وزیر راه و شهرسازی:

به دنبال کاهش نرخ سود تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن هستیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: وضوع درصد سود تسهیلات، در جلسه شورای اقتصاد که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد بررسی شد، تاکید رییس جمهور به بانک مرکزی هم همین بود، طی جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی و جلسه شورای پول و اعتبار تشکیل شد ضمن بیان نظرات، تاکید کردیم که ۲۳ درصد اصلاً قابل قبول نیست و حتما روزهای آینده (قبل از سال جدید) این درصد سود کاهش پیدا خواهد کرد.

به دنبال کاهش نرخ سود تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن هستیم

به گزارش مملکت آنلاین،مهرداد بذرپاش شب گذشته (۲۰ اسفندماه) در نشست شورای مسکن استان هرمزگان، افزود: در طرح مسکن ملی، زمین به میزان کافی در استان تامین شده است و هر چه الحاق جدید صورت بگیرد به سمت احداث ویلایی حرکت خواهیم کرد. 

وی بیان کرد: زیرساخت های اعلام شده برای مسکن مهر و نهضت ملی مسکن نیز برآورد شود توسط استان تا از محل تهاتر تامین و ابلاغ شود، مشکل آب و برق را هم در سال آینده حل خواهیم کرد ولی کار مردم از طرق دیگر انجام گیرد و نباید در این زمینه معطل بمانند. 

بذرپاش از افزایش سهمیه قیر رایگان استان را اعلام کرد و ادامه داد: مدل های پیشنهادی استان برای اصلاح بافت فرسوده را مصوب می کنیم و شهرداران در این زمینه باید وقت بیشتری بگذارند،  تعداد معابر بندرعباس برای بازگشایی نیز تا ۱۰ معبر تامین اعتبار می شود همچنین بندرشدن میناب و اصلاح مسیر میناب به سیریک اولویت سال ۱۴۰۲ خواهندبود. 

وی اظهار کرد: در ذهن داریم که یک خط جدید در کنار این دو خط موجود اضافه کنیم تا یک کریدور کامل داشته باشیم. 

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حوزه بنادر دچار عقب ماندگی هستیم و باید جبران کنیم و از بخش خصوصی استقبال می کنیم تا هم در توسعه و هم در ایجاد بنادر بتوانند به سهولت سرمایه گذاری کنند. 

وی همچنین تصمیم درباره راه سه راه تازیان به بندر شهید رجایی را به جلساتی در تهران موکول و اظهار کرد: درخصوص قطار سریع السیر آستارا به بندرعباس و خط سراسری رشت به بندرعباس مطالعات و مقدماتی انجام شده است. 

بذرپاش با استقبال از پیشنهاد استاندار درخصوص قرمز نشدن فرم ج ساکنان بوموسی درصورت ساخت و ساز در جزیره و تامین اعتبار بازآفرینی جزیره هرمز تصریح کرد: درباره سهم ۵۰ هزار واحدی مسکن ملی برای هرمزگان نیز مشکلی نداریم و مسکن روستایی و بافت فرسوده را هم در کنار این اضافه کرده ایم و در چند بعد در حال پیگیری هستیم،  درباره تراکم های تشویقی نیز اختیارات به استاندار داده شده و برای مسکن متری نیز می توانیم در بندرعباس اجرا کنیم و برای آن برنامه ریزی کنید. 

وزیر راه و شهرسازی  شهر جدید  خلیج فارس را دارای  مطالعات خوبی دانست و عنوان کرد: باید تمرکز بیشتری بر این پروژه مهم داشته باشیم و درخصوص شهرعلوی بندرعباس نیز واگذاری تک واحدی ادامه یابد ضمن اینکه علل استقبال کن از پروژه نیازمند بررسی است همچنین درخصوص اراضی مناطق آزاد، کارگزاران جدید در طرح نهضت ملی مسکن و تعیین تکلیف اراضی ۳۵۰ هکتاری تحت اختیار شرکت چیلکو رو با موافقت ضمنی قابل بررسی اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ویژه‌ای برای اصلاح نقاط حادثه خیز داریم، تصریح کرد: ۳۵۰ نقطه حادثه خیز کشور اصلاح شده و ۸۸۷ نقطه حادثه خیز هم در کشور شناسایی شده که بخشی از آن نیز در استان هرمزگان قرار دارد، برنامه جامعی برای اصلاح این نقاط تا پایان دولت وجود دارد. 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عملیات اجرایی محور کهورستان-لار که یکی از نقاط حادثه خیز هرمزگان است به طول ۳۶ کیلومتر آغاز شد، ۱۹ کیلومتر باقی مانده نیز تلاش می‌شود در ماه‌های ابتدای سال آینده آغاز شود. 

وی با اشاره به هزینه سنگین نگهداشت مسیرهای مواصلاتی گفت: اگر ظرفیت‌های عمومی و خصوصی مایل به مشارکت در نگهداری از مسیرها باشند آمادگی لازم برای این امر وجود دارد. 

بذرپاش با بیان اینکه در این سفر یک روزه پروژه‌های مختلفی اعم از بندری، راهداری، راه و بزرگراهی به بهره برداری رسید یا عملیات اجرایی آن شروع شد، خاطرنشان کرد:  پروژه خوبی در حوزه مسکن آغاز شده است، زمین مورد نیاز تامین شده و عملیات ساخت پروژه‌های نهضت ملی در شهرستان‌های مختلف استان روند خوبی دارد و سال آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت به ویژه در حوزه بافت فرسوده که این استان میزان بافت فرسوده زیادی دارد. 

وی تصریح کرد: با بخشنامه جدیدی که وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ کرده تغییر خیلی خوبی در نوسازی بافت فرسوده رقم خواهد خورد.

بذرپاش ادامه داد: امروز هم در راستای پروژه های باقیمانده مسکن مهری که بعضا ۱۰ الی ۱۲ سال باقی مانده و ۱۳ درصد پیشرفت و تعداد محدودی ۵۰ درصد پیشرفت داشته اند در مدت اخیر با عزمی که صورت گرفت این پروژه های مسکن مهر به اتمام رسید، اغلب این متقاضیان از گذشته پرداخت انجام داده بودند و ما به عنوان دولت موظف بودیم که واحدها را با قیمت تمام شده الان به اتمام برسانیم، مبلغ زیادی را باید تأمین اعتبار می کردیم، لذا از محل‌های مختلف تامین منابع انجام شد و با دستور ریاست محترم جمهور در سراسر کشور به اتمام رساندن مسکن‌های مهر باقی مانده از گذشته در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در شهر بندرعباس ۸۱۰ واحد از مسکن‌های مهر باقی مانده در متراژ های ۷۰ متری الی ۱۰۸ متری تحویل متقاضیان شد، پیمانکار و شرکت مجری بسیار خوب کار کردند و واحدهایی را با استاندارد خوبی احداث کرده اند. 

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از تجربیات بسیار خوب گذشته استفاده شده و بعضی از نواقص طرح های مسکن قبلی، سعی شده در طرح های جدید تکرار نشود که هم وطنان عزیز از سکونت در این واحدها راضی باشند و با حداقل مشکل ، این واحدها به عزیزان در سراسر کشور تحویل داده شود. 

بذرپاش ادامه داد: با همین سرعت به پیش می‌رویم، پیگیری برای تکمیل مسکن های مهر باقیمانده از سالیان گذشته جزو اولویت‌های کاری ما است، به همان میزانی که نهضت ملی را پیگیری می‌کنیم مسکن‌های مهر باقیمانده نیز پیگیری می‌کنیم تا هر چه سریعتر این واحدها به مدار احداث و تکمیل برگردد و تحویل متقاضیانی شود که سالهای سال منتظرند این مسکن‌ها را دریافت کنند.

وی در خصوص تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن و افزایش میزان تسهیلات اظهار کرد: موضوع درصد سود تسهیلات، در جلسه شورای اقتصاد که با حضور ریاست محترم جمهور تشکیل شد بررسی شد، تاکید رییس جمهور به بانک مرکزی هم همین بود، طی جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی و جلسه شورای پول و اعتبار تشکیل شد ضمن بیان نظرات، تاکید کردیم که ۲۳ درصد اصلاً قابل قبول نیست و حتما روزهای آینده (قبل از سال جدید) این درصد سود کاهش پیدا خواهد کرد و به میزان گذشته و حتی کمتر از آن باز خواهد گشت که بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: افزایش میزان وام هم در دستور کار قرار دارد منتهی با روش های دیگری در صدد تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن هستیم که به مرور اعلام می‌شود از طریق مشارکت با نهادهای عمومی، بانک‌ها و انبوه سازان که آنان را هم به کمک فرا خوانده‌ایم تا هرچه سریعتر بتوانیم واحدهای نهضت ملی را در سراسر کشور به اتمام برسانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر