میانگین تاخیر قطارها به ۲۰ دقیقه کاهش یافت

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری گفت: میانگین تاخیر نهایی قطارها اعم از بین شهری و حومه‌ای در سال گذشته حدود ۲۵ دقیقه بوده که به ۲۰ دقیقه در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده و بهبود عملکرد ۲۰ درصد است.

میانگین تاخیر قطارها به ۲۰ دقیقه کاهش یافت

به گزارش مملکت آنلاین، ناصر بختیاری امروز در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل درباره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری توضیح داد: انحمن حمل‌ونقل مسافری در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ با حضور ۱۷ شرکت فعال آغاز به کار کرد و اکنون به ۳۰ شرکت رسیده است،   که در این حوزه خدمات فنی و راهبری و سایر خدمات مرتبط را ارائه می‌کنند. هم‌افزایی بین شرکت‌های حمل و نقل مسافری و فعالیت‌های صنفی و دستیابی به اهداف انجمن از اهداف ما بوده که در طول یک سال گذشته فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: آمار مسافرانی که در ۹ ماه گذشته سال جابه‌جا شدند، با شاخص قرار دادن ۲۵ آذر، ۱۴ میلیون و ۴۲۰ هزار مسافر است که این تعداد به ۲۱ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت. حدود ۵۰ درصد افزایش داشتیم. البته در شش ماهه این افزایش بیشتر بود اما هرچه به انتهای سال می‌رسیم، به دلیل شرایط موجود و سرما و شرایط تحصیلی فرزندان، نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول مسافر کمتری داریم. اما در این مقطع رشد ۵۰ درصدی را نسبت به سال گذشته مشاهده کردیم.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری با بیان اینکه برای رسیدن به این اعداد، مساعدت‌هایی هم از جانب شرکت راه‌آهن داشتیم، افزود: بر اساس آمار نفر کیلومتر، در همین مقطع در سال ۱۴۰۰، هفت میلیارد و ۶۲۰ میلیون نفر کیلومتر را جابه‌جا کردیم که در ۱۴۰۱ به ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون نفر کیلومتر افزایش پیدا کرد و رشدی معادل ۵۵ درصد داشت. سهم رجا از این عدد، حدود ۵۰.۵ درصد در سال گذشته و در سال جاری ۵۰ درصد بوده است.

بختیاری با اشاره به تعداد مسافر به تفکیک بین شهری و حومه‌ای، اظهار کرد:‌ در ۱۴۰۰، مسافر بین شهری ۱۰ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۱۵ میلیون و ۸۹۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است. در بخش حومه‌ای نیز در سال ۱۴۰۰، سه میلیون و ۸۸۰ هزار نفر بوده و در ۱۴۰۱ به پنج میلیون و ۶۶۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه از مشخصه‌های اصلی قطار باید نظم آن باشد، افزود: با وجود این همیشه موانعی هم وجود دارد. میانگین تاخیر از مبدا کل قطارها در سال ۱۴۰۰، ۲۶ ثانیه بوده که در ۱۴۰۱ به ۲۲ ثانیه تقلیل پیدا کرده و بهبود عملکرد در این بخش حدود ۱۵ درصد بوده است. همچنین میانگین تاخیر نهایی قطارها اعم از بین شهری و حومه‌ای حدود ۲۵ دقیقه در سال گذشته بوده که به ۲۰ دقیقه در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده و بهبود عملکرد ۲۰ درصد است. و امیدواریم این عدد را بهبود ببخشیم. البته مدت زمان سیر و سرعت سیر به زیرساخت‌ها برمی‌گردد که باید از شرکت راه‌آهن جست‌وجو کرد.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری با بیان اینکه در این مدت در بخش ارتقای کیفی خدمات مسافری افزایش بهسازی واگن‌های مسافری را داشتیم، افزود: اقدامات فرهنگی در مناسبت‌های مختلف در ایام اربعین و ایام مختلف انجام شده است. ایجاد قطارهای پنج‌ستاره برای متقاضیان این خدمات، نوسازی ملزومات خواب و تجهیزات داخلی قطارها انجام شده است.

بختیاری ادامه داد: در راستای برنامه‌ریزی برای خدمات بهتر در نوروز که یکی از پیک‌های ماست و ستاد نوروزی تشکیل شده و اقدامات مربوطه برای بالا بردن کیفیت انجام می‌شود، برای سهولت دسترسی مردم و اینکه برای فروش بلیت قطارهای مسافری علاوه بر اینترنت، آژانس‌ها هم بتوانند از طریق درگاه الکترونیکی برخط، فروش داشته باشند اقداماتی از طریق راه‌آهن انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ تعامل با مجموعه بدنه راه‌آهن از الزاماتی بوده که در طول دوره یک‌ساله این فعالیت‌ها از طریق عوامل انجمن در بخش‌های مختلف با راه‌آهن انجام شده است تا بتوانیم به‌طور میانگین ۱۲۰ لوکوموتیو را به بخش مسافری اختصاص دهیم. این خدمات با حدود ۱۱۰۰ سالن مسافری انجام شده است، به‌علاوه ۲۰۰ سالن خدماتی در بخش‌های مختلف مسافری یا حمل بار و مولد برق و بخار و در مجموع ۱۳۰۰ واگن خدمت‌رسان در طول سال را تشکیل می‌دهد.

لزوم توجه دولت به پرداخت تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری با بیان اینکه توجه دولت به پرداخت تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت می‌تواند این بخش را سر پا نگه دارد، گفت: شاهدیم که در سال‌های گذشته در بخش مسافری، شرکت جدیدی اضافه نشده است، زیرا امکانات مالی و بخش خصوصی در این بخش توانایی حضور ندارند و اگر دولت در این رابطه کمک نکند، نمی‌توان بهبودی دراین وضیت ایجاد کرد. در حالی که دولت انقلابی یکی از برنامه‌هایش حضور در این بخش است و باید کمک کند تا تمام انگیزه‌هایی که برای خدمت‌گزاری وجود دارد و چابکی که در مجموعه‌ها ایجاد شده، به حداکثر برسد.

بختیاری در پاسخ به سوال مبنی‌بر اینکه با وجود کرونا در دو سال گذشته که کاهش مسافر را سبب شده بود، چه اقداماتی برای بهبود و افزایش حمل‌ونقل مسافری انجام شده، توضیح داد: در بعضی از بخش‌ها در ۱۰ سال گذشته بهترین رکوردها را در سال ۱۳۹۸ داشتیم. اگر همین الان خودمان را با شرایط ۱۳۹۸ مقایسه کنیم، باز هم به آن آمار نزدیک شدیم، زیرا در حالی که بهترین عملکرد ما جابه‌جایی ۲۲ میلیون مسافر بوده، در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۲۱ مییون نفر را جابه‌جا کردیم.

وی با بیان اینکه طبق آمار وزارت راه، سهم ریلی از جابه‌جایی مسافر ۱۶.۷ درصد است،  خاطرنشان کرد: حتی اگر متوسط پنج سال گذشته را در نظر بگیریم، امسال از آن عبور کردیم و در بعضی شاخص‌ها ازجمله بخش تاخیرات هم  از آن رکوردها عبور کردیم؛ این در حالی است که با وجود کاهش کرونا، همچنان به ما اعلام شده برخی از اقداماتی که برای کرونا بوده باید رعایت شود.

تصمیم به افزایش قیمت بلیت به سیاست‌های دولت برمی‌گردد

رییس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری در پاسخ به اینکه آیا شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، برای افزایش قیمت بلیت تصمیمی نگرفته‌اند، بیان کرد: افزایش قیمت به سیاست‌های دولت برمی‌گردد که بخواهند قبل از عید افزایشی داشته باشند یا نه. اما ما عقب‌افتادگی‌هایی در قیمت بلیت در سال‌های گذشته داشتیم و همواره به‌دنبال جبران هستیم. بعضا تا ۴۰ درصر هم قول جبران قیمت‌ها داده شده، اما حداکثر در حد ۲۰ درصد عملیاتی شده است. درنهایت همیشه اینطور بوده که افزایش قیمت قبل از عید نوروز صورت گرفته است و تصمیم برای این موضوع هم به سیاست‌های دولت و شرکت راه‌آهن برمی‌گردد.

بختیاری درباره سن ناوگان ریلی بیان کرد: کسانی که در کشورهای اروپایی سوار قطار شدند، می‌دانند که در دنیا سن ناوگان مطرح نیست و عملکرد و آماده‌به‌کاری مطرح است. بنابراین اگر واگنی ۴۰ سال پیش تولید شده باشد و بازسازی کلی شود، سن آن افزایش می‌یابد و دیگر نمی‌توان گفت این واگن ۴۰ سال دارد، چون بسیاری از قطعاتش تعویض شده است.

وی با بیان اینکه در بحث ناوگان آنچه اهمیت دارد بالانس بین هزینه و عمر ناوگان است، افزود: بر اساس استعلام صورت‌گرفته از شرکت‌های سازنده و مدعی دنیا، واگن‌هایی بودند که عمر بالای ۶۰ سال داشتند و بازسازی شدند و مجددا مورد استفاده قرار گرفتند. اما باید دید در ایران آیا با توجه به قیمت بلیت، این کار جوابگوی بهره‌برداری است یا خیر؟

واردات واگن از اروپا و چین در دست انجام است

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا در پاسخ به اینکه آیا امکان خرید واگن از خارج از کشور هم وجود دارد، بیان کرد: وقتی به نقطه‌ی برسیم که نیازمان از تولید داخل تامین نشود، می‌توانیم از خارج خریداری کنیم. ما بر مبنای تولید برنامه‌ریزی می‌کنیم و اولویتمان این است که بخش داخلی به فعالیت خودش ادامه دهد؛ اما  بعضی از قطعات را باید از خارج تامین کنیم. مثل قطعات ترمز یا قلاب. البته تولید داخل هم داریم اما مازاد بر توان تولید داخل را با خرید از خارج تامین می‌کنیم که البته این خریدها با دستگاه‌ها هماهنگی می‌شود.

رییس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ واگن در مجموع از رده خارج شده و با توجه به نیاز کنونی به حدود ۲۰۰ واگن نیاز داریم که هم نو و هم دست دوم هستند و در این راستا مذاکراتی با بعضی از کشورهای اروپایی و چینی برای تامین سریع این واگن‌ها صورت گرفته است.  نیاز ما به واگن را هم کشش بازار نشان می‌دهد، اما شرایط فعلی برای اینکه ما حداقل ۲۰۰ واگن را به ناوگان اضافه کنیم، کشش دارد.  

بختیاری با بیان اینکه با ظرفیت ۱۳۰۰ واگنی فعلی و نیاز به ۲۰۰ واگن جدید، در مجموع ۱۵۰۰ واگن برای نیاز فعلی ما پاسخگوست، گفت: البته ما دچار مشکلات نقدینگی هستیم که اگر تامین شود، می‌توانیم به خرید اقدام کنیم. در حال حاضر تعدادی از این واگن‌ها به دلیل مباحث مربوط به سن موردنظر راه آهن امکان سیر ندارند و حدود ۴۰۰ واگن خودکشش هم به دلیل مشکل نقدینگی زمینگیر شده‌اند.  این واگن‌ها ساخت آلمان و کره جنوبی بوده و جزو مجهزترین قطارها محسوب می‌شوند. اگر این تعداد واگن به شبکه سیر راه‌آهن برگردد شاهد تحول عظیمی در حمل‌ونقل مسافری خواهیم بود و برای وارد سیر کردن آنها هم بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم.

بخشنامه راه‌آهن مبنی‌بر از رده خارج کردن واگن‌های قدیمی

وی با اشاره به بخشنامه راه‌آهن مبنی‌بر از رده خارج کردن واگن‌های قدیمی، توضیح داد: مطابق بخشنامه سال ۱۳۹۵ راه‌آهن، در دو سطح باید واگن‌های مسافری بازسازی و از رده خارج می‌شد. در سطح یک واگن‌های بالای ۳۰ سال بود و در سطح دو بازسازی واگن ۴۵ ساله باید انجام می‌شد؛ در حالی که قیمت واگن نو ۲۰ میلیارد تومان است و نوسازی واگن بالای ۴۰ سال، ۱۰ میلیارد هزینه دارد. همچنین واگن‌های بالای ۵۵ سال سیستم تهویه مطبوع نداشتند و فقط در برخی از ایام پیک وارد ناوگان می‌شدند.

رییس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری با بیان اینکه همیشه نیاز است که وضعیت واگن‌ها را بهبود دهیم، افزود: برای مثال در دو ماه گذشته با موضوع سن واگن‌های البرز روبه‌رو شدیم. راه‌آهن، در خصوص استانداردها به‌نحو قابل ملاحظه‌ای با ما تعامل کردند تا اگر بازرسی‌ها نشان داد که واگن‌ها می‌تواند در سیر باشد، به سیر برگردند شتند.  واگن‌های البرز برای شهرهای اصفهان، بندرعباس، اهواز، زاهدان و گرگان بود و اگر این واگن‌ها به سیر برنمی‌گشت، قطاری در این مسیرها نبود.

بختیاری درباره هزینه خرید و تعمیر واگن‌ها بیان کرد: هزینه تعمیر و نگهداری واگن‌های مسافری به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و در تامین قطعه هزینه‌ها از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ حدود ۴.۸ برابر شده است. همچنین برای راه‌اندازی یک قطار ۱۰ واگنه، ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است که تامین آن از عهده شرکت‌های ریلی خارج است و دولت باید در این زمینه کمک کند. البته در بخش لکوموتیو ما سیاست‌گذار نیستیم؛ اما اخیرا مقام معظم رهبری مجوزهایی صادر کردند که در بخش ریلی بتوان از صندوق توسعه ملی کمک گرفت و بیشترین برنامه‌ریزی هم برای کمک به تامین لکوموتیو خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر