رشد ۱۰۷ درصدی خرید تضمینی گندم در استان لرستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: یک هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران استان تسویه و بدهی دولت بابت خرید تضمینی گندم از این افراد تا پنجم تیرماه جاری پرداخت شده است.

رشد ۱۰۷ درصدی خرید تضمینی گندم در استان لرستان

به گزارش مملکت آنلاین، حجت الله بیرانوند روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: این مبلغ، بخش اول مطالبات گندم کاران و شامل ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است و در مرحله بعد نیز۲ هزار تومان جایزه و یکهزار و ۵۰۰ تومان یارانه نیز به ازای هرکیلوگرم توسط دولت پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه از اول خردادماه همزمان با آغازفصل خرید تضمینی گندم در استان تاکنون ۲۲۵ هزار تن از این محصول خریداری شده است تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۷ درصد رشد یافته و رکود برداشت در رومشکان، چگنی و پلدختر شکسته شده است.

وی میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان در سال قبل را ۲۷۵ هزار تن برشمرد و ادامه داد: میزان مصرف سالانه گندم در لرستان ۳۰۰ هزار تن و پیش بینی خرید امسال ۴۰۰ هزار تن می باشد.

توزیع ۱۳ هزار تن کالای اساسی/ ظرفیت سه برابری نگهداری غلات

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان همچنین گفت: سال گذشته ۱۳ هزار تن کالای اساسی شامل هفت هزار تن برنج و ۶ هزار تن شکر در استان توزیع شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز این رقم ۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

بیرانوند ظرفیت سیلوهای نگهداری غلات در استان را نیز ۸۵۰ هزار تن برشمرد و افزود: این میزان حدود ۳ برابر نیاز ذخیره سازی استان است همچنین ۱۳ کارخانه آرد استان نیز ۷۰۶ هزار تن ظرفیت دارند.

بازداشت متخلفان حوزه حمل و توزیع آرد

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به گستردگی بازار و حوزه آرد و نان، تخلف در این بخش همیشه وجود دارد و پارسال نیز عده ای از متخلفان این حوزه در مرکز استان بازداشت شدند که هم اکنون در حال گذران مراحل قضایی هستند.

بیرانوند اظهار داشت: حجم تخلف این افراد بالا است و به تخلفات خود در حوزه آرد اعتراف کرده اند که برای جلوگیری از این تخلفات، لرستان طرحی را به صورت پایلوت برای کنترل خودروهای حمل و توزیع آرد از طریق هوشمندسازی آغاز کرده است و نتایج آن در آینده اعلام می شود.

وی همچنین سرانه مصرف نان در لرستان را ۱۲ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: از ابتدای طرح سهمیه بندی آرد نانوایی ها تاکنون، تنها ۹۰ تن از سهمیه نانوایی های متخلف کم شده که در مقایسه با مصرف سالانه ۲۷۸ هزار تن آرد بسیار ناچیز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر