چاقی ۶۰ درصد جمعیت استان مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تغییر رژیم غذایی و کم تحرکی از جمله عوامل مهم در چاقی محسوب می شود که در شرایط کنونی ۶۰ درصد مردم استان دچار کم تحرکی و چاقی هستند.

به گزارش مملکت آنلاین، محمدصادق رضایی روز شنبه در گزارشی به خبرنگاران اظهار کرد: چاقی و اضافه وزن برای همه گروه های سنی آسیب های به همراه دارد که روشنگری در این بخش بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: کاهش نرخ باروری در مازندران هم یکی از مهمترین چالش های پیش روی استان است چرا که این نرخ در این خطه از شمال به زیر یک درصد و در برخی از شهرستان ها همانند رامسر به هفت دهم درصد کاهش یافت.

رضایی افزود: فرایند کاهش نرخ باروری در مازندران که از سالهای گذشته آغاز شده بود در شرایط فعلی به پایین ترین حد ممکن خود رسید.

وی گفت: همه تلاش ها بر آن است تا با روشنگری های اساسی آسیب های کاهش نرخ باروری و پیری جمعیت برای افکار عمومی و مردم به درستی تشریح شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با ابراز نگرانی از فرایند افزایشی بیماری سرطان در این استان اظهار کرد: بر اساس جدید ترین آمار ارائه شده ۱۳۷ هزار ابتلا به سرطان جدید در کشور شناسایی شد که مازندران از جمله استان های پیش رو در ابتلا به سرطان معده است.

وی با بیان این مطلب که استفاده از آب شرب سالم نقش مهمی در سلامتی شهروندان دارد، اظهار کرد: در برخی از مناطق روستایی که فاقد آب شرب سالم هستند آلودگی های موجود در آب مصرفی بالا است.

این مقام مسوول تصریح کرد: ساماندهی پسماند مازندران یکی از ضرورت های مهمی است که این مهم باید در شهزستان های مختلف این استان به درستی مدیریت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، پایش مستمر شاخص‌های سلامت را بستری برای تصمیم‌سازی دقیق و تخصیص هدفمند منابع دانست و تصریح کرد: سلامت محصول مجموعه‌ای از عوامل درون و بیرون نظام سلامت است و برای دستیابی به شاخص‌های مطلوب، باید به عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت از جمله آموزش، شرایط اقتصادی، سبک زندگی، محیط زندگی و مشارکت اجتماعی نیز توجه جدی داشت.

ارتقای سواد سلامت برای شهروندان

رضایی ارتقای سواد سلامت را یکی از مؤثرترین راهبردهای کاهش بار بیماری‌ها برشمرد و گفت: افزایش آگاهی عمومی و توانمندسازی مردم در مراقبت از سلامت خود، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشگیری از بیماری‌ها، کاهش عوامل خطر و ارتقای کیفیت زندگی ایفا کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه فرهنگ مراجعه به پزشک خانواده باید در جامعه نهادینه شود، خاطرنشان کرد: مردم باید پیش از مراجعه به پزشک متخصص، از پزشک خانواده خود مشاوره دریافت کنند.

وی عدالت در سلامت را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دانشگاه عنوان کرد و گفت: تفاوت‌های جغرافیایی و پراکندگی جمعیت در مناطق مختلف استان، ضرورت برنامه‌ریزی متناسب با نیازهای هر منطقه را دو چندان می‌کند و باید با رویکردی عادلانه، دسترسی مردم به خدمات سلامت ارتقا یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه بر توسعه خدمات پیشگیرانه، گسترش برنامه‌های غربالگری بیماری‌های غیرواگیر، توجه به سلامت روان، ارتقای شاخص‌های سلامت دهان و دندان و حمایت از سیاست‌های جوانی جمعیت به عنوان محورهای مهم ارتقای سلامت در استان تأکید کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: آینده نظام سلامت در گرو تصمیم‌های هوشمندانه امروز است و موفقیت برنامه‌ها زمانی محقق می‌شود که نتایج آن در بهبود شاخص‌های سلامت، افزایش رضایتمندی مردم و ارتقای کیفیت زندگی جامعه نمود پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر