۱.۵ تن گل محمدی از مزارع قزوین برداشت شد

مسوول امور باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قزوین گفت: یک و نیم تن گلبرگ گل محمدی در سطح ۱۴۰ هکتار از مزارع استان برداشت شد.

۱.۵ تن گل محمدی از مزارع قزوین برداشت شد

به گزارش مملکت آنلاین، نفیسه ابراهیمی تصریح کرد: سطح زیر کشت گل محمدی در استان از ۲ هزار متر تا چندین هکتار مساحت را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: گل محمدی از دیرباز در باغستان سنتی قزوین به صورت تفننی و به اندازه چند بوته برای مصرف باغدار کشت می شد، اما از پنج سال گذشته تاکنون این قلمه و نهال وارد استان ما شده و به علت سازگاری با اقیلم دشت قزوین مورد استقبال بی نظیر کشاورزان و بهره برداران قرار گرفته است.

ابراهیمی با بیان اینکه گلاب حاصل از این مزارع نیز به دلیل اقلیم مناسب کیفیت بالایی دارد، تصریح کرد: هم اکنون جشنواره گل محمدی برای نخستین مرتبه در مجموعه سه هکتاری گلستان گل محمدی در مجاورت تالار شهر برگزار شده و همزمان با اجرای مراسم گلابگیری، مراسم آیینی موزونی موسیقی سنتی، رقص محلی و حضور غرفه‌های زنان روستایی همراه است.

وی در خصوص گلاب تولید شده از این مزارع نیز خاطرنشان کرد: برای گلاب گیری به هر یک کیلوگرم گلبرگ یک لیتر آب اضافه می شود، اما اگر گلاب ۲ آتشه و ممتاز بخواهیم تولید کنیم، این عدد به نصف کاهش پیدا می کند و باید ۲ کیلو گلبرگ برای یک لیتر آب در نظر گرفته شود.

ابراهیمی میزان گلاب ممتاز ۲ آتشه تولیدی از ۱.۵ تن گلبرگ تر را ۷۵۰ لیتر عنوان کرد و یادآور شد: گل محمدی به دلیل اینکه گیاهی کم آب و مقاومت خوبی در شرایط اقلیمی دارد، در قزوین سازگار بوده و با توجه به بازار خوب فروش این محصول، کشت آن گسترش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر