وزرای علوم و بهداشت درباره «افزایش هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی» به مجلس توضیح می دهند

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: طی روزهای گذشته نامه اعتراض جمعی از فارغ التحصیلان درباره افزایش هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی به کمیسیون آموزش و تحقیقات رسیده است و رئیس کمیسیون نیز از وزرای علوم و بهداشت خواسته تا با حضور در جلسه کمیسیون در این باره توضیح دهند و موضوع تعیین و تکلیف شود.

وزرای علوم و بهداشت درباره «افزایش هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی» به مجلس توضیح می دهند

به گزارش مملکت آنلاین، محمد وحیدی با اشاره به ابلاغیه سازمان امور دانشجویان در ارتباط با نرخ آزادسازی مدرک‌ تحصیلی اظهار کرد: آنچه که به عنوان آزادسازی مدرک تحصیلی مطرح می‌شود، در واقع خرید دوره تعهد است؛ این موضوع همواره وجود داشته که اگر کسی در دانشگاه دولتی به صورت رایگان تحصیل کرده است، تعهدی معادل مدت زمان تحصیل رایگان خود برای خدمت می‌دهد و چنانچه این فرد پس از پایان مدت تحصیل رایگان بخواهد بدون گذراندن مدت تعهد خدمت اقدام به دریافت مدرک تحصیلی خود کند، می‌تواند با پرداخت هزینه‌ تعهد خود را خریداری کند.

وی با اشاره به اعتراض فارغ‌التحصیلان نسبت به افزایش نرخ هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی گفت: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت اخیراً نرخ هزینه خرید تعهد خدمت را اعلام کرده‌اند که این مبلغ چندین برابر گذشته است و موجب اعتراض جمعی از فارغ التحصیلان شده است. طی روزهای گذشته نامه اعتراض جمعی از فارغ التحصیلان به کمیسیون آموزش و تحقیقات رسیده است و رئیس کمیسیون نیز از وزرای علوم و بهداشت خواسته تا با حضور در جلسه کمیسیون در این باره توضیح دهند و موضوع تعیین و تکلیف شود.

این نماینده مجلس با بیان «هیچ نقطه معقولی در محاسبات انجام شده جدید جهت خرید تعهد و آزادسازی مدرک تحصیلی وجود ندارد»، عنوان کرد: گرچه اینکه افراد در صورت تحصیل رایگان و عدم تمایل به گذراندن دوره تعهد، جهت جبران هزینه‌های انجام شده، می‌توانند این مدت را خریداری کنند، موضوعی است که در بسیاری از کشورها نیز مطرح است و هزینه های انجام شده از سوی دولت جهت آموزش رایگان دانشگاهی قابل وصول است، اما در خصوص اینکه هزینه آزادسازی چه مقدار باشد و چه مبنایی در این خصوص تعیین شده، هنوز به مجلس توضیحاتی ارائه نشده است.

وحیدی در پایان تاکید کرد: پیگیر مطالبات فارغ التحصیلان در این خصوص هستم و رویکرد مجلس نسبت به این موضوع نیز انتقال مطالبات مجموعه فارغ التحصیلان برای حل مشکلات است.

سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری طی هفته نخست آذرماه سال جاری در ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌های سراسر کشور، نرخ هزینه‌های لغو تعهد خدمت آموزش رایگان یا همان آزادسازی مدرک تحصیلی را به روز کرد. بر اساس ابلاغیه مذکور، هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی افزایش چند برابری یافته است به گونه‌ای که در رشته‌های علوم انسانی، هزینه ترخیص مدرک برای هر ترم در مقاطع کاردانی و کارشناسی مبلغ ۵۹ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۶۰۰ ریال، هر ترم در مقطع کارشناسی‌ارشد مبلغ ۱۰۶ میلیون ۸۰۶ هزار و ۴۰۰ ریال و هر ترم در مقطع دکتری، ۱۷۴ میلیون و ۷۱۶ هزار ریال تعیین شده است.

این هزینه برای رشته‌های علوم‌پایه برای هر ترم در مقاطع کاردانی و کارشناسی ۶۳ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۸۰۰ ریال، برای هر ترم در مقطع کارشناسی‌ارشد ۱۲۵ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۲۰۰ ریال و برای هر ترم در مقطع دکتری ۲۲۴ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۲۰۰ ریال، برای رشته‌های گروه هنر هر ترم در مقاطع کاردانی و کارشناسی ۸۶ میلیون و ۹۶ هزار و ۸۰۰ ریال، هر ترم در مقطع کارشناسی‌ارشد ۱۴۸ میلیون و ۵۹۷ هزار و ۲۰۰ ریال و هر ترم در مقطع دکتری ۲۴۸ میلیون و ۹۲ هزار و ۴۰۰ ریال و برای رشته‌های فنی و مهندسی هر ترم در مقاطع کاردانی و کارشناسی ۷۰ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۶۰۰ ریال، هر ترم در مقطع کارشناسی‌ارشد ۱۲۵ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۶۰۰ ریال و هر ترم تحصیلی در مقطع دکتری ۲۲۴ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۰۰ ریال تعیین شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر