خانه تاریخی و اثر ثبت ملی شده تخریب شد! / شهردار: بی دقتی بود!

خانه تاریخی آذرباد از آثار ثبت ملی کشور در شامگاه پنج شنبه ۱۰ شهریور و بامداد جمعه توسط ماشین آلات شهرداری منطقه ۲ دزفول تخریب شد.

خانه تاریخی و اثر ثبت ملی شده تخریب شد! / شهردار: بی دقتی بود!

به گزارش مملکت آنلاین، بعد از تخریب خانه تاریخی آذرباد در دزفول، شهردار این شهر موضوع را بی دقتی عنوا کرد

توضیحات شهردار دزفول درخصوص تخریب خانه تاریخی آذرباد

محمد حسن عیسی زاده با ابراز تاسف و عذرخواهی بابت این بی‌دقتی و ناهماهنگی صورت گرفته از شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی افزود: ماشین آلات شهرداری اقدامی در راستای تخریب این خانه نکرده بودند چراکه سقف خانه پیش از ورود دستگاه‌ها به دلیل فرسودگی فروریخته بود.

وی ادامه داد: هیات امنای مسجد امیرالمومنین(ع) نیز که قصد الحاق خانه آذرباد به مسجد را داشته‌اند برای جمع آوری نخاله‌های ساختمانی درخواست کمک کرده بودند که دستگاه‌های سازمان پسماند شهرداری نیز اقدام به همکاری در زمینه تخلیه نخاله‌های ساختمانی کرده‌اند.

شهردار دزفول گفت: متولی و متصدی مستقیم یعنی شهرداری منطقه ۲ نیز مجوزی برای تخریب صادر نکرده و در جریان موضوع هم نبوده است.

وی این اتفاق را حاصل یک بی‌دقتی و ناهماهنگی دانست و افزود: دیوارها و سقف این خانه پیش از حضور دستگاه‌های سازمان پسماند ریخته شده بود و با هدف جمع آوری نخاله‌های ساختمان این همکاری با هیات امنای مسجد صورت گرفته است.

واکنش میراث فرهنگی دزفول

غلام رضا سلمانپور سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ضمن تایید این خبر گفت: خانه تاریخی آذرباد یکی از بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی شهرستان دزفول بود که متاسفانه توسط عوامل انسانی تخریب شد.   

سلمانپور ادامه داد:  صبح روز جمعه ۱۱ شهریور، نیروهای یگان حفاظت در حین گشت زنی در محدوده بافت تاریخی دزفول به منظور پایش آثار ثبت ملی شهرستان، متوجه عملیات تخریب این اثر ارزشمند شدند، که گزارشات از تخریب کامل بنا خبر می دهد. 

وی افزود: با توجه به اظهارات مطرح شده مبنی بر وجود ماشین آلات مربوط به شهرداری در زمان تخریب ملک، موضوع از طریق دادستانی و مسئولین شهری درحال پیگیری است.

سلمانپور با اشاره به این موضوع که تمامی دستگاه های اجرایی مکلف هستند قبل از انجام هرگونه عملیات اجرایی، عمرانی و ساختمانی و نظایر آن نسبت به اخذ استعلام از میراث فرهنگی اقدام کنند، گفت: این اقدام علاوه بر تخریب یک اثر ثبت ملی که الزام به حفظ و نگهداری آن برای همه مردم واجب است باعث شده تا  آثار ثبت ملی دیگری نیز که همجوار و در نزدیکی این اثر قرار دارند در وضعیت خطر قرار بگیرند. 

وی با تاکید بر این موضوع که تخریب هر گونه آثار ثبت ملی مصداق بارز جرم بوده و با متخلفین طبق قانون برخورد خواهد شد، گفت: تخریب خانه آذرباد در حال حاظر موجودیت بناهای دیگری مانند خانه صنیعی را نیز با خطر مواجه کرده است، به گونه ای که این اقدام  باعث مخدوش شدن بافت یکپارچه شهر دزفول نیز شده و این اتفاق جای تأسف دارد. 

در ادامه این گفت وگو، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول نیز اظهار داشت: این  بنا که به گفته هیأت امنای مسجد امیرالمومنین (ع)، توسط مالک و یا شخصی دیگر به مسجد واگذار شده بود، در روزهای پنج شنبه و جمعه مورخ ۱۰ و ۱۱ شهریور ماه توسط ماشین آلات سنگین و در حضور اعضای هیئت امنای مسجد کاملاً تخریب شد.

عباس چراغ چشم ضمن تایید این گفته که در تخریب این مسجد از ماشین آلات متعلق به شهرداری  استفاده شده است، گفت: در این تخریب که بدون اخذ مجوز از طرف اداره میراث فرهنگی شهرستان انجام گرفته است، ماشین آلات سنگینی که تماماً متعلق و با آرم شهرداری دزفول بوده اند عملیات تخریب را انجام داده اند. 

خانه تاریخی آذرباد واقع  در محله لوریان به شماره ۷۹۰۴ در ۱۲ اسفند ۱۳۸۱ بعنوان یکی از آثار تاریخی شهرستان دزفول به ثبت ملی رسیده بود و در حال حاظر تنها از آن بنای تاریخی نام و شماره ثبت آن باقی مانده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر