میزان بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد نصف شد

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میانگین بارندگی سال زراعی امسال در این استان نسبت به سال گذشته ۱۶۳ میلیمتر کاهش یافته است .به عبارتی میانگین بارندگی سال زراعی پارسال در منطقه ۳۲۲.۸ میلی متر بود که در سال زراعی کنونی به ۱۵۹.۶ میلی متر رسیده است .

میزان بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد نصف شد

به گزارش مملکت آنلاین، ولی بهره مند با اشاره به کاهش بارندگی های استان اظهار کرد: میانگین بلندمدت بارش استان تا امروز ۲۹۷.۱ میلیمتر بود که تفاوت سال زراعی جاری استان از میانگین بلند مدت حدود ۱۳۱.۴ میلی متر کمتر بود بنابراین وضعیت بارندگی امسال نه تنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بود بلکه نسبت به میانگین بلند مدت استان هم کمتر است.

بهره مند یادآور شد: از دهه ۸۰ میلادی به بعد بارندگی ها نسبت به گذشته کمتر شد چراکه حدود ۱۲ سال متمادی خشکسالی داشتیم اگرچه در محدوده زمانی برخی از سال ها ترسالی بود ولی در مجموع از دهه ۸۰ میلادی به بعد روند خشکسالی ها آغاز شد و همچنان ادامه دارد ناگفته نماند سال های دور این خشکسالی ها را هم در سطح کره زمین داشتیم.

پیش بینی ماه های آینده: بهمن نرمال و ماه های بعدی زیر نرمال

وی با اشاره به پیش بینی وضعیت بارندگی ها در ماه های آینده در استان گفت: پیش بینی های بلند مدت نشانی می دهد که بهمن ماه وضعیت بارندگی ها نرمال است اما اسفند تا اردیبهشت ماه سال آینده زیر نرمال را نشان می دهد اگرچه این پیش بینی ها احتمالی است و امکان دارد خلاف اینها اتفاق بیافتد.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی با بیان اینکه پیش بینی ها قطعی نیستند ،گفت: پیش بینی های بلندمدت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و بیشتر پیش بینی های دقیق به صورت کوتاه مدت است که حداکثر ۱۰ روز آینده را می توان خوب پیش بینی کرد و بیشتر از این زمان، خطاها بیشتر خواهد بود و صحت پیش بینی ها پایین تر می آید.

بهره مند مصداقی از پیش بینی اشتباه بلندمدت هواشناسی یادآوری کرد و گفت: شهریور و تابستان امسال دانشمندان هواشناسی جهان گفتند که وضعیت بارندگی امسال در خاورمیانه خوب و ترسالی است اما شوربختانه با گذشته ۱۰ ماه از سال پیش بینی ها درست اتفاق نیافتاد اگرچه هیچ پیش بینی قطعی نیست و بنا بر احتمال ها و دورپیوندها ارایه می شود.

دورپیوندها؛ پیش بینی هواشناسی

وی گفت: با استفاده از ۱۲ دورپیوند وضعیت آب اقیانوس ها از لحاظ فشار و دمای هوا بررسی و پیش بینی می شود که اقیلم شناسان و هواشناسان به کمک آنها وضعیت آینده یک منطقه یا کل کره زمین را با استفاده از داده های جوی، وضعیت موجود و دورپیوندها را بررسی کرده و پیش بینی های هواشناسی را اعلام می کنند.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی گفت: این دور پیوندها آب و هوای کره زمین را تحت کنترل دارند و بستگی به وضعیت آنها دارد که در قاره های مختلف وضعیت بارندگی به چه صورت است اگرچه نمی توان خیلی به این دورپیوندها تکیه کرد.

یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر نوسانات آب و هوایی سال به سال هر منطقه، نقش الگوها و شاخص های آب و هوایی دور از منطقه مورد نظر است و این شاخص ها و الگوهای آب و هوایی معیارهایی هستند که به وسیله آنها تغییرات زمانی، شدت و تغییرات مکانی الگوهای گردش جو اندازه گیری می شود و رابطه همبستگی معنی دار بین تغییرات زمانی دو الگو یا سیستم گردش دور از هم خاص "پیوند از دور" نامیده می شود که میتوان با استفاده از ارتباط بین بارش و شاخص های اقلیمی، بارندگی در نقاط مختلف جهان را پیش بینی کرد.

تغییر اقلیم و عوامل موثر

بهره مند گفت: به طول کلی در سال های گذشته روند دما افزایشی بوده که یکی از علت های مهم تغییر اقلیم ،گرم شدن کره زمین و خشکسالی های پی در پی بوده است.

وی ادامه داد: این خشکسالی ها و تغییر اقلیم صرفا مربوط به خاورمیانه نیست بلکه دیگر قاره ها را هم در برمی گیرد این خشکسالی ها به دلیل گرمایش کره زمین بوده و علت این گرمایش، زیاد شدن گازهای گلخانه ای در سطح کره زمین، تخریب طبیعت و بهم خوردن نظم طبعیت، نابودکردن سرسبزی ها، تغییرکابری مناطق کوهستانی، افزایش جمعیت کره زمین، افزایش ساخت و سازها است که همین روند باعث بی نظمی بارندگی ها در سطح کره زمین شده است.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی در پاسخ به تغییر اقلیم در استان گفت: تغییر اقلیم مساله پیچیده ای است که نیازمند بررسی آمارهای بلند مدت دارد اما به طول کلی تغییراقلمی رخ نداده است البته بررسی تغییراقلیم از لحاظ شاخص دمایی در مناطق گرمسیری یا حتی سردسیری استان اتفاق افتاد بنابراین تغییر اقلیمی کلی اتفاق نیافتاده است اگرچه نیازمند بررسی بیشتری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر