برای اولین بار آب پایدار ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه شهر دیواندره از سد سیازاخ تامین شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: طی ۲ سال اخیر، سه هزار و ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبگیری سد سیازاخ دیواندره هزینه شد.

برای اولین بار  آب پایدار ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه شهر دیواندره از سد سیازاخ تامین شد

به گزارش مملکت آنلاین، آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار کرد: با پیگیری‌های مستمر استاندار کردستان و طی بازدید‌های مکرر وزیر نیرو، شرایط ذخیره‌سازی آب در سد سیازاخ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب مهیا شده است که این مهم به رونق اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه کمک بزرگی خواهد کرد.

وی افزود: هدف از احداث سد مخزنی سیازاخ کنترل و تنظیم جریان نابهنگام رودخانه قزل اوزن و ذخیره‌سازی حجم آب سالانه معادل ۲۳۰ میلیون مترمعکب به منظور تأمین آب مورد نیاز شرب درازمدت شهر دیواندره، مجتمع روستایی اوباتو، شهر بیجار و حسن‌آباد یاسوکند و روستا‌های تابعه بیجار به میزان ۱۳.۹ میلیون مترمکعب در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: تامین آب کشاورزی پایاب سد، تامین بخشی از نیاز آبی صنایع عمده و توسعه گردشگری، پرورش آبزیان، افزایش اشتغال و بهبود دامداری در منطقه از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

آریانژاد اضافه کرد: با توجه به آبگیری سد سیازاخ و وجود بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد، برای اولین بار آب پایدار ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه شهر دیواندره از محل سد سیازاخ تامین شده و اکنون تصفیه‌خانه این شهرستان در حال بهره‌برداری است.

سد مخزنی سیازاخ در استان کردستان و در فاصله حدود هفت کیلومتری غرب دیواندره و ۵۳ کیلومتری شهرستان بیجار قرار دارد.

این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته‌رسی با عرض تاج هشت متر، طول تاج ۲۸۵ متر ارتفاع از پی ۷۶ متر، حجم مخزن ۲۳۰ میلیون متر مکعب، حوضه آبریز سد ۱۰۵۸ کیلومتر مربع است.

انتهای پیام/

ارسال نظر