با گذشت بیش از ۴ سال، وعده‌های نجومی آقای زاکانی به سرانجامی نرسیده است

لایحه افزایش سرمایه شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با حداکثر آرا از سوی اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

با گذشت بیش از ۴ سال، وعده‌های نجومی آقای زاکانی به سرانجامی نرسیده است

به گزارش مملکت آنلاین، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به منظور بررسی نامه شهرداری تهران «موضوع افزایش سرمایه شرکت مذکور» در صحن علنی جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران بررسی شد و مهدی اقراریان در خصوص شرکت واحد اتوبوسرانی، اظهار کرد: روزی که اتوبوسرانی تهران را تحویل گرفتید چه تعداد اتوبوس داشتیم؟ هر روز یک عدد اعلام می‌شود؛ اکنون چه تعداد اتوبوس فعال در خطوط وجود دارد؟

وی ادامه داد: آمار و ارقام متفاوت و گوناگونی در راستای حکمرانی نمایشی اعلام می‌شود؛ امروز با گذشت بیش از ۴ سال از این دوره وعده‌های نجومی آقای زاکانی به سرانجامی نرسیده است. عدد ۶۵۰۰ دستگاه، قرارداد با شرکت شتاب و قرارداد با عمادخودرو به کجا رسید؟ این سرمایه از جیب شهروندان می‌رود و آیا بهینه مصرف می‌شود؟ نتایج نگران کننده‌ای در راستای حکمرانی نمایشی رخ داده است که در آینده خودش را نشان می‌دهد.

مهدی پیرهادی نیز خاطرنشان کرد: از رانندگان زحمتکش اتوبوسرانی تشکر می‌کنیم چرا که با وجود شرایط سخت کنونی وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند؛ آقای قیومی باید ابهامات را پاسخ دهد. چه تعداد اتوبوس داشتید و اکنون چه تعداد اتوبوس دارید؟ شرکت واحد اتوبوسرانی زیان انباشته داشته است یا خیر؟

در ادامه مهدی عباسی تصریح کرد: ۴ ماه پیش باید ۶ هزار اتوبوس تحویل می‌دادیم؛ اکنون تعدادی هم تحویل دادیم اما فاصله زیادی با نتیجه کار داریم و در نتیجه نمره قبولی نگرفتیم؛ با سرعت و قدرت بیشتری باید نوسازی اتوبوس‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

ناصر امانی نیز گفت: لطفا این مساله را شفاف سازی کنید. شهرداری می‌خواهد به دهه ۸۰ برگردد و خودش مدیریت کند یا اینکه به شرکت‌های خصوصی دهد؟ کار امروز شرکت اتوبوسرانی برگشت به گذشته است و نقص مقررات در قانون هفتم توسعه است.

در ادامه سیدمحمد آقامیری خاطرنشان کرد: رانندگان اتوبوسرانی در این هوای آلوده زحمت می‌کشند و در شرایط بد فعالیت می‌کنند و باید از آن‌ها تشکر کنیم. هیچ زمانی شهرداری ۷۵۰۰ اتوبوس فعال به خودش ندیده است؛ در این دوره ۱۴۴۰ اتوبوس تا ۳۰ شهریور خریداری شد. ۲۷۱ دستگاه اتوبوس و ۱۰۸ مینی بوس را دولت خریده است. در دوره پنجم ۱۲۳ اتوبوس و ۱۳۰ مینی بوس خریدند و ۸۳ اتوبوس هم از سوی بخش خصوصی خریداری شد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۶ شهرداری ۱۵۴۰ دستگاه خریداری کرده است؛ ۳۹۶۸ اتوبوس را نیز دولت خرید و به شهرداری داده است. در برنامه امروز ۱۰۰۰ اتوبوس دیگر تا آخر دوره افزوده می‌شود که ۹۰۰ دستگاه تا آخر دوره می‌آید.

چمران رئیس شورای شهر تهران در این خصوص پاسخ داد: سال ۱۳۸۶ هزار اتوبوس از آقای احمدی نژاد تحویل گرفتیم.

به گزارش ایسنا، احمد قیومی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با حضور در جلسه امروز شورای شهر تهران پس از استماع نظرات اعضای شورای شهر، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۵ تعداد دستگاه‌های اتوبوس، مینی بوس و ون تحویل داده شده به شرکت مشخص است. آنچه از وزارت کشور تحویل داده شده و یا شهرداری خریداری کرده و یا حتی خریدی که بخش خصوصی انجام داده است، به تفکیک در گزارشات ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۶۰۸ دستگاه اتوبوس در سال ۱۳۸۶ توسط وزارت کشور تحویل گرفته شده است، خاطرنشان کرد: خرید مستقیم شهرداری تهران ۲۵۰ دستگاه بوده است. این آمار بر اساس گزارشاتی است که در اختیار ما قرار داده اند.

قیومی با اعلام اینکه تعداد اتوبوس‌های ناوگان پنج هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس است، یادآور شد: ناوگان فعال ما سه هزار و ۲۰۰ دستگاه است و از این تعداد هزار و ۸۰۰ دستگاه در این دوره خریداری شده‌اند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران همچنین تصریح کرد: اینکه آمار سه هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس یا هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده فعال با اختلاف ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در طول این چهار سال اعلام می شود، به این دلیل است که با ورود اتوبوس های جدید، دستگاه های فرسوده قبلی از رده خارج می شوند.

وی با اشاره به ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بی آرتی، یادآور شد: تعدادی از این اتوبوس ها تا پایان سال وارد خطوط خواهند شد و شهردار تهران تمام تلاش خود را برای نوسازی ویژه خطوط بی آرتی انجام داده است. در همین حین ۶۸۰ دستگاه اتوبوس نیز بازسازی شده‌اند.

قیومی با بیان اینکه تکلیف برنامه چهارم توسعه ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده است، گفت: ما با این عدد فاصله داریم؛ اما مسیری که در شرکت واحد اتوبوسرانی دنبال شده، ویژه بوده است. در همین راستا ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد خطوط شده و ۱۱۰ دستگاه اتوبوس نیز تا پایان سال به تهران می رسد. در حال حاضر ۲۰ دستگاه در گمرک در حال ترخیص است.

وی با تأکید بر اینکه با اضافه شدن اتوبوس‌های بی آرتی وضعیت آن با تحول روبه رو خواهد شد، اظهار کرد: خطوط بی آرتی به هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد. در طول این سالها تعدادی از اتوبوس‌ها فرسوده شده و از ناوگان خارج شدند و با خریدهایی که صورت گرفته، بخشی از کمبودها جبران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اعلام اینکه پس از سالها قرارداد تولید اتوبوس برقی داخلی منعقد شد و روز سه شنبه آینده ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی تماماً داخلی تحویل گرفته خواهد شد، خاطرنشان کرد: این قرارداد سه سال پیش منعقد شده و به تازگی اعلام کردند که ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی تحویل می‌دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال با ورود اتوبوس های بی آرتی و اتوبوس‌های برقی به هدف پیش بینی شده در برنامه چهارم نزدیک تر شویم.

قیومی با بیان اینکه جزئیات قراردادها با شرکت‌ها و میزان تحویل اتوبوس‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر فرصتی در اختیار ما گذاشته شود، تمام این موارد را با جزئیات اعلام خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اعلام اینکه زیانده شدن شرکت به دلیل استهلاک اتوبوس‌هاست، یادآور شد: بر اساس آمار هر ۶ سال اتوبوس ها مستهلک می‌شوند و همین باعث می‌شود که ۸۰ درصد زیان شرکت به استهلاک اتوبوس‌ها اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: بر اساس حسابرسی‌های صورت گرفته، از وضعیت مشروط به وضعیت منصفانه رسیدیم. با اعتباراتی که تخصیص یافته و خریدهایی که صورت گرفت، امکان این را داریم که ۱۴.۸ همت را به سرمایه خود اضافه کنیم؛ اما برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ در سال جاری و سال آینده تقاضای ما این است که حداقل ۸.۴ همت از این محل به سرمایه شرکت افزوده شود.

قیومی با بیان اینکه باید موضوعاتی همچون مستهلک شدن اتوبوس‌ها را واقعی ببینیم و به آن توجه کنیم، اظهار کرد: اگر فرایند نوسازی ادامه پیدا نکند، ۶ سال دیگر مجدداً با این چالش مواجه خواهیم شد. با تنظیم نوسازی ناوگان، به اندازه ۸۰ درصد از زیان دهی شرکت جلوگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه با اعلام اینکه در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری تعداد اتوبوس‌های ناوگان دو هزار و ۳۹۰ دستگاه بوده و از این تعداد هزار و ۷۶۵ دستگاه اتوبوس فعال بوده است، یادآور شد: امروز تعداد اتوبوس های فعال سه هزار و ۲۰۰ دستگاه است. تعداد اتوبوس های ناوگان نیز پنج هزار و ۳۸۰ دستگاه است.

در پایان مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی همیشه زیان ده بوده و هرسال افزایش سرمایه داشته است؛ توجه به خصوصی سازی ضروری است. از شهرداری درخواست داریم دیگر از شرکت خودرو سرویس برای راننده استفاده نکند؛ چرا که این مساله مشکل ساز است. با شرکت‌های اتوبوسرانی شهر تهران قرارداد ببندند و با همان شرایط خودرو سرویس آماده هستیم تا قرارداد جدید بسته شود.

در نهایت لایحه افزایش ۸.۴ همتی سرمایه شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با حداکثر آرا از سوی اعضای شورای شهر به تصویب رسید.  

انتهای پیام/

ارسال نظر