پیش بینی تولید یک میلیون تن گندم در استان کردستان

رئیس جهاد کشاورزی کردستان از پیش‌بینی یک میلیون تن تولید گندم در استان کردستان خبر داد.

پیش بینی تولید یک میلیون تن گندم در استان کردستان

به گزارش مملکت آنلاین، پیمان اسکندری امروز (۲۰خرداد) در جلسە هماهنگی خرید تضمینی گندم در کردستان اظهار کرد: دهم تیر ماە سال جاری برداشت گندم در کامیاران شروع و همزمان نیز خرید گندم از کشاورزان شروع می‌شود.

وی عنوان کرد: بە دلیل بارندگی‌های بسیار خوب در زمستان ۱٤۰۱ و بهار ۱٤۰۲ و مبارزات مطلوب علیە سن و آفات و تغذیە خوبی کە انجام شدە است خوشبختانە امسال مزارع ما در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

اسکندری بیان کرد: امسال ٥٨۹ هزار هک کە از این میزان ۳۲ هزار و ٥۰۰ هکتار آن گندم آبی بود کە بە صورت کشت قرار دادی منعقد شدە و رتبە اول کشت قراردادی را در استان کسب کردەایم. 

بە گفتە وی، بذور اصلاح شدە و کشاورزی حفاظتی همە این‌ها باعث شدە عملکرد مطلوبی در حوزە گندم در سطح استان کردستان داشتە باشیم.

رئیس جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون تن گندم در کردستان تولید و از این میزان ٨۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن گندم در استان خریداری می‌شود.

اسکندری اظهار کرد: ٨۲ مرکز خرید گندم در استان وجود دارد کە از این میزان ٥۷ اتحادیە تعاون روستایی و مابقی سیلوهای بخش دولتی و خصوصی است.

وی در پایان از سیلوهای بخش خصوصی درخواست کرد تا اطلاعات مربوط بە خرید گندم را بە موقع در بانک کشاورزی ثبت کنند تا در پرداخت پول مشکل و تاخیری ایجاد نشود.

اسکندری بە پیگیری تامین منابع مالی برای خرید گندم در استان اشارە و اضافە کرد: تاکنون حدود ٥۰ درصد پول گندم تا ۲٨ اردیبهشت تامین شدە و در حال حاضر ۳ میلیون ۷۰۰ هزار تن در کشور خریداری شدە است کە پیش‌بینی می‌شود استان کردستان رتبە دوم خرید گندم را در کشور داشتە باشد.

در ادامە این جلسە بهرام کوشکی، مدیر تعاون روستایی استان کردستان گفت: شرکت تعاون روستایی نقش مهمی در خرید گندم در استان دارد و در سنوات گذشتە ٥۰ درصد گندم مازاد بر مصرف کشاورزان توسط تعاون روستایی خریداری شدە است.

کوشکی بیان کرد: کل مراکز خرید سطح شبکە تعاون روستایی ٥٥ مرکز است.

وی ادامە داد: ظرفیت سیلوی سطح تعاون روستایی استان کردستان ۷۰ هزار تن، انبار ۱۰۰ هزار تن، فضای باز موقت ۳۰۰ هزار تن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر