تعداد دانش‌بنیان‌ها ۲.۵ برابر افزایش یافت

رئیس مرکز مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، آخرین آمار تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را ۷۸۸۲ شرکت دانست و گفت: سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی در سال ۹۹ برابر با ۱.۶۵ درصد بوده است.

تعداد دانش‌بنیان‌ها ۲.۵ برابر افزایش یافت

به گزارش مملکت آنلاین، رضا اسدی فرد در وبینار فرصت‌ها و چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه اقتصاد دانش بنیان که امروز در محل فرهنگستان علوم برگزار شد، با بیان اینکه تا اول دی ماه سال جاری تعداد شرکت های دانش بنیان به عدد ۷۸۸۲ رسیده است، افزود: تعداد این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده است، به گونه‌ای که ورودی جدید ماهانه شرکت‌ها از ۲۵۰ تا ۳۰۰ شرکت به ۶۰۰ شرکت ارتقا یافته، ولی در نرخ تایید شرکتها تغییری نسبت به سال‌های قبل نداشته و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد را شامل می‌شود.

وی ماموریت مرکز مؤسسات شرکت‌های دانش‌بنیان را ارزیابی شرکت‌های متقاضی، رسیدگی به اعتراضات، ارزیابی تمدید و محصولات جدید، توزیع کار بین شبکه کارگزاران ارزیابی عنوان کرد و ادامه داد: در مرکز مؤسسات و شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۳۹۷ تعداد ۵۲۷۵ پرونده، در سال ۹۸ تعداد ۵۰۶۵ پرونده، در سال ۱۳۹۹ تعداد ۵۸۵۵ پرونده و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۹۳۰ پرونده مورد ارزیابی قرار گرفته است.

اسدی فرد، تعداد کل پرونده‌های ارزیابی شده از ابتدای اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را ۳۶ هزار پرونده ذکر کرد و یادآور شد: در حال حاضر ۹۰۰ پرونده در جریان ارزیابی و بررسی قرار دارند و تا پایان مهر ماه ۱۴۰۱ تعداد ۴۸۲۲ پرونده مورد ارزیابی قرار گرفته تا بتوانند مجوز دانش‌بنیانی اخذ کنند.

رییس مرکز مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، میانگین تعداد پرونده‌های ارزیابی شده در ماه (سال ۱۴۰۱) را ۶۹۱ پرونده دانست و اظهار کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان تا اول شهریور ماه امسال برابر با ۷۸۸۰ شرکت و میانگین اعتراض شرکت‌ها به دلیل عدم تأیید، ۱۲ درصد برآورد شده است.

بازگشت مجدد شرکت‌ها به چرخه دانش‌بنیانی

به گفته وی، تعداد ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان در ارزیابی‌های مجدد از روند دانش بنیانی خارج شده‌اند، ولی مجدد در فرآیند ارزیابی نتوانستند تاییدیه دانش‌بنیانی را اخذ کنند.

اسدی فرد با بیان اینکه تعداد شرکت‌های تأسیس شده بعد از سال ۹۲ برابر با ۳ هزار و ۳۸۴ شرکت بوده است، گفت: بررسی مقایسه‌ای بازه تعداد کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان نشان می‌دهد ۷۰ درصد آنها در ۶ درصد شرکت‌ها شاغل هستند. از طرفی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی که در دسته بندی تعداد کارکنان جزو شرکت‌های کوچک و متوسط قلمداد می‌شوند، بیش از ۸۰ درصد از تعداد شرکت‌ها هستند و به نظر می‌رسد توسعه اشتغالزایی در شرکت‌های دانش‌بنیان مستلزم برنامه ریزی مجزا برای حمایت از سیاست‌های جذب، نگهداشت و توانمندسازی کارکنان این شرکت‌ها است.

وی اضافه کرد: تعداد ۴ هزار و ۱۰۶ نفر از سهامداران حقیقی شرکت‌های دانش بنیان را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین زنان حدود ۱۷ درصد از سهام شرکت‌ها را در اختیار دارند. بیشترین سهم زنان در مدیریت شرکت‌های دانش بنیان مربوط به حوزه دارو و فرآورده‌های حوزه تشخیص و درمان است.

نقش دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص ملی

رئیس مرکز مؤسسات و شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد: بر اساس آمار به دست آمده در این مرکز سهم شرکت‌های دانش بنیان از تولید ناخالص ملی در سال ۹۹ برابر با ۱.۶۵ درصد بوده است، گفت: همچنین در این سال درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۹۸ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان مربوط به محصولات دانش‌بنیان نوع یک و دو و ۱۷ هزار میلیارد تومان آن مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک بوده است.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۸ درصد از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که ارزش بازار این شرکت‌ها تنها حدود ۳ درصد ارزش کل این بازار است و مجموع درآمد عملیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بورس اوراق بهادار ۷۸ "همت" (هزار میلیارد تومان) بوده که عمده آن مربوط به شرکت‌های فعال در دسته فناوری نرم‌افزار و فناوری اطلاعات، مواد شیمیایی و پلیمری بوده است.

اسدی فرد تاکید کرد: بررسی وضعیت فروش شرکت‌های دانش بنیان فعال در بورس نشان می‌دهد که درآمد عموم این شرکت‌ها ناشی از محصولات غیردانش بنیان آنها بوده و فروش قابل توجهی از محصولات دانش‌بنیان نداشته‌اند.

خدمات نظام وظیفه دانش بنیانی

وی با اشاره به سرفصل‌های اصلی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: نظام وظیفه تخصصی، معافیت مالیاتی، معافیت و تسهیل تشریفات گمرکی، معافیت حق بیمه قرارداد، استقرار در کاربری مسکونی، پروانه بهره‌برداری و جواز تأسیس، توانمندسازی، تجاری‌سازی و مشاوره از موضوعاتی هستند که معاونت علمی از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند.

رییس مرکز مؤسسات و شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی با تاکید بر اینکه تاکنون ۴۳ هزار و ۷۰۰ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است، گفت: در بخش نظام وظیفه تخصصی دو هزار و ۵۰۰ نفر در بخش معافیت مالیاتی، ۱۳ هزار و ۵۹۹ مورد در بخش معافیت گمرکی، ۳ هزار و ۱۵۰ مورد در بخش معافیت حق بیمه قرارداد، ۳ هزار و ۶ قرارداد در بخش کاربری مسکونی، ۳۷۵ شرکت در بخش پروانه بهره برداری و جواز تأسیس، هزار و ۴۸ شرکت در بخش توانمندسازی و تجاری‌سازی و ۲۰ هزار خدمت به دانش بنیان‌ها ارائه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر