مخالفت پلیس با ۲پیشنهاد وزارت صمت برای اسقاط خودرو/ افزایش ۹ درصدی تصادفات

رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از برخی دستگاه‌ها در موضوع ترافیک، آلودگی هوا و تصادفات گفت: هنوز خودروسازها در موضوع ایمنی خودرو و ارتفای کیفیت آن گام جدی برنداشته‌اند.

مخالفت پلیس با ۲پیشنهاد وزارت صمت برای اسقاط خودرو/ افزایش ۹ درصدی تصادفات

به گزارش مملکت آنلاین، سردار سیدکمال هادیانفر در حاشیه برگزاری رزمایش طرح زمستانی پلیس که در دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز رزمایش طرح زمستانی پلیس و دیگر دستگاه‌های خدماتی و امدادی در جاده‌های کشور برگزار شد. افرادی که در این مراسم حضور داشتند، نمایندگان بیش از ۷۸ هزار نفری هستند که در اجرای این طرح مشارکت دارند.

وی همچنین از همه مردم خواست که در طول زمستان از انجام سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و در صورت ضرورت با اطلاع از وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌ها سفر خود را آغاز کنند.

هادیانفر با تاکید بر الزامی بودن همراه داشتن زنجیر چرخ به خصوص در محورهای برفگیر و کوهستانی الزامی گفت: شهروندان لازم است حتما از وسیله نقلیه ایمن برای سفر استفاده کنند و در طول سفر نیز سوخت کافی، مواد غذایی کافی و لباس گرم نیز به همراه داشته باشند.

رئیس پلیس راهور فراجا از ابلاغیه برای انسداد محورهای ناایمن در ایام زمستان خبر داد و گفت: ما ابلاغ کردیم که روسای پلیس راه در هر محوری که احساس کنند تهدیدی در آن وجود دارد اعم از بارندگی شدید، احتمال ریزش و ... نسبت به مسدود کردن آن محور اقدام کرده و تا زمان رفع کامل خطر اجازه تردد به این خودروها را نخواهند داد.

۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در شهرها و جاده‌ها

مسئولیت ۳۲ دستگاه در کاهش حوادث ترافیکی

هادیانفر با بیان اینکه ۸۲ درصد از تصادفات رانندگی به دلیل سرعت و سبقت غیر مجاز و عدم توجه به جلو رخ داده است، گفت: در این میان استفاده از کمربند ایمنی تاثیر بسیاری در کاهش تعداد جانباختگان داشته است. از این رو تاکید داریم که استفاده از کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومی در جاده‌ها الزامی است.

رییس پلیس راهور فراجا در پاسخ به پرسشی درباره تعداد نقاط حادثه خیز نیز گفت: در مجموع ۲۰۰۰ نقطه در شهرها و حدود ۳۲۰۰ نقطه حادثه ساز در جاده‌ها داریم که مشکل تعدادی از این نقاط برطرف شده است. از این رو باید تلاش جدی صورت بگیرد و اعتبارات لازم نیز تامین شود تا نقاط حادثه خیز نیز کاهش پیدا کند.

هادیانفر با اشاره به مسئولیت ۳۲ دستگاه در کاهش حوادث ترافیکی، گفت: ما از برخی از این دستگاه‌ها گله داریم. تنها هشت دستگاه هستند که واقعا مجاهدانه در این خصوص تلاش می‌کنند و لازم است دیگر دستگاه‌ها نیز پای کار بیایند.

افزایش ۹ درصدی تصادفات فوتی و جرحی در سال جاری

هادیانفر با بیان اینکه در هشت ماهه امسال ۳۵ درصد افزایش تردد داشتیم، گفت: در این افزایش تردد متغیرهایی نظیر رشد جمعیت، افزایش افراد دارای گواهینامه‌های جدید، تعداد وسایل نقلیه و ... موثر است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این مدت تصادفات فوتی و جرحی ۹ درصد افزایش داشته است، گفت: ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا با کمک دیگر دستگاه‌ها مجموع تصادفات و به خصوص تصادفات فوتی و جرحی را کاهش دهیم. البته پیش بینی کاهش ۵۰ درصدی قربانیان حوادث رانندگی در طول برنامه هفتم توسعه را کرده‌ایم و پیشنهاد آن نیز ارائه شده است و معتقدیم که می‌توان با مشارکت تمام دستگاه‌ها چنین اقدامی را انجام داد.

هادیانفر از بی توجهی خودروسازان به ایمنی نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هنوز خودروسازها در حوزه ایمنی خودرو و کیفیت گام خوبی برنداشته‌اند.

 ۸۰ درصد ناوگان مسافربری شهرها در سن فرسودگی است

هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی هوا نیز گفت: معضل آلودگی هوا یک بحث اساسی است. ۸۰ درصد ناوگان مسافربری ما در شهرها در سن فرسودگی است و نوسازی آن رخ نداده است. امروز از ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور ما بیش از ۱۰.۵ میلیون آن کاربراتوری و آلاینده است. در بحث خودروهای سواری نیز وضعیت خوبی نداریم و نسبت تردد خودروی سواری به سرنشین ۱.۵ نفر است یعنی در هر خودرو که در حال حرکت است تنها ۱.۵ نفر حضور دارد که این به نوعی نشان می‌دهد که اکثر خودروهای ما تک سرنشین است. در حالیکه در هیچ جای دنیا اینطور نیست.

رئیس پلیس راهور فراجا به ماده ۸ قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: در این قانون تکالیفی بر عهده دولت قرار داده شده که من از خبرنگاراها می‌خواهم که بروند و بررسی کنند که دولت قبل و دولت فعلی هر کدام چند تکلیف را انجام داده است. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، تسهیلات ارزان قیمت، اسقاط خودروهای فرسوده و ... از جمله این موارد است که متاسفانه به آن توجه نشده است.

در کشور سن فرسودگی خودرو نداریم

هادیانفر با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما سن فرسودگی نداریم، گفت: زمانی یک نفر رفت و درباره سن فرسودگی اعتراضی را مطرح کرد و بعد هم گفتند سن فرسودگی نداریم در نتیجه هیچ برنامه‌ای هم برای اسقاط نداریم. امروز خودرویی که ۵۰ سال تردد کرده و در شهر چرخیده با یک گواهی معاینه فنی می‌تواند ۵۰ سال دیگر هم در شهر بچرخد و تردد کند. آیا این درست است.

مخالفت پلیس با دو پیشنهاد وزارت صمت درباره اسقاط خودرو

اسقاط خودرو باید جدی گرفته شود

رئیس پلیس راهور فراجا به دو پیشنهاد وزارت صمت در موضوع اسقاط خودروها نیز اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهادات وزارت صمت رعایت ۱.۵ درصد برای اسقاط خودرو است یعنی به ازای ۱.۵ درصد از قیمت یک خودروی وارداتی، امکان شماره گذاری آن فراهم شده و طرح اجرا شود که ما با آن مخالفت کردیم مثلا اگر قیمت یک خودرو ۳۰۰ میلیون باشد با سه میلیون تومان می‌خواهد خودرویی را وارد کند. این شدنی نیست. یک پیشنهاد هم در مورد گواهی‌های صوری بود که ما با آن هم مخالفت کردیم. اسقاط خودرو باید جدی گرفته شود و تا زمانی که اسقاط خودرو در دستورکار دولت و مجلس نباشد ما هر روز شاهد ترافیک سنگین و آلودگی هوا خواهیم بود.

وی افزود: ظرفیت معابر تهران برای تردد ۱.۸ میلیون دستگاه جوابگو است در حالیکه تعداد وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت بیش از پنج میلیون است. اینها مواردی است که باید به آنها توجه شود. از آن طرف هم که اسقاط خودروی فرسوده نداریم و با واردات خودرو هم که پیش بینی می‌شود سالی دو میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اضافه شود بااین شرایط معلوم است که چرخه ترافیک همین طور می‌ماند و ما شاهد افزایش ترافیک و آلودگی هوا نیز خواهیم بود.

درست نیست به بهانه تحریم استانداردهای خودروهای وارداتی را تغییر بدهیم

هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره صرف‌نظر از استاندارد یورو۶ برای برخی از خودروهای وارداتی گفت: ما با این موضوع هم مخالفت کردیم. این درست نیست که ما به بهانه تحریم استانداردها را تغییر بدهیم. البته وزارت نفت هم درباره تولید سوخت یورو۶ تلاش می‌کند اما به هر حال به این موارد باید توجه کرد و ما با تصمیمات غیرکارشناسی مخالفیم.

رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه باید به معضل ترافیک و آلودگی هوا توجه کنیم، گفت: من از دولت و مجلس می‌خواهم که بروند و آمارها را از همین اورژانس بگیرند که سالانه چند نفر بخاطر آلودگی هوا به آنان مراجعه کرده و حتی جان خود را از دست می دهند. اینها مواردی است که باید اصلاحات جدی برای آن انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر