لزوم برخورد قوه قضائیه با سازمان‌های متخلف عدم اجرای قانون هوای پاک

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از قوه قضائیه خواست با سازمان های متخلف که قانون هوای پاک را اجرا نکرده و عزم جدی برای اجرای این قانون ندارند، برخورد کند.

لزوم برخورد قوه قضائیه با سازمان‌های متخلف عدم اجرای قانون هوای پاک

به گزارش مملکت آنلاین، سوده نجفی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست متولی آلودگی هوا است اما به دلیل نقش سایر سازمان ها در موضوع آلودگی هوا مثل سوخت صنایع بزرگ و کارخانه ها و یا خودروهای فرسوده، سازمان های مسئول نیز طبیعتا درگیر موضوع می شوند، گفت: به همین منظور نیز قانونی به عنوان قانون هوای پاک وضع شده که وظایف هر کدام از دستگاه ها در آن مشخص شده است اما عزم جدی برای اجرا وجود ندارد که انتظار می رود قوه قضاییه به موضوع ورود و با سازمان های متخلف برخورد کند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد یکی از دلایل عدم اجرای قانون هوای پاک موضوع بودجه است، ادامه داد: به عنوان مثال در این قانون بر تعویض خودروهای فرسوده و یا استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزین سوز تاکید شده است. از سوی دیگر به تغییر نوع سوخت صنایع بزرگ و آلاینده اشاره شده که این تغییر هزینه هایی به همراه دارد که همین امر سبب شده تا قانون هوای پاک در اجرا مشکلاتی به همراه داشته باشد.

نجفی ادامه داد: توسعه حمل و نقل عمومی نیز با مشکل بودجه مواجه است. شهرداری برای افزایش واگن های مترو و اتوبوس مشکل بودجه دارد و سهم دولت از توسعه ناوگان عمومی باید تامین شود که شورای شهر ششم بر این موضوع تاکید دارد و شهردار تهران هم لازم است که پرداخت سهم دولت از افزایش ناوگان عمومی را در هیات دولت پیگیری کند. چراکه افزایش واگن های مترو و اتوبوس قطعا در کاهش ترافیک روزانه که این روزها در نقاط مختلف شهر شاهد آن هستیم، تاثیرگذار خواهد بود و شهرداری هم باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاثیر بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت مردم نیز از عواملی است که باعث شده سازمان ها نسبت به انجام تکلیف خود کم توجه شوند، افزود: اگر تاثیر آلودگی هوا بر سلامت مردم مثل کرونا کوتاه مدت و سریع بود قطعا همانند موضوع کرونا همه قوا و نهادها برای اجرای دقیق این قانون وارد عمل می شدند.

عضو شورای شهر تهران افزود: آلودگی هوا درست است که سریع بر روی سلامت شهروندان تاثیر نمی گذارد اما همین بی توجهی ها باعث می‌شود که تاثیرات مخرب هر روز بیشتر و بیشتر شود و فرد رفته رفته زمان طلایی درمان را از دست بدهد. این چرخه به گونه ای عمل می کند که بر اساس آمار سازمان حفاظت از محیط زیست، سال ۱۴۰۰ بیش از ۶ هزار نفر قربانی آلودگی هوا داشته‌ایم که در بلند مدت که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تعداد قربانیان آلودگی هوا بسیار بیشتر از مثلا ویروس کرونا است، اما همان طور که گفته شد چون تاثیر سریع بر روند سلامت فرد ندارد به همین دلیل کمتر به آن توجه می شود.

نجفی ادامه داد: سازمان محیط زیست باید با افزایش آگاهی شهروندان، افکار عمومی را نسبت به تاثیرات مخرب آلودگی هوا در سلامت در طولانی مدت آماده کند. قطعا این اقدام تاثیراتی خواهد داشت که کمترین تاثیر آن مراقبت خود شهروندان از سلامت خود در ایام اوج گیری آلودگی هوا و همچنین کنترل وسایل آلوده کننده هوا مثل خودرو و موتور سیکلت است و از سوی دیگر این سازمان باید وظایف سازمان ها و دستگاه های مختلف را در قانون هوای پاک به خوبی تشریح کند تا شهروندان وظایف هر کدام از عوامل آلوده کننده هوا را از سازمان و نهاد خود مطالبه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر