رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: صنعت هوایی روی پای خود ایستاده/ هیچ هواپیمایی را برای تعمیر به خارج نمی‌فرستیم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه امروز صنعت هوایی روی پای خود ایستاده، گفت که ما هیچ هواپیمایی را برای تعمیر به خارج نمی‌فرستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: صنعت هوایی روی پای خود ایستاده/ هیچ هواپیمایی را برای تعمیر به خارج نمی‌فرستیم

به گزارش مملکت آنلاین، محمد محمدی‌بخش اظهار کرد: صنعت هوانوردی یکی از ارکان توسعه در دنیاست و کسانی که اهمیت آن را درک کرده‌اند این صنعت را پیشران توسعه می‌دانند. بخش هوایی می‌تواند ضامن امنیت غذایی و دارویی باشد و این در حالی‌است که صنعت هوایی فقط دو تا سه درصد از صنعت حمل‌ونقل را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: با شروع تحریم‌های آمریکا از سال ۱۳۵۸ تحریمی که قابل اندازه‌گیری و رصد بود، تحریم‌های بخش هوایی بوده و تحریم سایر بخش‌ها یا قابل ارزیابی نبوده یا قابلیت رصد نداشتند و در نهایت اتفاقی که افتاد این بوده که این موتور محرک برای ایران آورده داشته است.  امروز صنعت هوایی روی پای خود ایستاده به‌گونه‌ای که ما هیچ هواپیمایی را برای تعمیر به خارج نمی‌فرستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: دلیل ۷۸ درصد سوانح منجربه مرگ در حمل‌ونقل هوایی در دنیا عامل انسانی است پس نیروی انسانی رکن رکین صنعت هوایی است و هرگاه ما به نیروی انسانی و آموزش آن توجه کردیم موفق بودیم.

صنعت هوانوردی نیازمند یک نگاه جامع و بلندمدت است

محمدی‌بخش با بیان این‌که با معجزه نیروی انسانی صنعت هوایی بعد از کرونا امروز به جایگاه خودش برمی‌گردد، افزود: صنعت هوانوردی نیازمند یک نگاه جامع و بلندمدت است و لازمه توفیق در این صنعت نیز داشتن برنامه است؛ با این اوصاف با کار علمی دقیقی صورت‌گرفته، برنامه بلندمدت و جامع هوانوردی کشور که یک برنامه ۱۰ ساله است تدوین شده و سال اول این برنامه نیز به اتمام رسیده و برنامه ما در برنامه هفتم توسعه هم ذیل این برنامه است. برنامه جامع صنعت هوانوردی کشور در حوزه ساخت، تولید، قانون‌گذاری و سرمایه‌گذاری است و طبق این برنامه معلوم است که ما می‌خواهیم در صنعت هوانوردی چه کار کنیم.

وی در پاسخ به سوالات دانشجویان پیرامون موضوعات ساختاری دانشکده صنعت هواپیمایی گفت: اینکه حوزه ساختاری مورد توجه شما دانشجویان است بیانگر بلوغ شماست. با این وجود دانشکده صنعت هواپیمایی باید پابرجا بماند تا بتوانیم دانشجویان را برای صنعت هوایی تربیت و به‌کارگیری کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه امروز در حوزه تعمیر، نگهداری، طراحی و ساخت با کمبود جدی نیروی انسانی متخصص مواجه هستیم، افزود: پیشنهاد شفاف و روشن ما برای سازمان استخدامی ادامه فعالیت دانشکده صنعت هواپیمایی با انجام اصلاحات مدنظر است.

در فرودگاه‌های کشور باید ۵۵۰ فروند هواپیما وجود داشته باشد

محمدی‌بخش افزود: در فرودگاه‌های کشور باید ۵۵۰ فروند هواپیما وجود داشته باشد اما تعداد این هواپیماها هم اکنون ۳۳۰ فروند است که از این تعداد سال گذشته ۹۸ فروند سرخط بوده و امسال با اقداماتی که انجام شده تعداد آنها به ۱۷۵ فروند افزایش یافته و امیدواریم تا پایان سال نیز بر تعداد این هواپیماها افزوده شود.

وی گفت: هر چقدر هواپیما وارد کنیم و فرودگاه ها فعال شوند ما باز هم ظرفیت به‌کارگیری نیرو در صنعت هواپیمایی داریم؛ البته ما در حوزه مراقبت پرواز با مشکل نیروی‌انسانی مواجه هستیم. با این اوصاف باید ظرفیت‌های علمی را با گذراندن دوره‌های کارورزی در بخش صنعت ارتقا بدهیم و اساتید نیز توان علمی خود را ارتقاء ببخشند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به چهار راهبرد اساسی سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه بلندمدت این سازمان اشاره کرد و گفت: راهبرد اول ما این است که تا جایی که می‌توانیم از ۳۳۰ فروند هواپیمایی که در کشور نیاز به تعمیر دارند هر تعدادی را که می‌توانیم تعمیر کنیم و در این راستا نیز نهضت تعمیر قطعه راه افتاده تا بتوانیم هواپیماها را به خط برگردانیم.

 محمدی‌بخش با بیان این‌که در این مدت کوتاه معجزه‌ای برای برگردان هواپیماهای نیازمند تعمیر به چرخه اتفاق افتاده است، تصریح کرد: خرید هواپیماهای دست‌دوم مطابق با الگوهای تعریف‌شده و متناسب با زیرساخت های کشور دومین راهبرد سازمان هواپیمایی کشوری است. مضاف بر این ساخت هواپیما به‌عنوان یکی دیگر از راهبردها در هسای اصفهان با دستور رییس جمهوری با شتاب خیلی خوبی در حال انجام است و ما به ساخت هواپیمای بومی پایبند هستیم.

ساخت هواپیما ما را از واردات قطعات به کشور مستغنی می‌کند

وی ادامه داد: قطعا اولین دستاورد ساخت هواپیما، سرریز این دانش تخصصی و محصولاتش به سایر حوزه‌ها خواهد بود و از طرفی ما را از واردات قطعات به کشور مستغنی می‌کند و در اقتصادی اداره کردن بخش هوایی کشورکمک خواهد کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: همچنین ما خرید هواپیمای نو را از دستور کار خارج نکردیم و حتی در مورد تامین اعتبارش صحبت ‌شده ولی با خرید هواپیمای نو طبق الگوی برجام مخالفیم چون در حوزه برجام خرید خوبی انجام ندادیم و پول زیادی هم پرداختیم و از طرفی هم این خریدها متناسب با نیاز کشورمان نبود.

محمدی‌بخش تصریح کرد: اساسا اروپایی‌ها در حوزه ایرباس هیچ پشتیبانی و خدمات پس از فروشی به ما ارائه نکردند؛ بنابراین این قرارداد، قرارداد زنده‌ای نیست و باید فکری به حال آنها کنیم. به هر روی باید هوشیار باشیم که ببینم طرف ما چه کسی است. امروز مهم‌ترین وظیفه ما این است که دشمن‌شناس خوبی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: من قبول ندارم که این صنعت، صنعت یک درصدی ها است؛ صنعت هوانوردی صنعتی‌است که مورد استفاده قشر فرهیخته و اقشار مختلف مردم قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر