احداث تله‌کابین در محدوده طاق بستان به ضرر این اثر تاریخی است

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: ایجاد تله کابین در محدوده طاق‌بستان به ثبت جهانی این اثر لطمه وارد می‌کند و اکنون پروژه یاد شده مسکوت مانده است.

احداث تله‌کابین در محدوده طاق بستان به ضرر این اثر تاریخی است

به گزارش مملکت آنلاین، داریوش فرمانی در آستانه آغاز هفته میراث فرهنگی در نشستی خبری افزود: عملیات عمرانی ابتدایی که شهرداری کرمانشاه در طاق بستان انجام داده کاملاً غیر قانونی است.

وی اضافه کرد: یکی از مسایلی که طی سال‌های گذشته به عنوان مانع ثبت جهانی طاق بستان مطرح بوده، احداث تله کابین در حریم این اثر تاریخی است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: در این راستا سال گذشته یک تیم کارشناسی تشکیل شد تا به بررسی این مساله بپردازند که آنها نیز براساس نمونه‌های خارجی از جمله یک نمونه در کشور چین، به این نتیجه رسیدند که احداث تله کابین برای ثبت جهانی طاق بستان مشکل ایجاد می‌کند. براین مبنا تله کابین در حریم این اثر تاریخی نباید احداث شود.

وی اظهار داشت: شهرداری کرمانشاه در سال‌های گذشته بدون اخذ موافقت اصولی از اداره کل میراث فرهنگی استان اجرای این پروژه را آغاز کرده بود.

فرمانی در ادامه با اشاره به آغاز هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه از ۲۸ اردیبهشت ماه تا سوم خرداد ماه گفت: در ۲۸ اردیبهشت بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی استان برای مردم رایگان است.

وی یادآور شد: ۲۴ برنامه برای هفته میراث فرهنگی در نظر گرفته شده از جمله این برنامه‌ها نشست‌های تخصصی در حوزه میراث فرهنگی بخصوص کاوش‌های باستان شناسی انجام شده در استان است.

سرپرست میرات فرهنگی کرمانشاه گفت: در منطقه کوزران کرمانشاه نشست تخصصی در زمینه باستان‌شناسی های انجام شده و اهمیت حفاری‌های محوطه تاریخی «قباق تپه» برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: این محوطه تاریخی مربوط به دوران آشوری است و نکات بسیار خوبی را از فرهنگ آشوریان در ایران برای ما روشن کرده است.

فرمانی، برگزاری همایش‌های انجمن‌های میراث فرهنگی و شوراهای اسلامی در شهرستان‌های استان، زنگ موزه در یکی از مدارس کرمانشاه و بزرگداشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی در تعدادی از ادارات استان را از دیگر برنامه های هفته میراث فرهنگی در استان اعلام کرد.

وی در ادامه گردشگری در حوزه دفاع مقدس را حایز اهمیت دانست و گفت: بزودی فراخوانی تحت عنوان «معماری، سازه و ایجاد زیرساخت های گردشگری» در یادمان دفاع مقدس «چهارزبر» صادر خواهد شد، از صاحب‌نظران، دانشگاهیان، دانش‌آموزان و اصحاب هنر دعوت می‌شود که طرح‌های خود را در این زمینه ارایه دهند.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه، یکی از اتفاقات مثبت منطقه اورامان را ثبت جهانی منظر طبیعی آن اعلام کرد و افزود: خوشبختانه هم اکنون اتفاقات خوبی در زمینه زیرساخت‌های این منطقه در جریان است، مجوز۱۱ پروژه تاسیسات گردشگری مانند بوم گردی، اقامتگاه‌ها و مجتمع‌های گردشگری تاکنون صادر شده است.

وی اظهار داشت: معماری منطقه اورامان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان کرمانشاه است که اگر آسیب ببیند چیزی از اورامانات باقی نخواهد ماند.

فرمانی همچنین با بیان اینکه در حال گردآوری اطلاعات در زمینه ثبت جهانی محور ساسانی هستیم، گفت: محور ساسانی از معبد آناهیتا در کنگاور تا دیوان مدائن در عراق امتداد دارد.
وی اضافه کرد: این محور چه از لحاظ معماری، مسایل تاریخی و قوم شناسی یکی از غنی‌ترین محورهای قبل اسلام است.

انتهای پیام/

ارسال نظر