطح کشور در سطح ملی و استانی برگزار شده اما هیچگاه نمایشگاه جامع که تمام بخش‌های مرتبط با بخش کشاورزی در یک نمایشگاه گردهم آیند اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: انجمن‌های بخش خصوصی به دنبال برپایی چنین نمایشگاهی بوده تا هم افزایی بخش‌های مختلف کشاورزی محقق شود.

این مقام مسئول ادامه داد: دو هدف در برگزاری نمایشگاه دنبال می‌شود؛ نخست تعامل بین بهره برداران بوده که برای بازاریابی و نشان دادن توانمندی‌های خود به مصرف کننده نهایی در نمایشگاه‌ها حاضر می‌شوند. هدف دوم، ایجاد تعامل بین مسئولان و فعالان اقتصادی است.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم با بیان اینکه هدف کلان تجمیع تمام بخش‌های سموم، آبیاری، کودها و… در یک مکان است، گفت: امیدواریم در سال‌های آینده این امر محقق شود زیرا چنین نمایشگاهی می‌تواند نقش مؤثری در صادرات و ارزآوری داشته باشد.

رفع ممنوعیت صادرات سموم

گیل آبادی در ادامه نشست با اشاره به رفع ممنوعیت صادرات سموم کشاورزی عنوان کرد: ابتدای سال ۹۷ صادرات سموم و آفت کش‌های کشاورزی ممنوع شد. این محدودیت تا شهریور ادامه داشت. با رفع ممنوعیت، طی ۴ ماه گذشته تولیدکنندگان این بخش موفق شدند ۱۳۰۰ تن آفت کش صادر کنند.

این فعال بخش سموم و آفت کش‌های کشاورزی تصریح کرد: ظرفیت تولید در کشور سالانه ۴۰۰ هزار تن بوده که از این آمار فقط ۱۰ درصد محقق شده است.

وی گفت: واردات سموم و آفت کش‌ها بر اساس سیاست‌های دولت در هر دوره متفاوت بوده اما عموماً ۵۰ درصد نیازها از داخل تأمین شده و ۵۰ درصد بازار مربوط به سموم خارجی بوده است. پس از تحریم این عدد تفاوت کرد و در حال حاضر ۸۰ درصد نیاز بخش کشاورزی از تولیدات داخل تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: میزان اشتغالزایی این صنف ۹ هزار نفر به طور مستقیم و ۳۵ هزار نفر به طور غیرمستقیم است.

میزان تحقیقات برای مصرف سموم

گیل آبادی درباره مطالعات استفاده از سموم در زمین‌ها و برای محصولات متفاوت هم عنوان کرد: در حال حاضر رویه تولید تغییر کرده و تولیدکنندگان از تولید سموم پرخطر به سوی سموم کم خطر حرکت کرده اند. ۴۳۶ سم مختلف در کشور به ثبت رسیده که از این میزان ۲۱۵ قلم در حال تولید بوده و کمتر از ۱۰ درصد پرخطر هستند.

گیل آبادی تاکید کرد: در حوزه استفاده از سموم و برگشت محصولات صادر شده کشاورزی این موضوع به کیفیت آنها برنمی گردد و بیشترین مشکل مربوط به بخش ترویج است که برعهده وزارت جهاد کشاورزی است زیرا استفاده از سموم حتی برای یک زمین و یک محصول در فصول مختلف متفاوت است و در این باره کشاورز باید آموزش لازم را دیده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر