تولید گوشت مرغ در کشور ۲ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان تولید سالانه گوشت مرغ در کشور ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است، گفت: میزان تولید گوشت مرغ در کشور ۲ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی است.

تولید گوشت مرغ در کشور ۲ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی است

به گزارش مملکت آنلاین، مجتبی خیام‌نکویی در افتتاح طرح توسعه کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان کشت وصنعت ماددانه بروجرد، اظهار کرد: مرغ به عنوان اصلی‌ترین مواد پروتئینی در سفره مردم محسوب می‌شود و میانگین مصرف آن در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید در حوزه تولید ذرت و خوراک خودکفا شویم، بیان کرد: غذا در بخش کشاورزی راهبردترین مسئله محسوب می‌شود و اکنون ۹۲ درصد روغن کشور وارداتی است یعنی تنها هشت درصد روغن در داخل کشور تولید می‌شود.

نکویی بیان کرد: میانگین مصرف ماهانه روغن در کشور بین ۲۲ تا ۲۴ کیلوگرم است، در حالی که میانگین مصرف در اروپا ۱۱ کیلوگرم تعیین شده است.
وی با بیان اینکه میانگین مصرف گندم سالانه در کشور بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم است، اضافه کرد: میانگین برنج مصرف سالانه کشور ۳۴ تا ۳۶ کیلوگرم است و سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج در کشور وارد می‌شود که یک میلیون تن آن وارد می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص طرح توسعه کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان کشت وصنعت ماددانه بروجرد یادآور شد: از زمان تکمیل این مجموعه یعنی ۱۶ سال پیش تولید در آن از ۲۴ هزار تن در سال به ۱۲۰ هزار تن افزایش پیدا کرده یعنی در واقع سالی ۶ هزار تن به ظرفیت واحد اضافه شده که رقم قابل توجهی است.
وی با بیان اینکه دانه طیور به عنوان اساسی‌ترین نقاط وارداتی محسوب می‌شود، افزود: سالانه ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار واردات در بخش کشاورزی داریم این در حالی است که صادرات این بخش ۶ میلیارد دلار تعیین شده و این یعنی تراز ما منفی است.

وی گفت: سال گذشته ۱۲۰ همت (هزار میلیارد تومان) یارانه نان بوده است، ما مسوول هستیم تا به تغییر سبک زندگی مردم ورود کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سالانه ۲۳ میلیون تن انواع میوه و مرکبات در کشور تولید می‌شود، افزود: همچنین ۱۹۰ میلیون تن ‌محصولات زراعی، یازده میلیون تن شیر، ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصولات شیلات و ۱۱۴ هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود.

خیام نکویی در خصوص کیفیت نان قابل لرستان بیان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد نان استان تبدیل به ضایعات می شود و باید از شرکت‌های دانش بنیان شود تا کیفیت نان افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر