گردوغبار در استان گلستان / هواشناسی هشدار زرد داد

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، علیرغم بارش شدید باران، گرد و غبار از نخستین ساعات شامگاه امروز اقصی‌نقاط استان گلستان، به خصوص شهر گرگان را فراگرفت.

گردوغبار در استان گلستان / هواشناسی هشدار زرد داد

به گزارش مملکت آنلاین، مدیر کل هواشناسی استان گلستان شامگاه یکشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۲ اظهار کرد: بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی وضعیت جوی گلستان، هشدار شماره ۲۳ سطح زرد برای استان صادر شد.

امان‌محمد کمالی با بیان اینکه در این اطلاعیه بر تقویت سامانه بارشی و ایجاد ناپایداری‌های محلی برای گلستان پیش‌بینی شده بود، ادامه داد: رگبار و رعد و برق، کاهش نسبی دما بین شش تا هشت درجه، وزش باد نسبتاً شدید ولی موقتی و در برخی مناطق گرد و غبار از مخاطرات این سامانه است.

او احتمال آبگرفتگی برخی معابر و بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها را از رهاوردهای این سامانه عنوان کرد و گفت: هموطنان باید تا صبح دوشنبه ۲۰ شهریورماه از اتراق در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌شدت بپرهیزند و تمهیدات پیشگیرانه داشته باشند.

مدیر کل هواشناسی استان گلستان درباره چگونگی مقابله با پدیده گرد و غبار توضیح داد: وضعیت جوی کنونی که با گرد و خاک و ریزگردها در برخی مناطق استان از قبیل گرگان، آق‌قلا، کلاله و دیگر شهرستان‌ها همراه است، برای بیماران قلبی و تنفسی آسیب جدی دارد و آنها در این شرایط تا حد امکان از منزل خارج نشوند و تا زمان فروکش‌کردن کامل ریزگردها از ماسک استفاده کرده و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

این روزها ذرات گرد و غبار از چشمه‌های موجود در ترکمنستان از سطح زمین بلند شد و بعد از طی مسافتی همسو با جریانات سطح زمین در نقاط مختلف گلستان خصوصاً در نیمه غربی استان فرود آمد و باعث ایجاد پدیده گرد و غبار در سطح گسترده و با شدت و تداوم بی‌سابقه یا کم‌سابقه در استان شد.

هر چند به علت وزش باد در سطح زمین گرد و خاک برخاسته از مناطق خشک و بیابانی داخل استان نیز در شدت این پدیده مؤثر بوده است اما غالب گرد و غبار از مناطق آسیای میانه ازبکستان، قزاقستان به خصوص قسمت اعظم مساحت ترکمنستان به استان گلستان، به‌ویژه غرب استان و شرق استان مازندران منتقل و انباشت می‌شود.

بررسی‌های بلندمدت و آمار ثبت‌شده گرد و غبار نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش فراوانی و شدت پدیده، دوره برگشت این پدیده در مواردی که گستردگی زیادتری و منبع خارجی دارند، افزایش یافته است، لذا لازم بوده علاوه بر حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، حفظ منابع آبی و جنگل‌های داخلی و جلوگیری از آسیب به منابع طبیعی و آب استان، اقدامات لازم برای ایجاد کمربند سبز در نوار مرزی استان، همچنین با کشورهای همسایه نیز تعامل بیشتری جهت جلوگیری از وسعت بیابان حفظ پوشش و تثبیت خاک در این مناطق انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر