ممنوعیت استفاده از اتباع خارجی غیرمجاز در فرصت‌های شغلی استان سیستان و بلوچستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از تشدید نظارت‌ها و برخورد قانونی با اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز در این استان خبر داد.

ممنوعیت استفاده از اتباع خارجی غیرمجاز در فرصت‌های شغلی استان سیستان و بلوچستان

به گزارش مملکت آنلاین، خلیل احمد سلامی اظهار کرد: در راستای جلوگیری از اشغال فرصت‌های شغلی توسط اتباع بیگانه غیر مجاز، گشت مشترک بازرسی و شناسایی نیروی کار غیر مجاز خارجی در استان تشکیل و بنگاه های اقتصادی، طرح های عمرانی، کارگاه های ساختمانی و شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی رصد و پایش می شوند.
وی افزود: بر اساس مفاد قانون کار، اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را نداشته و در صورت مشاهده اشتغال و بکارگیری، کارفرمای آن‌ها متخلف شناخته شده و مشمول جریمه خواهد بود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان افزود: کارفرمایان حقیقی و حقوقی متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی نیز وفق ماده ۱۲۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران پس از ثبت‌نام و ایجاد پرونده شخصی الکترونیکی در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست در قالب روادید ورود با حق کار، صدور، تمدید، تجدید و یا ابطال پروانه کار اقدام کنند.
وی ادامه داد: اگر کارفرمایان نسبت به بکارگیری اتباع بیگانه فاقد پروانه کار اقدام کنند، بر اساس قانون جرم و تخلف است که با عنایت به مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش حقوق و دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۲ به مبلغ یک میلیون و ۶۹ هزار و ۴۲۸ ریال بابت هر روز اشتغال غیر مجاز هر اتباع خارجی، معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه به مبلغ هشت میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۴۰ ریال جریمه خواهند شد.
سلامی گفت: این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، ۲ برابر خواهد شد. همچنین در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی می‌شود.
وی افزود: در هشت ماهه امسال، یک هزار و ۴۳۹ مورد بازرسی از کارگاه های دارای نیروی کار خارجی در سیستان و بلوچستان بازدید بعمل آمده که در پی این بازدیدها، ۶۶۰ شاغل خارجی غیرمجاز شناسایی شدند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در همین مدت ۳۵ کارفرمایی که اقدام به بکارگیری اتباع فاقد مجوز کار کرده بودند، به دادگاه معرفی شدند.
وی تصریح کرد: برای دریافت شکایات و گزارش‌های مردمی در خصوص اشتغال و بکارگیری نیروهای خارجی غیر مجاز، شماره تلفن های ۳۳۲۲۴۴۶۱ و ۰۲۱۶۳۶۹ در نظر گرفته شده است که شهروندان می توانند از این طریق یا مراجعه حضوری به اداره های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، موارد را برای پیگیری به همکاران ما اطلاع دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر