سطح زیر کشت هندوانه در فامنین همدان به صفر رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: با توجه به برنامه ابلاغی سطح کشت هندوانه صفر و کشت دوم ممنوع خواهد بود.

سطح زیر کشت هندوانه در فامنین همدان به صفر رسید

به گزارش مملکت آنلاین، منصور خزایی بیان کرد: از عوامل اصلی و شناخته شده توسعه پایدار کشاورزی، تعیین الگوی مناسب کاشت، با توجه به توانمندی خاک و اقلیم در استفاده بهینه از منابع خاک، آب و سرمایه برای افزایش تولید محصول است و خوشبختانه در سال زراعی جاری سند اجرای الگوی کشت محصولات رونمایی و ابلاغ شده است.

در استان همدان نیز الگوی کشت برای همه شهرستان‌ها از جمله شهرستان فامنین تدوین و ابلاغ و تا سطح کارشناسان پهنه برنامه ابلاغی برش و اعلام شده است و طبق برنامه ابلاغی کشاورزان باید طبق این الگو محصولات خود را کشت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین اظهار کرد: این شهرستان با مساحت یک هزار و ۲۸۷ کیلومتر مربع، دارای ۳۹ درصد کاربری اراضی بخش کشاورزی است.

وی افزود: برنامه ابلاغی الگوی کشت برای ۵۶ هزار و ۱۶۳ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان تدوین شده که ۱۲ هزار هکتار از این سطح مربوط به کشت محصولات آبی و ۴۴ هزار و ۱۶۳ هکتار مربوط به کشت محصولات زراعی دیم است، که با توجه به برآورد پیش بینی شده انتظار تولید ۱۴۷۰۰۹ تن محصول خواهیم داشت.

این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به برنامه ابلاغی سطح کشت هندوانه صفر و کشت دوم ممنوع خواهد بود.

با توجه با الگوی کشت ارائه شده از کشت پر آب بر نظیر چغندر، یونجه، ذرت علوفه‌ای کم شده وردر عوض با جایگزینی محصولات کم آب بر مانند غلات، کلزا، زعفران، پسته و گل محمدی از مصرف بیشتر آب در بخش کشاورزی جلوگیری به عمل می‌آید. در حال حاضر نیز میزان ۲۵.۵ هکتار باغ پسته، ۶.۵ هکتار گل محمدی، ۱۱ هکتار زعفران، ۲ هکتار اسطوخودوس در اراضی آبی کشت شده و همچنین ۴۵ هکتار گیاهان دارویی (زیره، خاکشیر، سیاه دانه) در اراضی دیم به زیر کشت رفته است

وی تاکید کرد: از اهداف این طرح افزایش بهره وری مصرف آب، پایداری تولید و کمک به خودکفایی تولید محصولات استراتژیک با حفظ منابع، عوامل تولید، افزایش درآمد کشاورزان و درنهایت رونق اقتصادی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر