وزیر کشور: برنامه تحول راهبردی‌ جمعیت و فرزندآوری تدوین شده است

وزیر کشور گفت: برنامه تحول راهبردی‌ جمعیت و فرزندآوری با عنوان «مسیر نجات» طراحی و تدوین شده است که چندین کار را انجام می‌دهد.

وزیر کشور: برنامه تحول راهبردی‌ جمعیت و فرزندآوری تدوین شده است

به گزارش مملکت آنلاین، احمد وحیدی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طی اظهاراتی به ارائه گزارشی از عملکرد وزارت کشور پرداخت و گفت: در همه کشور قرارگاه‌های ستاد جوانی جمعیت را راه اندازی کردیم و این کار در ۹۰ درصد شهرستان‌های کشور نیز راه افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع جوانی جمعیت موضوعی صرفاً حکومتی نیست بلکه مردمی است، افزود: در این زمینه قرارگاهی مردمی در این زمینه راه افتاده است. دستورالعمل های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ستاد وزارت کشور و استانداری‌ها ابلاغ شده و بر اساس آن عمل می‌شود. همچنین کارگروه‌های تخصصی این کار تشکیل شده است.

وزیر کشور اظهار کرد: طراحی و تدوین برنامه تحول راهبردی‌ جمعیت و فرزندآوری با عنوان «مسیر نجات» انجام شده است که چندین کار را انجام می‌دهد؛ تعیین وضعیت بحرانی جمعیت استان نخستین کاری است که بر اساس این برنامه انجام می‌شود؛ برخی از استان‌ها به لحاظ جمعیت در وضعیت وخیم‌تری قرار دارند؛ مثلاً در استان‌های شمالی و سمنان در وضعیت جمعیتی بحرانی هستیم و بر این اساس یک شناسنامه جمعیتی جهت احصای پیامدها و چالش‌ها ایجاد می‌شود. رصد جبهه جمعیت فعلی و طراحی و تدوین شاخص‌های ارزیابی اجرایی سازی قانون از جمله دیگر اقداماتی است که در برنامه مسیر نجات تدوین شده است. بر این اساس سامانه‌ اختصاصی جمعیت راه افتاده که مرتباً آمار و اطلاعات جمع‌آوری می‌شود و تحت رصد قرار می‌گیرد. یکی از اقدامات مهم دیگری مسائل آموزشی بود که در این زمینه پلتفرمی با عنوان مسیر نیز نجات تهیه شده است.

وحیدی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده برگزاری یک رویداد مسیر نجات با هدف تهیه و تدوین نقشه راه جمعیتی استان‌ها بود و امیدواریم بتوانیم طی یکی دو ماه آتی این موضوع را به سرانجام برسانیم و برای هر استان نقشه راه جمعیتی مختص به آن استان را داشته باشیم. احصا، شناسایی و انعکاس چالش‌های اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و شناسایی ۵۰ گروه مرجع مردمی فعال در حوزه جمعیت و حمایت از این گروه‌ها در سطح ملی و استانی در دستور کار جدی وزارت کشور قرار دارد.

وی در ادامه از مجلس درخواست کرد که در جریان رسیدگی به برنامه هفتم، به مسأله جوانی جمعیت و خانواده حتماً توجه ویژه‌ای کنند تا امکان استفاده از مزایای این قانون فراهم شود.

وزیر کشور در پایان با بیان اینکه «شرط استفاده از مزایای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نرخ باروری در شهرستان است» اظهار کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون شهرستانهایی که نرخ باروری زیر ۲.۵ دارند، می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند و همچنین با توجه به اینکه شهرهای در آمار ثبت احوال مشخص هستند، امروز کاملاً آمادگی استفاده از این مزایا را داریم و در این زمینه تقاضا داریم پیش‌بینی لازم جهت استفاده از مشوق‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر