صادرات ایران به عراق دوباره صعودی شد

پس از انتشار خبرهایی که نشان می‌داد که در ماه‌های گذشته میزان صادرات ایران به عراق افت کرده است، آمارهای جدید ارائه شده از سوی رییس سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که تا پایان آبان، صادرات به عراق افزایش یافته است.

صادرات ایران به عراق دوباره صعودی شد

به گزارش مملکت آنلاین، علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به آمار هشت ماهه صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران به عراق در سال ۱۴۰۱ گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران، صادرات «غیر نفتی» جمهوری اسلامی ایران به عراق طی ۸ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود چهار میلیارد و ۳۰۰  میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ که این آمار چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود، رشد حدود ۴ درصدی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه از مجموع صادرات غیرنفتی ایران به عراق ۳میلیارد دلار مربوط به ۶۲ زیرگروه کالایی صادراتی است گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶ درصد رشد داشته است. همچنین طی مدت مذکور، ۵۴ زیرگروه کالایی به عراق کاهش صادرات داشته‌اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این مطلب که آمار صادرات جمهوری اسلامی ایران با احتساب صادرات گاز به عراق ۴۶۶۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد کاهش نشان می دهد تاکید کرد: صادرات گاز طبیعی به عراق طی ۸ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان ۱.۶ میلیارد دلار کاهش داشته است.

وی ادامه داد: بررسی دقیق تر سبد صادرات ایران به عراق نشان می دهد از مجموع ۱۰۰ قلم اول کالاهای صادراتی به عراق ۷۰ قلم با رشد صادرات همراه بوده و ۳۰ قلم کاهش صادرات داشته است.

پیمان‌پاک برخی از زیرگروه‌های صادرات که صادرات آنها بیشترین افزایش یافته را برشمرد و افزود: شمش فولادی، کود اوره، ترانسفورماتورها، لوله‌های فولادی، پروفیل‌ها، محصولات پلاستیکی، چوب و محصولات چوبی، صنایع معدنی و فلزی، سیم و کابل، محصولات لبنی و لوازم خانگی انرژی‌بر بزرگ دارای بیشترین رشد صادرات به عراق طی مدت مذکور بوده‌اند.

وی با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه برای توسعه تجارت خارجی ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: این سازمان، به‌عنوان متولی تجارت خارجی کشور، با وجود این مشکلات بویژه قطع ارتباطات بانکی برنامه های متعددی را برای توسعه صادرات به کشور عراق و حفظ بازار مذکور در دستورکار قرار داده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح این اقدامات گفت: تاسیس ۵ مرکز تجاری در شهرهای مختلف عراق، برگزاری سالانه حدود ۳۰ پاویون ج. ا.ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق در شهرهای مختلف این کشور، برگزاری سالانه حدود ۱۰ همایش معرفی بخش های مختلف بازار عراق به بخش‌های خصوصی کشور، پذیرش سالانه حدود ۳۰ هیات تجاری عراق در نمایشگاه‌های بین‌المللی ج. ا.ایران در حوزه های مختلف، برگزاری سالانه حداقل ۱۰ میز کشوری عراق با هدف ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی دست اندرکار تجارت با عراق، پیگیری تقویت زیرساخت‌های تجاری از دستگاه‌های ذیربط و ارائه حدود ۳۰۰۰ مشاوره تجاری به بخش خصوصی دو کشور بطور سالانه توسط رایزن بازرگانی این سازمان در عراق و همچنین کارشناسان میز عراق این سازمان از جمله اقداماتی بوده که انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر