۹۰ درصد ناشنوایان توان خرید سمعک را ندارند

رئیس انجمن ناشنوانایان و کم ناشنوایان کردستان گفت: هزینه‌های تامین سمعک برای این قشر ناشنوا از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال در نوسان است و قدرت خرید آن برای ۹۰ درصد این قشر ممکن نیست.

۹۰ درصد ناشنوایان توان خرید سمعک را ندارند

به گزارش مملکت آنلاین، جمال اصلانی، رئیس انجمن ناشنوانایان و کم ناشنوایان کردستان با انتقاد از گرانی هزینه‌های خرید باطری سمعک و کاشت حلزون هم گفت: هزینه‌های تامین سمعک برای این قشر محروم از جهان پر رمز و راز صداها، از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال در نوسان است و قدرت خرید آن برای ۹۰ درصد این قشر ممکن نیست. از مسوولان می‌خواهم تنها ۲۴ ساعت گوش‌های خود را بگیرند و در جهان ما زندگی کنند تا ما را درک و حس کنند.

وی از مسوولان ارشد استان خواست با نگاه ویژه‌تری به کمبود‌های این قشر از جامعه رسیدگی کنند و اظهار داشت: یکی دیگر از این مشکلات کمبود امکانات آموزشی است به طوری که در مراکز آموزشی از مقطع پیش دبستانی تا پایان متوسطه دوم برای آموزش این جامعه آماری، راهبرد علمی و عملی وجود ندارد.

وی افزود: تعدادی از والدین ناشنوایان که از درک و درایت ویژه‌ای برای آموزش برخوردار هستند، به فرزند یا فرزندان خود آموزش می‌دهند؛ اما مابقی ناشنوایان و کم‌شنوایان در مراکز آموزشی در حاشیه قرار دارند.

رئیس انجمن ناشنوانایان و کم ناشنوایان کردستان با بیان اینکه مقطع متوسطه اول و دوم پایان تحصیل ناشنوایان است، گفت: به دلیل ترک تحصیل دانش‌آموزان ناشنوا و کم شنوا، اکثر این افراد به شغل‌های خدماتی از جمله دستفروشی و کارگری روی می‌آورند.

۵۸۵ نفر از جمعیت استان کردستان را ناشنوایان و کم شنوایان تشکیل می‌دهند، از این تعداد ۲۶۰ نفر شامل ۱۱۰ نفر زن و ۱۵۰ مرد در سنندج زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر