ترویج فرهنگ ناب نبوی، با برگزاری سوگواره "شعر آیینی موکب واژه‌ها" در ارومیه

شامگاه شنبه پنجم شهریور ماه ارومیه شاهد برگزاری سوگواره "شعر آیینی موکب واژه‌ها" بود، این آیین فرصتی فراهم آورد تا با زبان هنر و ادغام هنر تئاتر و شعر، برای توسعه فرهنگ علوی، حسینی و نبوی و محور وحدت بودن امام حسین(ع) رویداد فرهنگی فاخری در شهر رقم بخورد.

ترویج فرهنگ ناب نبوی، با برگزاری سوگواره "شعر آیینی موکب واژه‌ها" در ارومیه

به گزارش مملکت آنلاین، توسعه و ترویج فرهنگ ناب نبوی، علوی و حسینی از دیگر نقاط قوت این سوگواره بود که اثبات کرد کاری که برای ائمه اطهار(ع) انجام شود می‌تواند ما را به مراتب بالا رسانده و هرچه این فعالیت‌ها خالص‌تر باشد زمینه رشد و تعالی آن در سطح ملی بالاتر خواهد شد.

علاوه‌بر این، حضور هنرمندان و عاشقان امام حسین(ع) در این سوگواره فرهنگ وحدت و همدلی را بین هنرمندان زنده کرد.

بصیرت بخشی مولفه مهم در شعر آیینی است

حجت الاسلام میرزایی، نیز در این برنامه اظهار داشت: از اثرات ارزشمند برپایی این سوگواره، انتشار کتاب مجموعه اشعار سوگواره شعر آیینی موکب واژه‌ها است.

وی با اشاره به در پیش بودن پیاده‌روی اربعین، افزود: شعرای آیینی که به اهل بیت ارادت دارند، باید آثار خود را به این سمت و سو سوق دهند.

photo_2022-08-28_08-22-44

این مقام مسئول خطاب به شاعران شعر آیینی، افرود: ضرورت دارد در این آثار هنری وادبی، تمدن سازی اربعین مورد توجه قرار گیرد.

میرزایی بصیرت بخشی را یکی از مولفه‌های مهم در شعر آیینی عنوان کرد و گفت: تبیین حق از باطل باید در اشعار شعرا گنجانده شود.

وی با بیان اینکه سیاسی‌ترین قضیه تاریخ، واقعه کربلا بود، اعلام ‌کرد: اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد، باید در سال‌های آینده زیر پرچم اسرائیل سینه بزنیم.

احد هوشمند قره‌باغ، رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: «سوگواره شعر آیینی موکب واژه‌ها» به مناسبت ماه محرم با مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه، شورای اسلامی شهر ارومیه و حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی برگزار شد.

وی آیین شعرخوانی در کنار تئاتر و روایت خوانی را از نقاط قوت این سوگواره عنوان کرد و افزود: برای ارسال آثار در قالب شعر، سال گذشته فراخوان داده شد و ۳۵۴ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: رونمایی از کتاب مجموعه آثار منتخب سوگواره" شعر آیینی موکب واژه‌ها نیز اقدام دیگری در راستای ماندگاری این سوگواره بود.

ارسال ۳۵۴ اثر به سوگواره شعر آیینی موکب واژه ها

دبیر سوگواره شعر آیینی موکب واژه‌ها نیز گفت: فراخوان این سوگواره شهریور ماه سال گذشته منتشر شد که براین اساس ۳۵۴ شعر به دبیرخانه ارسال شد.

حمید امدادی افزود: از این تعداد ۱۵۴ اثر به مرحله داوری اولیه راه یافت که ۹۲ اثر آن ترکی و ۶۲ اثر نیز فارسی بودند که از این تعداد نیز ۳۶ شعر منتخب در قالب کتاب، چاپ و رونمایی شد.

photo_2022-08-28_08-21-34

وی با بیان اینکه این سوگواره در سطح استانی برگزار شد، تصریح کرد: ترویج مفاهیم ایثار و شجاعت، عاشورا و پیام آزادی، سیره و ابعاد زندگی شهدای کربلا از اهداف برگزاری این سوگواره است.

در پایان این مراسم مجموعه کتاب اشعار "شعر آیینی موکب واژه‌ها" که در ۵۰۰ جلد چاپ شده بود، رونمایی شد.

تجلیل از ۸ شاعر شعر آیینی و ۳ نفر از عوامل اجرایی و تقدیر از ۲ تن از پیرغلامان شهر ارومیه زینب بخش پایانی این سوگواره بود.

انتهای پیام/

عکاس: علی آقایاری

ارسال نظر